شناسهٔ خبر: 37052 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازتاب اکران فیلم محمد (ص) در رسانه های جهانی

اظهارات کارگردان فیلم محمد (ص) در مورد هدف این کارگردان مطرح ایرانی از ساخت این فیلم یعنی « مقابله با ارائه تصویر خشونت بار از اسلام» در خبرگزاری های خارجی بازتاب گسترده ای داشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان،پر هزینه ترین فیلم مذهبی سینمای ایران به کارگردانی مجید مجیدی از امروز (چهارشنبه چهارم شهریور) در سینماهای ایران اکران می شود.

بر اساس این گزارش، مجید مجیدی کارگردان فیلم محمد(ص) در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: این فیلم برای پایان دادن به تصویر خشونت بار از اسلام که این روزها رسانه های غربی به آن دامن می زنند ساخته شده است.

با گسترده شدن فعالیت های گروه های تروریستی در سراسر جهان به ویژه در خاورمیانه به نام اسلام و دامن زدن رسانه های غربی به این مسئله نیاز به تبلیغاتی که بتواند در تبیین چهره حقیقی اسلام قدم بردارد بیش از پیش احساس می شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مجیدی می نویسد:هدف از ساخت این فیلم ۱۷۱ دقیقه ای از بین بردن چهره خشن اسلام با ارائه تصویر درستی از زندگی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) است.

کارگردان این فیلم تاکید کرده است که افراط گرایانی مانند گروه تروریستی داعش نام اسلام را به یغما برده اند.

به همین دلیل است که ساخت فیلم هایی از این دست برای مقابله با موج اسلام هراسی که در سال های اخیر در جهان به راه افتاده است لازم و ضروری به نظر می رسد.

اکران فیلم محمد (ص) که ساخته یک کارگردان ایرانی است گویا در راستای تحقق این هدف گام مهمی برداشته زیرا توانسته است توجه رسانه های خارجی را به خود جلب کند.

رسانه های فرانسوی اولین رسانه هایی بوده اند که نسبت به مسئله واکنش نشان داده اند و از این پس باید منتظر بازتاب اکران پر هزینه ترین فیلم مذهبی ایران در دیگر رسانه های جهان باشیم.

ارائه تصویر درستی از زندگی پیامبر اسلام از آن جهت بیشتر دارای اهمیت است که می تواند پاسخ دندان شکن به چاپ کاریکاتورهای موهن به محمد (ص) بدهد که در سال های اخیر بسیار رواج پیداکرده است.

چاپ این کاریکاتورها در نشریه فرانسوی شارلی ایبدو در سال گذشته میلادی از جمله این موارد بود که بسیار جنجال برانگیز شد.

رسانه های فرانسوی در آن زمان تلاش کردند حملات برنامه ریزی شده به دفتر این نشریه در واکنش به چاپ این کاریکاتورها را به اسلام نسبت داده و بار دیگر چهره اسلام رحمانی را خدشه دار کنند.

فیلم مجید مجیدی می تواند بهترین پاسخ به جریاناتی از این دست باشد و رسالت هنری خود را در زمینه دفع زا اسلام و شخصیت های بزرگ این دین مبین انجام دهد.

این در حالی است که  موج جدیدی از حملات رسانه‌های عربی برای ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی به بهانه اکران این فیلم آغاز شده است.

«سی‌ان‌ان عربی» چندی پیش تیتر زد: ایران دوشنبه برای اولین بار فیلمی نشان داد که باوجود اعتراضات پیامبر(ص) به تصویرکشیده شده است.

تیتر روزنامه مصری الدستور نیز این بود: ایران هشدارهای مسلمانان را به دیوار کوبید و فیلم محمد(ص)» را پنجشنبه اکران کرد.

پایگاه خبری الفجر نیز آورد: ایران الازهر را به مبارزه طلبید و فیلمی که در آن محمد(ص) به تصویر کشیده شده را اکران کرد.

تلاش رسانه‌های عربی برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی به بهانه فیلم محمد(ص) مجیدی در حالی است که مجید مجیدی پیش از این درباره انتقادات الازهر گفته بود: برای شیوخ الازهر این موضوع را توضیح دادم. یک بار دیگر می‌گویم که در این باره در بخش تحقیق تلاش‌های زیادی صورت گرفت و تحقیقات مفصلی داشتیم که نزدیک به دو سال مفصلاً در این خصوص انجام دادیم. در این زمینه به سراغ نوشته‌ها و آثار برجسته‌ترین تاریخ‌دانان شیعه و اهل سنت رفتیم و رایزنی‌های زیادی با علمای اهل سنت و شیعه داشتیم.

گفتنی است،  آخرین فیلم در باره محمد پیامبر در سال ۱۹۷۶ توسط مصطفی عقاد سینماگر آمریکایی سوری تبار ساخته شد. این فیلم به دو زبان انگلیسی و عربی با حضور بازیگرانی چون آنتونی کویین و ایرن پاپاس و ستارگان انگلیسی ساخته شده بود. این فیلم در زمان خود مشاجرات زیادی را بر انگیخت. مسلمانان افراط گرا این فیلم را نیز موهن اعلام و سینماهایی که به پخش این فیلم مبادرت کردند، از سوی این افراط گرایان پیام های تهدید آمیز دریافت کردند.

نظر شما