شناسهٔ خبر: 37051 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شرط حضور در نمایشگاه مطبوعات اعلام شد

اعلام جزئیات خبر فیلتر شدن برخی سایت‌های خبری از زبان وزیر ارتباطات و نیز شرط حضور رسانه‌ها در نمایشگاه امسال مطوعات، از مهمترین خبرهای حوزه رسانه در یک هفته گذشته بوده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مرور اخبار مهم حوزه رسانه را در هفته‌ای که گذشت با نگاهی به اظهارات وزیر ارتباطات درباره فیلتر شدن برخی سایت‌ها در روزهای اخیر شروع می‌کنیم. محمود واعظی گفته است: از نظر دولت، هویت یک سایت هم مانند روزنامه و خبرگزاری، باید مشخص باشد و در مقابل آنچه که مطرح می‌کند، پاسخگو باشد. متاسفانه در گذشته سایت‌های زیاد و عجیب و غریبی راه‌اندازی شده‌اند و مبادرت به انجام فعالیت‌های مختلفی می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرده است: طی یک مرحله و بر اساس هماهنگی که انجام شده بود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرستی از برخی از این سایت‌ها را که هویتشان نامشخص است، به ما ارائه کرده بود که این سایت‌ها مسدود شد.

جزئیات خبر فیلتر شدن برخی سایت‌های خبری از زبان وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تعداد این سایت‌ها و اینکه آیا همه آنها، پایگاه خبری بوده‌اند یا خیر، گفت: اطلاع دقیقی از تعداد این سایت‌ها ندارم ولی خیلی از آنها سایت‌هایی بودند که خیلی هم معروف نبودند. در حال حاضر قرار شده که با هماهنگی بیشتر مرحله دوم فیلترینگ این سایت‌ها انجام شود که هنوز وارد این مرحله نشده‌ایم.

بازدید محمود واعظی وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از <a class=

واعظی همچنین درباره ارتباطی که میان زمان آغاز فیلترینگ این سایت‌های فاقد شناسنامه و بدون بخش «درباره ما» و انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و اینکه برخی معتقدند این کار از سوی دولت و با هدف میدان ندادن به منتقدانش صورت می‌گیرد، تاکید کرد: این مسئله ربطی به انتخابات ندارد. بالاخره اینکه یک سایت همینطوری با آبروی مردم بازی کند، اخبار کذب بدهد و پاسخگو هم نباشد، چه در دوران انتخابات باشد و چه قبل و بعد از آن، با آن برخورد می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حالا ممکن است در آستانه انتخابات تعداد این سایت‌ها بیشتر شود و به همین خاطر برخورد با آنها هم پررنگ‌تر به نظر بیاید. اما من فکر می‌کنم این وظیفه دولت است که جلوی فعالیت اینها را بگیرد.

اعلام شرایط حضور رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات امسال

اما بشنوید از آغاز فعالیت‌های مربوط به نمایشگاه مطبوعات امسال با تشکیل ستاد برگزاری و اعلام شرایط حضور رسانه‌ها در این نمایشگاه. ستاد برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات اعلام کرد شرط حضور در نمایشگاه امسال ثبت اطلاعات رسانه در سامانه جامع رسانه‌های کشور است.

بر این اساس، تمام رسانه‌های دارای مجوز که تمایل دارند در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات حضور داشته باشند و تاکنون نسبت به تکمیل اطلاعات و دریافت کد رهگیری از سامانه جامع رسانه‌های کشور اقدام نکرده‌اند، تا ۱۰ شهریور فرصت دارند اطلاعات خود را در این سامانه تکمیل کنند چرا که با الکترونیکی شدن فرایندهای معاونت مطبوعاتی، پس از این تمامی امور مربوط به رسانه‌ها از جمله برگزاری نمایشگاه مطبوعات از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

نمایشگاه مطبوعات

رسانه‌هایی که قبل از مهر سال ٩٣ مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، باید اطلاعات خود را در این سامانه به روز کنند و رسانه‌های بعد از مهر ٩٣ نیازی به این فرایند ندارند چرا که فرایند ثبت نام و اخذ مجوز آنها به صورت الکترونیکی و از طریق این سامانه انجام گرفته است.

امسال نیز مانند بیستمین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، تمام فرایند پیش ثبت نام، ثبت نام، جانمایی غرفه ها و... به صورت الکترونیک و بر اساس بانک اطلاعات سامانه جامع رسانه‌های کشور (e-rasaneh.ir) انجام می‌شود. بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیمه دوم آبان در مصلای تهران برگزار می‌شود.

ضرایب کیفی ۴۹ نشریه دیگر اعلام شد

اما در هفته‌ای که گذشت ضریب کیفی ۴۹ نشریه دیگر از سوی کمیته تعیین ضریب کیفی نشریات اعلام شد. در این جلسه علی‌اکبر بهبهانی (نماینده شورای هماهنگی تشکل های مدیریتی مطبوعات)، طاهر روشندل (استاد ارتباطات منتخب مجمع روسای دانشکده‌ها و گروه‌های ارتباطات دانشگاه‌های تهران)، هرمز هوشمندراد (مدیرمسئول منتخب کارگروه نمایندگی مدیران مسئول)، میثم زمان‌آبادی (نماینده شورای هماهنگی تشکل‌های روزنامه‌نگاری)، علیرضا خانی (سردبیر منتخب کارگروه توسعه مطبوعات) و محمد سروش (معاون فرهنگی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی) حضور داشتند.

کمیته تعیین ضریب کیفی نشریات به منظور ارزیابی نشریات غیر روزنامه‌ای بر اساس سه شاخص «رسالت مطبوعاتی»، «اخلاق حرفه‌ای» و «میزان مطالب اختصاصی» تشکیل شده است. ضریب کیفی نشریات، عددی بین ۰.۴ تا ۱.۶ خواهد بود که در محاسبه یارانه و رتبه‌بندی آنان برای تخصیص آگهی‌های دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضرایب کیفی این نشریات را می‌توانید اینجا ببینید.

امکان مشترک شدن ۱۱۶ نشریه برای عموم مردم

بشنوید از آخرین وضعیت سامانه اشتراک نشریات که به گفته مشاور معاون مطبوعاتی ارشاد، تاکنون ۱۱۶ نشریه در آن ثبت‌نام کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. مهران عباسی انارکی که تیرماه امسال از اعمال برخی تغییرات اصلی در اجرای طرح اشتراک نشریات در سال ۹۴  خبر داده بود، گفته است: بعد از آغاز دور جدید فعالیت سامانه اشتراک نشریات با تسهیلات ویژه تا کنون بالغ بر ۱۱۰ رسانه از این طرح استقبال کردند که در میان آنها ۲۸ روزنامه، ۱۸ هفته نامه، ۱۱ دوهفته نامه، ۴۷ ماهنامه، ۷ دوماه نامه و ۵ فصل نامه، به چشم می‌خورد.

مشاور معاون مطبوعاتی افزوده است: در شیوه جدید، ناشران پس از اینکه مستقیماً با معاونت مطبوعاتی (موسسه نشرآوران) تفاهم نامه امضا کردند، مجری توزیع خود را معرفی و یا از بین مجریان دارای صلاحیت حرفه ای، انتخاب و بر عملکرد آنها نظارت می‌کنند.

به گفته عباسی، هدف اصلی این طرح، ارتقای سطح دانش عمومی و تخصصی جامعه و گسترش فرهنگ مطالعه و مطبوعه‌خوانی در کشور و همچنین حمایت هوشمندانه از سازمان و بدنه‌ اجرایی مطبوعات از طریق ایجاد سامانه‌ مکانیزه‌ اشتراک است چرا که با اجرای این طرح، بخشی از کمک دولت در بخش مطبوعات در مقصد پرداخت می‌شود.

سامانه اشتراک نشریات

رئیس هیات مدیره موسسه مطبوعاتی نشرآوران اضافه کرده است: با پایین آمدن بهای تهیه و تولید نشریات، امکان آنکه محصولات فرهنگی در سبد خانوار قرار گیرد، افزایش می‌یابد و مخاطبان با قیمت کمتری مشترک نشریات می‌شوند و وضعیت اقتصادی نشریات بهبود می‌یابد. چناچنه تقاضاها فراتر از میزان حمایت پیش‌بینی شده برود، احتمال اعمال برخی محدودیت‌هابرای متقاضیان جدید وجود دارد.

بر اساس این گزارش و مطابق اعلام معاونت مطبوعاتی، تسهیلات این معاونت برای طرح اشتراک، متغیری است از ضریب کیفی نشریات که در این مرحله برای همه نشریات یک و معادل ۵۰ درصد قیمت نشریه در نظر گرفته شده است و سقف اشتراک برای روزنامه‌ها، ۳۰۰۰ و برای مجلات ۲۰۰۰ مشترک تعیین شده است که بعد از یک ماه از انعقاد قرارداد حداقل تعداد مشترکین برای روزنامه‌ها۵۰ و برای مجلات باید به ۲۵ مشترک برسد در غیر اینصورت نشریه در سامانه غیرفعال می‌شود.

همچنین میزان تسهیلات معاونت مطبوعاتی، ۵۰ درصد قیمت نشریه در زمان اخذ اشتراک است که برای روزنامه‌ها۵۰۰ تومان و برای مجلات ۲۵۰۰ تومان است به عبارتی سقف تسهیلات برای روزنامه‌هایی با قیمت بیش از هزار تومان و مجلاتی با قیمت بیش از  ۵ هزار تومان نیز همان ۵۰۰ و ۲۵۰۰ تومان است. هزینه ارسال در قالب همین طرح ولی جداگانه پرداخت می‌شود و کارکنان دفتر سامانه اشتراک با روش‌های مختلف و پیمایشی به صورت مکرر و جامع بر عملکرد ناشران و توزیع کنندگان نظارت و آن را ارزیابی می‌کنند.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سامانه eshterak.ir نشریه مورد علاقه خود را  با پرداخت سهم اشتراک و استفاده از تسهیلات ویژه تخفیف ۵۰ درصدی مشترک شوند. ناشران و مجریان توزیع نیز که تمایل دارند در این طرح شرکت کنند، می‌توانند اطلاعات بیشتر را از طریق سامانه اشتراک کسب کنند.

نظر شما