شناسهٔ خبر: 37178 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عنوان جشنواره فیلم فجر تغییر نمی کند/ صدور مجوز۸۴ هزار عنوان کتاب

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عنوان فجر همچنان باقی می ماند چرا که جشنواره فیلم فجر نامی شناخته شده در دنیا بوده و کسی نمی تواند این نام مقدس را از بین ببرد .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، حسین نوش آبادی روز یکشنبه در نشستی خبری با رسانه ها اظهار داشت: ما همه مدیون فجر هستیم که همه ارزش های انقلاب و نظام برخاسته از دهه فجر است.

یادآور می شود اخیرا رییس سازمان سینمایی در حکمی به رضا میرکریمی وی را به عنوان دبیر بخش بین الملل جشنواره سینمای ایران منصوب کرده بود .
وی گفت: تصمیم ارشاد برای جداسازی بخش بین الملل از بخش داخلی جشنواره فیلم فجر به سبب رها شدن از این شعار و یا بی توجهی به اهداف فجر نبوده است.
سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همواره این سوال بود که آیا جشنواره بین المللی فیلم فجر آن کیفیت لازم را دارد که پس از جلسات کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که در جشنواره فجر امکان حضور و عرضه فیلم های خارجی کمرنگ است .
نوش آبادی ادامه داد: فیلم های ایرانی در جشنواره بین المللی فیلم فجر آثارخارجی را تحت شعاع قرار می دادند و برهمین اساس این فیلم ها با استقبال کمتری مواجه می شد.
سخنگوی وزارت ارشاد خاطر نشان کرد: برای افزایش کیفیت جشنواره داخلی و نیز عرضه مناسب فیلم های خارجی وزارت ارشاد تصیمم گرفت تا بخش بین المللی را با چند ماه تاخیر برگزار کند .
وی با تاکید بر اینکه این اقدام به معنای حذف فجر یا جدایی این دو باهم نبوده است، تصریح کرد: جشنواره فجر با این عنوان همچنان هست و خواهد بود.
نوش آبادی با اشاره به دوران پساتحریم نیز گفت: اگر فضای بین المللی برای شیندن پیام انقلاب فراهم شود و ایران هراسی در دنیا کاسته شود به طور حتم می توانیم ارتباطات را گسترش داده و ارزش ها و باورهایمان را به دنیا انتقال دهیم .

** اعطای مجوز به بیش از ۸۴ هزار عنوان کتاب 
سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست گفت: ۸۴ هزار و ۲۷۷ عنوان کتاب تا پایان سال ۹۳ در دولت یازدهم مجوز صدور گرفتند. 
وی با تشریح عملکرد دولت یازدهم از زمان آغاز فعالیت تاکنون در بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برگزاری ۴۵ نمایشگاه کتاب استانی، واگذاری مجوزهای اصلی در حوزه نشر از تهران به استان ها شکل دهی و صیانت های نظارتی عالی کتاب تصریح در روند اخذ مجوزهای قانونی در حوزه کتاب، فعال سازی و حضور نشر بین الملل در نمایشگاه کتاب تهران حضور روسا و مدیران بزرگ کشورهای مختلف از جمله پاریس ، بولونیا و فرانکفورت و پکن ازاقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی است . 
وی حضور ۶۰ هزار عنوان کتاب خارجی در نمایشگاه کتاب تهران، حضور در ۱۳ نمایشگاه کتاب خارجی در سال ۹۳، حمایت از نشر ایران در خارج از کشور، پیگیری وتحقق معافیت مالی کتاب فروشان، راه اندازی جشنواره های مختلف از جمله پایتخت کتاب تهران، کتاب جایزه سال، جایزه جلال آل احمد، پروین اعتصامی، توجه به ۱۳ فصل نامه، نقد کتاب، ایجاد وب سایت اهل قلم و وب گاه پدیدآورندگان کتاب را از دیگر اقدامات انجام شده در بخش فرهنگی در دولت یازدهم عنوان کرد. 
نوش آبادی اظهار داشت: در حوزه معاونت هنری فعالیت های مانند حمایت از تولید و ساخت موسیقی، برگزاری نخستین جشن موسیقی ققنوس و برپایی هفتمین وهشتمین موسیقی جوان، بیست ونهمین و سی امین موسیقی فجر و کمک به اعزام هنرمندان موسیقی به جشنواره های خارجی، دعوت از هنرمندان خارجی موسیقی به کشور انجام شده است . 
سخنگوی وزیر ارشاد ادامه داد: صدور مجوز اجرای صحنه موسیقی با ۳۲۹۸ اجرا، صدور مجوز برای ۸۶۲ آلبوم موسیقی و اخذ مجوز برای کتاب گویا با ۸۲ آلبوم راه اندازی ارکسترسنفونیک تهران حمایت از بخش خصوصی، برگزاری جشنواره جوانان در استان ها در بخش های تصویرگری کاریکاتور، عکس صدور مجوزهای گرافیک، واگذاری اجرای دو سالانه تجسمی به استان ها و تولید آثار فاخر از دیگر اقدامات انجام شده در دولت یازدهم است. 
وی با اشاره به اینکه بانک جامع اطلاعات هنرمندان پیشکسوت در دولت یازدهم اجرا شده است اضافه کرد: اعزام هنرمندان پیشکسوت به جوامع مختلف، پرداخت کمک هزینه معیشتی، پیگیری بیمه تکمیلی و امضای تفاهم نامه ای با وزارت بهداشت برای تحت پوشش قراردادن هزینه های درمان بیماران صعب العلاج هنرمندان پیشکسوت، پرداخت وام های ضروری وغیره از فعالیت های انجام شده در حوزه هنرمندان پیشکسوت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است . 
نوش آبادی همچنین در ادامه سخنانش به فعالیت های انجام شده در حوزه قرآن و عترت اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه های قرآن، تدوین طرح جامع نظارت قرآن وعترت استان ها، اجرای طرح سلامت در ۱۵ استان کشور، راه اندازی بانک اطلاعات موسسات قرآنی، تسهیل در صدور مجوزهای قرآنی، تهیه و ارسال ۱۳ هزار جلد کتاب و بیش از ۳۵ هزار عدد دی وی دی با موضوع قرآن وعترت از اقدامات انجام شده در دولت یازدهم است. 
وی با بیان اینکه ۲هزارو ۵۷۰ مجوز رسانه در دولت یازدهم از سوی وزارت فرهنگ صادر شده است افزود: ۳۵ درصد کل مجوزها در بخش رسانه مربوط به دولت یازدهم بوده است . 
نوش آبادی اظهار داشت: در سال ۹۳ یک هزارو ۶۴۸ مجوز برای کانون های تبلیغاتی و آگهی صادر و تمدید شده است. 
سخنگوی وزیر فرهنگ افتتاح سامانه جامع رسانه ای کشور، الکترونیکی کردن تقاضای مجوز رسانه، تصریح و تسهیل صدور مجوز رسانه و کاهش زمان معطلی از ۳ سال به ۶ ماه اجرای طرح، رتبه بندی برای روزنامه ها و رسانه های مجازی و مکتوب و خبرنگاران، منطقه ای کردن رایانه، مطبوعات و حذف رسانه های دولتی و متعلق به بخش عمومی از یارانه مطبوعات برای کمک به بخش خصوصی، شفاف سازی واعلام یارانه تدوین و ارسال لایحه قانون تبلیغاتی، پیگیری بیمه خبرنگاران و غیره از فعالیت های انجام شده در حوزه مطبوعات و رسانه ها است. 
نوش آبادی بازگشایی خانه سینما، افزایش دو برابری مخاطبان سینما و نجات سینما از ورشکستگی، کاهش فشار مالیات بر حوزه سینما، تشکیل کارگروه مشترک برای حل مسایل سینما، راه اندازی مدرسه ملی سینما، بازسازی و نوسازی دهها سالن سینما و تجهیز ۳۶۰ سالن در شهرها برای بخش دیجیتال و ۱۳ سالن که به فروش بلیط تجهیز شده اند صدور بیش از ۴ هزار و پروانه سینما و صدور ۱۰۰۰ پروانه فیلم خانگی و متفرقه را از مهم ترین اقدامات انجام شده در حوزه سینما و سمعی و بصری در ۲ سال اخیر عنوان کرد. 
نوش آبادی با بیان اینکه از سیاست های مهم وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی حمایت از تولید محصولات فرهنگی با هویت ایرانی است گفت: همچنین ما با محصولات تولیدی و هنری مسموم ومضر مقابله کرده و برنامه ریزی گسترده و متنوعی در جهت رضایت مردم و مطالبات آنان به ویژه مطالبات مقام معظم رهبری داریم . 
وی افزود: تبیین سیاست اقتصاد مقاومتی در سایه مطبوعات و رسانه های گروهی با بهره گیری از فیلم، هنرهای نمایشی، شعر، داستان و استفاده از روش ها و تکنیک نوین ارتباطی و مدیریت شبکه های اجتماعی موثر است . 
سخنگوی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی از مولفه های مهم است اظهار داشت: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به اندیشه ها ونگاه های متفاوت احترام می گذارد و انتظار دارد همراه با نقد در حوزه های فرهنگی در سایه تلاش دولتمردان مورد حمایت قرار گیرد. 

** آموزش شهروندان برای پیشرفت فرهنگی از وظایف رسانه ها است 
نوش آبادی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر پیامک های تبلیغاتی گفت: شورای عالی فضای مجازی به ریاست رییس جمهوری و هفت وزیر دولت در راستای ساماندهی امور فضای مجازی و مدیریت و کارآمدی آن متناسب با فرهنگ ملی و دینی، کمیته تعیین مصادیق مجرمانه برای رفتارهای خلاف عرف و پدیده های ضد فرهنگی تشکیل داده است. 
وی ادامه داد: وظیفه این کمیته رسیدگی به تخلفات و فضاهای مجازی بوده و وزارت ارشاد نیز عضو فعال دیگری در شورای عالی است و مسوولیت سالم سازی محتواهای فضای مجازی را برعهده دارد. 
سخنگوی وزیر ارشاد گفت: این کمیته فضاهای مجازی را رصد می کند تا اگر تخلفاتی در قالب طرح اخبار دروغ یا تصاویر یا فیلم های نامناسب و خلاف عرف باشد به مراجع ذیربط گزارش دهد. 
وی اظهارداشت: مدیریت مناسب بر فضای مجازی کشور و محتوای شبکه ها و پیامک های سیستم های ارتباطی از جمله دیگر وظایف این کمیته است. 
نوش آبادی با بیان این که وزارت ارشاد در نخستین گام سعی در فرهنگ سازی دارد گفت: مبنای دولت یازدهم براساس فرهنگ سازی و اصلاح و مدیریت و بهینه در فضای مجازی است و اگر تخلفی صورت گیرد قطعا با آن برخورد خواهد شد. 

** رهبر ارکستر سمفونیک آلمان تابعیت اسراییلی داشت 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد مجوز ندادن به ارکستر ملی آلمان برای حضور در ایران گفت: رهبر این ارکستر تابعیتی چندگانه از جمله از رژیم صهیونیستی داشته است و بر همین اساس وزارت ارشاد مجوزی برای حضور این فرد در ایران نداد. 
وی گفت: سیاست های رسمی جمهوری اسلامی ایران، مواضع اصولی و مستحکمی دارد که براساس باورهای دینی بوده و وزارت ارشاد نیز بر همین اساس گام برمی دارد. 
وی با بیان این که هراسی برای تعامل فرهنگی و هنری با دنیا نداریم گفت: فرهنگ و هنر ایران زمین در دنیا سرآمد بوده و ایرانیان ملتی با پیشینه فرهنگی و هنری کهنی هستند. 
سخنگوی وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری و تعامل با سایر کشورها از جمله سیاست های دولت یازدهم است اما اگر در جایی احساس شود در قالب فیلم های هنری، رسانه ای، ورزشی، گردشی و غیره افراد شائبه انگیزی حضور دارند با آنها برخورد می کنیم. 
وی ادامه داد: در مورد ارکستر سمفونیک ملی آلمان نیز بررسی هایی را با نهادهای مرتبط صورت دادیم و در نهایت به سبب این که رژیم صهیونیستی را به رسمتی نمی شناسیم و افراد تابع آن را نیز در همین راستا می بینیم برای مصون سازی فضای فرهنگی جامعه با سفر این فرد مخالفت کردیم. 
وی یادآور شد: مخالفت با سفر گروه اعزامی ارکستر سمفونی آلمان تصمیمی جمعی بوده و با نظارت کامل انجام شده است. 
نوش آبادی ادامه داد: البته این ارکستر می تواند با تغییر رهبرش درخواست مجدد سفری را به ایران بدهد که ما بررسی کنیم. 

** تاکنون فیلمی را که مجوز داشته توقیف نکردیم 
نوش آبادی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون فیلمی را که مجوز ساخت و نمایش داشته توقیف نکرده هرچند که شاید تعلیق برای رفع اشکالات صورت گرفته باشد. 
وی گفت: در وزارت ارشاد دو شورا برای فیلم داریم که یکی از آنها صدور پروانه ساخت یا تولید فیلم و دیگری صدور پروانه نمایش است. 
وی گفت: در شورای صدور پروانه ساخت فیلم محتوای فیلمنامه بررسی می شوند و اگر با سیاست های فرهنگی کشور مطابقت داشته باشند پروانه ساختشان صادر می شود. 
نوش آبادی اظهار داشت: چنانچه فیلمساز در این مرحله تخطی کند و فیلمی بر اساس فیلمنامه ارایه داده شده به شورا تولید نکند مجوز اکران و نمایش اش شورای نظارت نمی دهد. 
وی با اشاره به فیلم رستاخیز گفت: اگر فیلمی مجوز و پروانه تولید داشته باشد هیچ اشکالی برای اکران آن وجود ندارد مگر اینکه در برخی از سکانس های آن با انتقادهایی مواجه شویم همچون فیلم رستاخیز که به سبب برخی نظرات و فتواهای مراجع تقلید این فیلم را تعلیق کردیم تا موارد مطرح شده رعایت شود و به طور حتم اکران خواهد شد. 

** اهتمام ارشاد به توسعه هنرهای تجسمی 
نوش آبادی در ادامه با اشاره به اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه هنرهای تجسمی گفت: برگزاری جشنواره های بزرگ بین المللی تجسمی در کشور نشان دهنده اهمیت این هنر در سیاست های ارشاد است. 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: معتقدیم هنرهای تجسمی به موازات سایر هنرها باید مورد حمایت قرار گیرند و برهمین اساس نیز واگذاری صدور مجوز و برگزاری جشنواره ها را به خود استان ها اختصاص دادیم. 
وی تاکید کرد: هنرهای تجسمی با توجه به پیشینه تمدنی ایرانی و عجین شدن با فرهنگ اسلامی مورد توجه جدی و حمایت وزارت ارشاد است. 

** ناشرین پیشنهاد واگذاری ممیزی کتاب را نپذیرفتند 
نوش آبادی در ادامه با اشاره به امر ممیزی کتاب گفت: پیشنهادی در وزارت ارشاد مطرح شد تا ممیزی کتاب به ناشرین واگذار شود هرچند که این امر به معنای حذف ممیزی نبود اما خود ناشرین این امر را نپذیرفتند. 
سخنگوی وزیر ارشاد اظهار داشت: امر ممیزی کتاب در همه جای دنیا وجود دارد و هر کشوری متناسب با سیاست های فرهنگی بر محصولات فرهنگی خویش نظارت دارد. 
نوش آبادی گفت: ما هم به عنوان کشوری که مقاصد روشن فرهنگی داریم ممیزی هایی در راستای اهداف نظام و فرهنگ کشور داریم. 
وی خاطرنشان کرد: البته دولت یازدهم سعی کرده در امر صدور مجوزها این فرآیند را تسریع کرده و سختگیری هایی که در گذشته ممکن بود بر اساس سلایق شخصی صورت گیرد را حذف کند و تمامی مراحل را بر اساس قانون انجام دهد. 
نوش آبادی با بیان اینکه در گذشته برای دریافت مجوز چاپ کتابی سال ها باید ناشرین صبر می کردند گفت: هم اکنون این امر اصلاح شده و بین ۱۵ روز تا دو ماه ارشاد صلاحیت و یا عدم صلاحیت چاپ کتاب ها را به ناشرین اطلاع می دهد. 

** معافیت مالیاتی شامل همه کتاب فروشان می شود
سخنگوی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه معافیت مالیاتی شامل همه کتاب فروشان می شود گفت : بر اساس تفاهم نامه با سازمان امور مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی که منعقد شده هر کتاب فروشی باید پروانه فعالیت و دفتری برای ثبت وقایع داشته و از طرف صنف خود معتبر شناخته شود. 
نوش آبادی افزود: اگر موسسه فرهنگی و چاپخانه و کتاب فروشی فاقد این شرایط باشد در رده معافیت مالیاتی قرار نمی گیرد. 
وی درباره جدا شدن بخش بین الملل فیلم فجر از بخش داخلی گفت: منتخبان سینمای ایران می توانند در بخش بین الملل فیلم فجر شرکت کنند و در کنار هم به رقابت بپردازند. جداشدن این دو بخش به معنای حذف فجر نیست و فقط مدت زمان آن تغییر یافته است. 
نوش آبادی در مورد فیلم محمد(ص) نیز اظهار داشت : فیلم محمد (ص) از فیلم های فاخر کشور است که باید از آن حمایت کنیم علت تاخیر در اکران آن این بود که با یک برنامه ریزی دقیق بیش از ۱۰۰سالن سینما را به سیستم دستگاه های مجهز تجهیز کرده وبه طور همزمان در سراسر کشور به نمایش درآید. 
وی تصریح کرد: این فیلم با یک فیلم اجتماعی بسیار متفاوت است وفیلم محمد (ص) بسیار ماندگار بوده وبرای ما با ارزش است ما از افرادی که در حوزه فیلم های دینی قدم بردارند تشویق وحمایت می کنیم. 
نوش آبادی درباره بهای بلیت فیلم محمد( ص) ادامه داد: این فیلم به مثابه دو فیلم بلند سینمایی است وهزینه های زیادی داشته است. 
معاون حقوقی وزیر ارشاد همچنین تصریح کرد: فیلم سازان علاقه مند در حوزه سینمای دینی باید مشاوران زبده مذهبی را بکار گیرند و از موارد شبهه دار پرهیز کنند. 
وی اضافه کرد: در فیلم مختارنامه چهره حضرت ابوالفضل (ع) پخش نشد ودر فیلم رستاخیز نیز باید برخی اصلاحات صورت گیرد واین فیلم به موقع اکران می شود. 
وی با بیان اینکه وزیر ارشاد در نمایشگاه کتاب مسکو حضور می یابد گفت: ایران مهمان ویژه این نمایشگاه بوده ونشان از قدرت دیپلماسی فرهنگی وهنری ایران است. 
سخنگوی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به این که وزارت ارشاد با خرید کتاب از ناشران حوزه نشر حمایت می کند افزود: برای این که ناشران ونویسندگان استانی مورد حمایت قرار گیرند ادارات ارشاد استان ها مجازند از ناشران استان ها کتاب بخرند در غیر این صورت تخلف محسوب می شود. 
به گفته وی روند خرید کتاب درهمه حوزه ها به ویژه بخش دینی وجود دارد و متناسب با نیاز وشرایط کتاب را خریداری می کنیم. 
نوش آبادی درباره قانون کپی رایت اظهار داشت: همه باید به حقوق مولفان وپدیدآورندگان آثار احترام بگذاریم ودر اجرای قانون کپی رایت نیاز به آموزش داریم، بعضی افراد منابع خارجی را به صورت چاپ دیجیتال عرضه می کنند که تخلف است. 
سخنگوی وزیر ارشاد در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وزارت ارشاد در تعیین فیلم ها برای فستیوال های خارجی و اسکار نقش دارد گفت: شرکت های پخش در این زمینه فعال بوده وفیلم ها را می خرند و امتیاز پخش آنها را بدست می گیرند فیلم هایی که با عنوان نماینده در فستیوال های خارجی و اسکار معرفی می شوند باید چارچوب را رعایت کنند و ما با فیلم هایی که غیر مجاز تولید شده و یا با انگیزه سیاسی تولید شود برخورد می کنیم . 

نظر شما