شناسهٔ خبر: 37145 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی بازتاب اسطوره در سینمای بهرام بیضایی به قلم مریم افشار

کتاب «تحلیلی بر بازتاب اسطوره در سینمای بهرام بیضایی» بر اساس نظريات اسطوره شناختي جوزف کمپبل، رولان بارت و کلود لوی استروس منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مریم افشار، نويسنده اين اثر گفت: کتاب «تحلیلی بر بازتاب اسطوره در سینمای بهرام بیضایی» در اصل پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد من در رشته زبان و ادبیات فارسی بود که با راهنمایی دکتر ابراهیم محمدی در دانشگاه بیرجند به سرانجام رسید.

وی افزود: در این کتاب سينماي بهرام بيضايي بر اساس رویکردهای اسطوره‌شناسانی چون جوزف کمپبل، رولان بارت و کلود لوی استروس، تحليل شده است. پنج فیلم‌ «غریبه و مه» ساخته شده در سال ۱۳۵۲، «چریکه تارا» ساخته شده در سال ۱۳۵۷، «مرگ یزدگرد» ساخته شده در سال ۱۳۶۰، «شاید وقتی دیگر» ساخته شده در سال ۱۳۶۶ و «مسافران» ساخته شده در سال ۱۳۷۰، آثاري هستند كه در اين كتاب به آن ها پرداخته شده است.

افشار اضافه کرد: مباحث کتاب در چهار فصل تنظیم شده است. در فصل نخست کلیات پژوهش و تعریف مفاهیمی چون «اسطوره»، «آیین» و «نمایش» ارائه شده است. همچنین پیوند سینما با ادبیات و اسطوره، پیوند آیین و اسطوره، پیوند اسطوره و نمایش و... از دیگر مباحث فصل نخست است. «اسطوره‌ای شدن زمان در سینمای بیضایی»، «قهرمان اسطوره‌ای» و «آیین در سینمای بیضایی» عناوین دیگر فصل‌های کتاب است.
وي تاكيد كرد: در کلیت کتاب رویکرد بینامتنی ادبیات، اسطوره، سینما و آیین با استفاده از آثار بیضایی تحلیل شده است.

نويسنده كتاب «تحلیلی بر بازتاب اسطوره در سینمای بهرام بیضایی»، همچنین با اشاره به نگاه متفاوت بیضایی به اسطوره در آثارش گفت: در واقع اساطیر در تمام شئون زندگی، فرهنگ و هنر ما وجود دارند. انسان معاصر نیز برای پیدا کردن پاسخی به سوالاتش به اسطوره‌ها مراجعه می‌کند. در این میان چگونگی نگاه به اساطیر مهم است. بیضایی سینماگری است که نگاه متفاوتی به اسطوره داشته و در آثارش به نوعی اسطوره‌ها را بازروایی می‌کند.

افشار با بیان این نکته که بیضایی در همه آثار سینمایی‌اش روایتی از اسطوره زنانه را مطرح می‌کند، گفت: در دوره‌ای که بهرام بیضایی فیلم‌ساختن را شروع کرد، سینمای ایران مردسالار بود. این سینماگر برجسته روایت غالب مردسالارانه را در سینمای خود شکست.

«تحلیلی بر بازتاب اسطوره در سینمای بهرام بیضایی» نوشته مریم افشار با شمارگان هزار نسخه، ۱۸۳ صفحه و بهای ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات روشنگران و مطالعات زنان روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما