شناسهٔ خبر: 37071 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قدیمی ترین شبیه نامه تعزیه ایران در تئاتر شهر رونمایی شد

قدیمی ترین شبیه نامه به دست آمده از دوره صفوی تحت عنوان مجلس تعزیه غارت خیمه ها، در قالب دفتر تعزیه 13 رونمایی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، این نسخه که متعلق به سال ۱۱۳۶ هجری قمری است توسط ملا محمدعلی واعظ خوانساری در ابعاد ۸*۱۱ سانتی متر است و با احتساب نسخه فهرست از ۱۴ پرده تشکیل شده است. 

رونمایی از این نسخه خطی در کنار برگزاری هفتمین جشنواره نمایش های آیینی - سنتی در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر انجام شد. 
در مراسم رونمایی از این نسخه داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره نمایش های آیینی - سنتی با معرفی مبسوط و کامل این نسخه و اثبات تعلقش به دوره صفویه، تاکید کرد: این کشف ثابت می کند در آن دوران ما تعزیه داشته ایم. 
به گفته این استاد دانشگاه علاوه بر ذکر سال های کتابت، جنس کاغذ روسی، ممهور بودن کاغذها و وجود نوشته های روسی بر قدمت این نسخه دلالت می کند. کاغذهای اروپایی از قرن دهم هجری به ایران وارد شدند. 
دفتر تعزیه ۱۳ که شامل دو شبیه نامه مجلس تعزیه غارت خیمه ها و مجلس تعزیه هنگامه قیامت است به همت داوود فتحعلی بیگی و مهدی دریایی و توسط انتشارات نمایش به چاپ رسیده است. 
مجلس تعزیه هنگامه قیامت در سال ۱۱۷۲ هجری قمری به نگارش درآمده که متعلق به سال های حکومت زندیان است. 

** آثاری از علی نصیریان، داود فتحعلی بیگی، داود میرباقری و مروژک اجرا می شوند 
در سومین روز از جشنواره آیینی سنتی بازی سیاه و سلطان نوشته علی نصیریان، معرکه در معرکه نوشته داود میرباقری و رام کردن زن سرکش نوشته داود فتحعلی بیگی روی صحنه اجرا می شوند. 
به گزارش ستاد اطلاع رسانی هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، تالارهای نمایشی تهران روز جمعه ۶ شهریورماه میزبان ۸ نمایش در بخش صحنه ای و ۷ نمایش در بخش خیابانی جشنواره آیینی سنتی خواهند بود. 
در سومین روز اجراهای صحنه ای جشنواره، تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر در دو ساعت ۱۸ و ۲۰ میزبان نمایش برپهنه دریا به کارگردانی شهرام مسعودی و تالارسایه در دو ساعت ۱۷ و ۱۹ میزبان نمایش مجلس شبیه خوانی قتل...، کاری از شیرین کاشفی خواهند بود. 
همچنین تماشاخانه سنگلج در دو ساعت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ میزبان نمایش بازی سلطان و سیاه نوشته علی نصیریان و کاری از محسن عرب امیری، تالار هنر در دو ساعت ۱۷ و ۱۹ میزبان نمایش مجلس سیاه بازی ناز کنیز کاری از علی جاور، خانه نمایش در دو ساعت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ میزبان نمایش «آی» کاری از علیرضا شیبانی و تالار حافظ ساعت ۱۷:۳۰ و ۲۰ میزبان نمایش معرکه در معرکه نوشته داود میرباقری کاری از محسن آزاد خواهند بود. همچنین امروز ۶ شهریورماه در تالار محراب نمایش رام کردن زن سرکش کاری از محمدرضا صفری ساعت ۱۷ و۱۹ و نمایش رنگ سرخ کاری از افشین قاسمی ساعت ۱۶:۳۰ و ۱۸ اجرا می شود. 
در بخش خیابانی ۷ اثر نمایشی در محوطه مجموعه تئاترشهر و محوطه برج میلاد به اجرا در خواهد آمد. 
نمایش داماد سلطانی به کارگردانی محمد بهاگیر از قوچان ساعت ۱۷، نمایش گاز و باز به کارگردانی سعید ذبیحی از کرمانشاه ساعت ۱۷:۳۰، نمایش میلان به کارگردانی عبدالله حلیات از خرمشهر ساعت ۱۸، نمایش لافند بازی کاری از جمشید حسین زاده از رشت ساعت ۱۸:۳۰، مجالس شبیه خوانی شهر لوط به شبیه گردانی مهدی قاسمی از تهران ساعت ۲۰:۳۰ به اجرا در می آیند. 
در بخش پاتوق نمایش های سنتی کودک مجموعه ای از نقالی، پرده خوانی، شبیه خوانی، خیمه شب بازی از ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰ در محوطه مجموعه تئاترشهر اجرا خواهد شد. بخش قهوه خانه جشنواره هم تا ۹ شهریورماه هر شب از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳ در محوطه تالار وحدت برپا خواهد بود. 
هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از ۴ تا ۱۰ شهریور ماه در تهران برگزار می شود. 

نظر شما