شناسهٔ خبر: 37078 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

منتقدان می گویند «اشیاء...» بهتر از «شیار ۱۴۳» بوده

نرگس آبیار گفت: خوشحالم که فیلم « اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند » در گروه هنر و تجربه اکران می شود تا مردم بدانند که من هم در فضاهای متفاوتی کار می کنم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ نرگس آبیار در خصوص نمایش دیر هنگام اولین اثر سینمایی‌اش « اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند » بعد از فیلم سینمایی تحسین شده «شیار ۱۴۳» آن هم در گروه هنر و تجربه، گفت: درست است که فیلم «شیار ۱۴۳» در جامعه بسیار دیده شده است و قشرهای مختلف جامعه استقبال خوبی از آن کردند، اما خیلی از منتقدان و اهالی سینما و رسانه هستند که می گویند ما فیلم اولت را بیشتر دوست داریم. چرا که آنجا خیلی بی واسطه تر سراغ زندگی و جزییاتش رفتی و در واقع هیچ واقعه تراژیکی هم در آن نداشتی که مخاطب را جذب کند. در واقع به یک برش خیلی واقعی از زندگی پرداختی و از پس این پرداخت به این راحتی بر آمده‌ای و این شاید از نظر آنها توانایی بیشتری است.

وی افزود: از این جهت نمایش این فیلم در هنر و تجربه برای من خوب است که نشان می دهد من می توانم در فضای متفاوت فیلم بسازم. درست است که کاراکتر‌های آثارم صرفا زن هستند اما یک فیلم صرفا اجتماعی است. «شیار ۱۴۳» هم یک فیلم اجتماعی اما جنگی هم بود. اما این اثرم یک بستر صرفا اجتماعی دارد و خیلی به جزییات دقت می کند، کاراکترها، شخصیت‌ها و فضاها را خیلی درون کاوی می کند و با اینکه من شرایط خیلی سختی برای ساخت آن داشتم چون واقعا پول نداشتیم، ولی توانستم یک نگاه متفاوت نسبت به «شیار ۱۴۳»داشته باشم.

آبیار در پاسخ به این سوال که آیا این رویکرد منتقدین به رزومه حرفه ای شما ضربه نمی زند گفت: نه فکر نمی کنم چرا که به هر حال نظر منتقدان سلیقه ای است کما اینکه برخی از این دوستان به من می گویند " به سلیقه من این اثر نزدیکتر است" که معتقدم این هم به این برمی‌‌گردد به اینکه ملودرام این اثر نسبت به شیار کمتر است و برخی ملودرام دوست ندارند. گرچه من هم تا تاجایی که توانستم در «شیار ۱۴۳» هم از ملودرام پرهیز کردم یعنی سعی کردم عناصر ملودرام را کم کنم اما خود واقعه اینقدر تراژیک است که این حس و حال را بوجود می‌آورد.

وی در پاسخ شبستان که پرسیدیم خودتان به کدام اثرتان نمره کارگردانی بالاتری می دهید اظهار داشت: اثر اولم خیلی غریزی‌تر است اما دومی خیلی تکنیکی تر است. بنابراین هر کدام یک امتیازی دارند و قضاوت برایم سخت است. در آن که غریزی‌تر است یک معصومانگی خاصی وجود دارد که خیلی نمی توان تعریفش کرد.

این نویسنده و کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا این همه دیده شدن «شیار ۱۴۳» به دیده شدن « اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» هم کمک می کند؟ گفت: بله من فکر می‌کنم ممکن است که این انگیزه را برای مردم ایجاد بکند که به تماشای این اثر بنشینند.  چرا که الان عده‌ای هستند که مرا می شناسند و کنجکاوند و می‌خواهند بروند و ببینند که نرگس آبیار در اولین فیلمش چه کار کرده است، هر چند که هنوز برخلاف این همه اطلاع رسانی، بسیاری از مردم نمی دانند که این اثر فیلم اول من است و مدام می پرسند که این را بعد از شیار کی و چگونه ساختی؟

نظر شما