شناسهٔ خبر: 37107 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شجریان و ناظری داور جشنواره موسیقی جوان شدند

نشست خبری نهمین دوره جشنواره موسیقی جوان با حضور عوامل اجرایی این جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ نشست خبری نهمین دوره جشنواره موسیقی جوان شنبه ۷ شهریورماه با حضور علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره، هومان اسعدی دبیر علمی جشنواره و سحر طاعتی روابط عمومی این برنامه در تالار وحدت برگزار شد.

نسبت به دوره قبل تغییرات بنیادی صورت گرفته است

در ابتدای این نشست هومان اسعدی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی جوان درباره رویکرد تازه در دوره گفت: این دوره نسبت به دوره‌های قبلی دچار تغییراتی زیادی در بخش ساختاری صورت گرفته است. به عنوان مثال در بخش موسیقی کلاسیک ساز تمبک اضافه شده و در بخش سازهای کلاسیک غربی هم چند ساز بادی دیگر اضافه شده‌اند. همچنین از امسال بخش موسیقی نواحی هم وارد جشنواره شده است.

اسعدی افزود: از ابتدای کار، شورای سیاست‌گذاری تشکیل شد. در هر بخش به صورت جداگانه ۱۵ استاد حضور خواهند داشت که جمعاً ۶۰ نفر را شامل می‌شوند مشغول تدوین و بازبینی آثار هستند.

این جشنواره سه نسل از موسیقی را در برگرفته است

علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره هم درباره رویکردهای جدید جشنواره دوره نهم گفت: در این جشنواره شاهد حضور سه نسل از موسیقی هستیم. نزدیک به ۱۲۰۰ اثر برای بازبینی به دبیرخانه ارسال شده و از این میان ۳۳۹ کار به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

ترابی ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری امسال مانند سابق عمل کرده و وسعت آن در بخش اساتید افزایش بیشتری داشته است. همان‌طور که دبیر علمی جشنواره هم اذعان کردند بخش نواحی از امسال به قضاوت محمدرضا درویشی و حمیدرضا اردلان در مناطق مختلف است. همچنین بخش آواز کلاسیک هم از سال دیگر وارد این جشنواره خواهد شد. 

حضور شجریان و ناظری در بخش آواز

هومان اسعدی دبیر علمی جشنواره در بخش دیگر این نشست به حضور اساتید برتر موسیقی اشاره کرد و گفت: شورای تخصصی بخش آواز متشکل از پنج نفر هستند که در این بخش محمدرضا شجریان، علی‌اصغر شاه‌زیدی، نصرالله ناصح‌پور، رامبد صدیف و شهرام ناظری آثار را قضاوت می‌کنند و فراخوان بخش آواز نیز زیر نظر این اساتید تدوین شد.

دبیر اجرایی جشنواره در خصوص حضور این اساتید هم پاسخ داد: به اعتقاد من این حضور اساتید به خاطر محبوبیت و مقبولیت شخص دکتر اسعدی است و نکته بعد که اساتید را برای حضور در این جشنواره ترغیب می‌کند، خود جوانان هستند. به نظر من حضور جوان‌هاست که باعث می‌شود اساتید شرکت کنند، چرا که آن‌ها از جایگاه استراتژیک این جشنواره و تأثیری که در آینده می‌تواند بر موسیقی ایران بگذارد را آگاهی دارند. 

علی ترابی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر بودجه این جشنواره پاسخ داد: بودجه سال گذشته ما ۶۰۰ میلیون تومان بود که امسال با توجه به گسترده‌تر شدن بخش‌ها از معاونت هنری خواسته‌ایم تا ۵۰ درصد به این بودجه اضافه کنند.

در پایان این نشست خبری اسعدی در پاسخ به سؤال خبرنگار هنرآنلاین درباره استقبال کمتر در بخش موسیقی کلاسیک گفت: به دلیل سخت‌گیری بالا، بالا بردن سطح نوازندگی و کوتاه کردن سقف سن شرکت‌کنندگان از ۲۷ به ۲۴ سال، این جشنواره از حضور افراد کمتری بهره‌مند است.

نظر شما