شناسهٔ خبر: 37186 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری دوره اولی الابصار با محور تاریخ تحلیلی اسلام

نخستین دوره مسئله­ محور تاریخ تحلیلی اسلام با عنوان اولی الابصار و با حضور استادانی همچون رحیم پور ازغدی و رجبی دوانی به همت موسسه حیات برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام با همکاری بنیاد علمی فرهنگی حیات نخستین دوره مسئله­محور تاریخ تحلیلی اسلام را با عنوان «اولی الابصار» برگزار می کند.

بنابراین گزارش، ما امروزه در زمانه‌ای به سر می‌بریم که بیش از هر زمان دیگری به بررسی تاریخ اسلام نیاز داریم. می‌توان گفت مطالعۀ تاریخ اسلام نسبت به بسیاری از گزاره‌های اعتقادی، اخلاقی یا احکامی در روح انسان مؤثرتر است.

مطالبی از تاریخ اسلام که در دسترس همگان قرار گرفته و مشهور است، لزوماً کلیدی‌ترین مطالب تاریخ اسلام نیست و به‌ویژه لزوماً متناسب با نیاز امروز جامعۀ ما نیست. جامعۀ ما خیلی پیشرفت کرده است و در این شرایط جدید باید بیش از پیش به زوایای غریب تاریخ اسلام مراجعه کنیم. اکتفا کردن به مطالب مشهور تاریخی، گاهی از اوقات ما را در برداشت نهایی تاریخ به اشتباه می‌اندازد. طبیعتاً برداشت ناصواب از تاریخ اسلام موجب برداشت ناصحیح از اسلام نیز خواهد شد.

از این رو، سلسله دوره های «اولی الابصار» به دنبال آن است تا بر اساس مسائل روز که انقلاب اسلامی با آنها مواجه است، به بررسی سیره اهل بیت علیهم السلام بپردازد و با نگاه تطبیقی به مسائل، نسخه های عملی آن را از دل رخدادهای تاریخ صدر اسلام استخراج نکند.

این گزارش می افزاید: مباحث پیش بینی شده در این دوره ها را می توان در غالب سه محور تقسیم بندی کرد: تشکیل حکومت در دوران پیامبر (صلی الله علیه و آله)؛ بررسی سیره­ی سیاسی – مبارزاتی ائمه معصومین علیهم السلام و بررسی سیره ی اقتصادی امیرالمؤمنین در زمان حکمرانی.

این محورها طی سلسله دوره های «اولی الابصار»، به صورت مسائل و موضوعات کاربردی، توسط اساتیدی چون حجت الاسلام پناهیان، حسن رحیم پور ازغدی، محمدحسین رجبی دوانی و دیگر اساتید گرانقدر مطرح می شود.

برادرانی که علاقه مند به شرکت در دوره «اولی الابصار۱» هستند، جهت ثبت نام اولیه، مشخصات و شماره تماس خود را به همراه عبارت «اولی الابصار۱» نهایتا تا دوشنبه، نهم شهریور به شماره ۵۰۰۰۲۸۳۷۱۶ پیامک ، یا به آدرس bonyad.hayat.tehran@chmail.ir  ارسال کنند. مراحل بعدی ثبت نام، از طریق پیامک یا تماس تلفنی اعلام می شود.

گفتنی است، کلاس ها ​بعد از ظهر روزهای ۱۲، ۱۹ و ۲۶ شهریور (پنجشنبه ها) به نشانی  تهران، چهار راه ولیعصر(عج)، نرسیده به تقاطع ولیعصر- طالقانی، خیابان رشت برگزار می شود.

نظر شما