شناسهٔ خبر: 37047 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از حرف‌های دوپهلوی مرادخانی درباره جشنواره تا وضعیت نامشخص ارکستر سازهای ملی

سرنوشت نامعلوم جشنواره موسیقی فجر، وضعیت نامشخص ارکستر سازهای ملی، کنسرت عجیب تهمورس پورناظری، قیمت نجومی بلیت کنسرت‌ها و انتشار آلبوم عبور از مهمترین اخبار گروه موسیقی فارس طی هفته گذشته هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ طی یک هفته گذشته دنیای موسیقی از دیگر هنرها جا نماند و برخی از اخبارش خبرساز شد. از عدم واگذاری جشنواره موسیقی فجر گرفته تا مشخص نبودن وضعیت نوازنده‌های ارکستر سازهای ملی؛ از انتشار آلبوم تازه علی قمصری گرفته تا برگزاری تور کنسرت گروه اردشیر کامکار از جمله اتفاق‌های مهم موسیقایی این هفته بودند.

سرنوشت جشنواره فجر هنوز مشخص نیست!

پس از کش و قوس‌های فراوان خانه موسیقی و صحبت‌هایی که در خصوص واگذاری جشنواره موسیقی فجر به این نهاد که هیات مدیره‌ آن چند ماهی است فعالیت‌هایشان را غیرقانونی و بدون برگزاری انتخابات ادامه می‌دهند، انجام شد. بالاخره علی مرادخانی اعلام کرد که :« بدون شک مسئولیت برگزاری این جشنواره را به خانه موسیقی نمی‌دهیم. تصمیم گرفته‌ایم که مسئولیت این کار را به افراد سرشناس و فعال در عرصه موسیقی بسپاریم ولی به خانه موسیقی به عنوان یک نهاد حقوقی در این زمینه مسئولیتی را نمی‌دهیم. البته در خانه موسیقی نیروهای بسیار حرفه‌ای و موثری حضور دارند که برای برگزاری جشنواره از همه آن‌ها کمک خواهیم گرفت.»

اما نکته قابل توجه حرف‌های مرادخانی این بود که او در عین این که می‌گوید جشنواره را به خانه موسیقی واگذار نکرده؛ از حمیدرضا نوربخش که هم‌اکنون مدیر عامل خانه موسیقی است به عنوان یکی گزینه‌ها برای واگذاری جشنواره نام برد و گفت: «هنوز به یک گزینه قطعی نرسیدیم ولی در این رابطه با افرادی چون حمیدرضا نوربخش و چند نفر از نیروهای اجرایی در معاونت هنری صحبت کرده‌ایم که در آینده‌ای نزدیک نتیجه نهایی آن اعلام خواهد شد.»  

وضعیت نامشخص ارکستر سازهای ملی

بعد از اولین اجرای ارکستر سازهای ملی به رهبری اسماعیل تهرانی دیگر خبری از این ارکستر نشد و به گفته رهبر آن هیچ تمرینی پس از اجرای افتتاحیه انجام نشده است. تهرانی دراین باره به فارس گفته بود: «ما تمرینی نداشتیم. به دلیل این که بچه‌های ارکستر گرفتار کارهارشان هستند و نمی‌شود از نوازنده‌ها تا وقتی تکلیف‌شان از منظر قراردادها و دیگر مسایل روشن شود، توقع داشت. با نوازنده‌ها قرارداد و توفقاتی به شکل زبانی و شفاهی انجام شده است و از برخی نوازنده‌ها هم مدارکی خواسته شده، اما قراردادی به صورت مکتوب با نوازنده‌های این ارکستر بسته نشده است. اما طبق قولی که مدیریت بنیاد رودکی داده است قرار است این ماجرا به یک سرانجامی برسد.»

تهرانی هم درباره وضعیت آینده این ارکستر اظهار بی‌اطلاعی کرد و در ادامه گفت: «من نمی‌توانم قطعا نظرم را در این باره بگویم. به هر صورت تکلیف ارکستر این هفته مشخص می‌شود. البته من ارتباط مستقیمی با اعضای ارکستر داشته‌ام و دوست داشتم تا نوازندگان را دورهم جمع کنم و نشستی با آن‌ها داشته باشم تا ببینیم برای آینده ارکستر چه برنامه‌ریزی خواهیم کرد. نوازنده‌ها در کنسرت اول به دلیل تعجیلی که برای تشکیل و روی صحنه رفتن آن بود، طی یک فراخوان یک روزه که توسط دستیار من آقای پورقناد انجام شد، گرد هم آمدند. شاید من چهار یا پنج نفر از نوازنده‌ها را می‌شناختم و بقیه آن‌ها را به دلیل این که سال‌ها از ایران دور بودم،‌ نمی‌شناختم.»

کنسرت عجیب تهمورس پورناظری

در هفته‌ای که گذشت تهمورس پورناظری کنسرت-پرفورمنس «تهمورس و ما» را طی دو شب در تالار وحدت روی صحنه برد. ایده پورناظری برای این اجرا جذاب بود. اما شاید اشتباه پورناظری در فاصله بین ایده و اجرا باشد. ایده او جذاب و متفاوت است و مخاطبان موسیقی را با فرمتی جدید که زیاد با آن برخورد نداشتتند، آشنا می‌کند اما قطعا این ایده پرورش نیافته و قوام نگرفته است. شاید پورناظری در اجرایی کردن ایده‌اش که با توجه به این اجرا بسیار خام به نظر می‌‌رسید کمی شتاب زده عمل کرده است. اتفاق مشترکی که مخاطبان موسیقی در اجرا «در شعله رقصان» مهیار علیزاده هم شاهدش بودند. علیزاده هم در آن اتفاق ایده نسبتا خوبی داشت اما ایده به حدی خام بود که اجرا را به یک آشفته بازار موسیقایی تبدیل کرد. شاید اگر پورناظری بتواند این ایده را هرچه بیشتر بیشتر پرورش دهد و برای اجرای زنده شتاب نکند، بتواند یک اتفاق متفاوت را در حوزه فعالیت کاری‌اش رقم بزند.

قیمت نجومی بلیت کنسرت‌ها

قیمت بالای بلیت کنسرت‌ها رفته رفته هنر موسیقی را به هنری مجلل و لوکس در ایران بدل کرده و این قیمت بسیار بالای بلیت باعث شده تا عملا بسیاری از افراد جامعه که تمکن بالایی از لحاظ مالی ندارند از تماشای کنسرت‌ها موسیقی محروم بماند. اما روند افزایش بلیت‌کنسرت‌ها رو به افزایش است؛ به طوری که بلیت‌های اجراهای ارکسترهای دولتی «سمفونیک تهران» و «موسیقی ملی ایران» از ۴۵ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. به این ترتیب این ارکستر‌ها گران‌ترین کنسرت‌هایی هستند که در حال حاضر در کشور برگزار می‌شود. در کنار این ارکسترها که توسط معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شود، کنسرت «تهمورس و ما» با سقف بلیت ۱۵۰ هزار تومان، قرار می‌گیرد. رتبه دوم گران‌ترین کنسرت کشور با سقف بلیت ۱۳۰ هزار تومان به گروه «دنگ شو» اختصاص می‌یابد. کنسرت حافظ ناطری که به همراهی شهرام ناظری در تالاز وزارت کشور برگزار می‌شود با سقف بلیت ۱۳۰ هزار تومان نیز در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.»

حضور نوازنده‌های خارجی آلبوم «ناگفته» در ایران منتفی شد

تور کنسرت‌ حافظ ناظری قرار بود با خضور نوازندگان خارجی آلبوم در شهرهای شیراز، تهران، کرمانشاه برگزار شود که حافظ ناظری اعلام کرد که این تور با بدون حضور این نوازندگان و با هنرمندان ایرانی اجرا می‌شود. ابتدا قرار بود سال گذشته این کنسرت با حضور جمعی از هنرمندان خارجی برگزار شود اما در آن زمان شهرام ناظری اعلام کرد: «برای این کنسرت تمام برنامه‌ریزی‌ها انجام شد و از ۶ ماه قبل قراردادها بسته شده بود. اما وزارت امور خارجه در انجام بعضی از کارها تعلل کرد و با وجود تمامی زحماتی که کشیده شده بود این برنامه لغو شد.» حافظ ناظری در صفحه شخصی‌اش درباره این اتفاق نوشته است: «متاسفانه امروز رسما باید اعلام کنم که بعد از شش ماه تلاشِ بی‌وقفه حضور ستارگان موسیقی جهان برای اجرای« ناگفته» در ایران برای دومین بار و تنها چند روز مانده به اجرا منتفی شد. نمیدانم چه باید گفت ولی با وجود این اتفاق تلخ باز هم با قدرت ادامه خواهم داد.»

چرا آلبوم پاشایی ۱۸ هزار تومان فروخته می‌شود؟

با انتشار آلبوم مرتضی پاشایی خواننده فقید، حرف‌وحدیث‌های فراوانی در این باره در رسانه‌ها و فضای مجازی زده شد تا نهایتا عوامل تولیدکننده این آلبوم را برآن داشت تا طی یک نشست خبری به ابهامات ایجاد شده پاسخ بدهند. مرتضی معماری در بخش از این نشست در خصوص تیراژ این آلبوم گفت: «۴۰۰ هزار نسخه از این آلبوم با قیمت ۴ هزار تومان عرضه شده است و ۱۰ هزار نسخه از آلبوم مرتضی پاشایی با قیمت ۱۸ تومان عرضه می‌شد ما خواستیم هواداران پاشایی شکل جدیدی از عرضه هنرمند محبوب‌شان را بینند به نظر من این قیمت خارج از عرف نیست و معاونت هنری هم در قیمت‌گذاری آن نقشی ندارد.»

مهرزاد امیرخانی در ادامه ضمن گلایه از شرایط مالی که بعد از درگذشت مرحوم پاشایی برای او اتفاق افتاده گفت: «من در طول تمام مدت زمانی که با مرتضی پاشایی کار می‌کردم ریالی دریافت نکردم و قرارمان براین بود که وقتی به درجه‌ای از معروفیت و محبوبیت رسیدیم درباره مسائل مالی صحبت کنیم اما ای کاش خانواده او هم مثل خودش عمل می‌کرد. مشکلات از جایی شروع شد که همه خواستند در مسابقه «چه کسی بیشتر با مرتضی بوده» باشند.قرار بود مستند پاشایی هم از تلویزیون پخش شود و سی‌دی این مستند هم در داخل این مجموعه گنجانده شود من وقتی این شرایط را دیدم و وقتی متوجه شدم که از مرتضی پاشایی سواستفاده می‌کنند و اینقدر همه چیز را می‌فروشند تصمیم گرفتم که کنارشان نباشم.»

انتشار آلبوم عبور آخرین اثر علی قمصری

انتشار آلبوم عبور آخرین اثر علی قمصری و محمد معتمدی دیگر اتفاق مهم این هفته بود. قمصری در این ارتباط گفت: «در موسیقی ما این غل و زنجیرها مانع یک سری از حرکات می‌شود شما اگر به نسل موسیقایی قبل نگاه کنید می بینید که با وجود این مشکلات به راهشان ادامه داده  نکته قابل توجه آثارشان این بود که در عناوین آلبوم‌هایشان کلمه «هیچ» به شدت خودنمایی می‌کرد و من همیشه دنبال این بودم چرا باید از این واژه استفاده شود، در نهایت متوجه شدم به خاطر جنبه روانی کار خیلی از این کلمه استفاده می‌شد؛ اما جونان‌های امروزی پر امید هستند و این روی آثارشان هم تاثیر زیادی داشته است و آنها سعی دارند به حرکتشان ادامه بدهند. ای کاش آن افرادی که با نگاه سنت‌گرا به موسیقی نگاه می‌کنند به سلایق مختلف احترام بگذارند.

او در ادامه گفت: «آلبوم «عبور» تلاش  برای گذر است نه فرار. ما هم می‌خواستیم این حرف را در قالب موسیقی‌مان انتشار دهیم. حتی در پارت اول کنسرت‌هایمان ساز و آواز را به صورت بداهه استفاده کردیم و سنت‌ها را همراه با خود داشتیم. اما در بخش‌های دیگر که در این آلبوم هم وجود دارد، سعی‌مان بر این بوده که در عنوان‌های مختلف اعم از هارمونی و رنگ‌آمیزی نگاه و اتفاق جدیدی را رقم بزنیم. بییشتر از این نمی‌گویم و قضاوت را بر عهده شما می‌گذارم.»

نظر شما