شناسهٔ خبر: 37189 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پشت پرده نشر سخن بزرگان و تصاویر عذاب میّت در شبکه های اجتماعی

در این شبکه ها بیان می کنند فردی که دیندار است نباید سرطان بگیرد! اما این حرف بر چه مبنا و اصولی بیان می شود، به راستی جای تامل دارد؛ در این راستا باید گفت آیا حضرت موسی (ع) چهل روز تب نکرد و بیمار نشد؟!

به گزارش  فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ ورود شبکه های اجتماعی به زندگی، همراه با شیوع اتفاقات مختلف و پیام های متنوعی است که گاه رنگ و بوی دینی به خود گرفته اما واقعیت آن چیزی جز انتشار خرافه و شبهه افکنی در اذهان کاربران نیست؛ بر اساس این گزارش مسائلی همچون نسبت دادن جملاتی سخیف و سطحی و بدون بار عقلانی به بزرگان دین (در جهت تخریب چهره ایشان)، وارونه جلوه دادن آموزه های دین و حتی ترسناک کردن این آموزه ها و رویکردهای دین مانند پیدا شدن مار در کفن میت و نیش زدن جسدش و ... از جمله مواردی است که جای تامل و تفکر و اندیشه در خصوص چرایی انتشار آنها در فضای مجازی، در ذهن بر جای می گذارد. در این باره با یک کارشناس به گفتگو نشسته ایم که از نظرتان می گذرد:

حجت الاسلام یحیی کبیر، عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به پشت پرده ترویج خرافات و شبهه افکنی در شبکه های اجتماعی همچون تلگرام، واتس آپ، وایبر و ... بیان کرد: صهیونیزم جهانی امروز به شکل مدرن، به جان ادیان آسمانی به ویژه اسلام افتاده اند؛ همان طور که از قرآن برمی آید، در آخرالزمان فساد بزرگی به نام ادیان توسط انسان ها انجام می شود.

وی با بیان این که در همین راستا صهیونیزم با کمک جامعه شناسان خود سه اقدام اساسی در راس کار قرار دادند، اظهار کرد: نخست ایجاد افراطیونی همچون داعش، طالبان، القاعده و ... به نام دین، تا نشان دهند ادیان آسمانی به ویژه اسلام، خشن و خونریز هستند.

این استاد فلسفه و عرفان افزود: دومین اقدام صهیونیزم، ایجاد و انتشار خرافات به نام دین در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بود که از این ابزار به بهترین شیوه کمک گرفته و می گیرند و با تمسخر و پایین آوردن مباحث و آموزه های دین، سعی در نابود کردن آنها دارند.

وی با اشاره به سومین اقدام صهیونیزم تصریح کرد: دور کردن نسل عقل گرا و علم گرا از ایمان و ادیان آسمانی فعالیت دیگری بود که آنها در راس کار قرار دادند به این معنا که به مخاطب القاء کردند اگر می خواهید درست و آزاد زندگی کنید، باید سراغ عقلانیت و علم بروید و اگر می خواهید در بند و اسیر و عبید زندگی کنید، باید در پی ایمان باشید.

عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که چگونه می توان با اقدامات یاد شده از سوی صهیونیزم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مقابله کرد، گفت: نخست باید به افراد جامعه آگاهی داد که در این میان رسالت رسانه ها سنگین است و آنها باید نشان دهند پشت این دست قضایا، چه افکاری با چه هدفی فعال است.

وی اضافه کرد: در حقیقت رسانه ها باید تلاش کنند حیله های دین ستیزی و ایمان ستیزی از سوی صهیونیزم را که از رهگذر ایجاد خرافه و شبهه به کاربر القا می شود را برملا و آشکار کرده و به مخاطب هوشیاری لازم را در برخورد با این پدیده ها، یادآوری کنند.

حجت الاسلام کبیر با اشاره به برخی مصادیق شبهات و خرافات منتشر شده در شبکه های اجتماعی عنوان کرد: به طور مثال اخیرا مشاهده شده که فردی به دلیل ارتکاب گناه، پس از مرگ و هنگام دفن، ماری به جسد و کفن او نفوذ کرده و با زدن نیش به صورت او، چهره ای سیاه و کریه از میت برجای گذاشته است؛ با کمی تامل و دقت می توان به ارتباط غیرعقلانی این پدیده با جسد انسان پی برد. در حقیقت گناه با روح سر و کار دارد نه جسم که قائل شویم آن مار به منظور عذاب کردن فرد عاصی پیدا شده است ضمن آن که به گفته امام صادق (ع) و آنچه در طبیعت است، بدن انسان پس از مرگ، خوراک حشرات و جانوارن از جمله مار و ... می شود و این امری کاملا طبیعی است و ربطی به عذاب و گناه ندارد.

مولف کتاب "دین پژوهی فلسفی" ابراز کرد: حتی مشاهده شده که در این شبکه ها بیان می کنند فردی که دیندار است نباید سرطان بگیرد! اما این حرف بر چه مبنا و اصولی بیان می شود، به راستی جای تامل دارد؛ در این راستا باید گفت آیا حضرت موسی (ع) چهل روز تب نکرد و بیمار نشد؟ آیا بزرگان دین ما رنجور و مریض نمی شوند؟ چگونه اثبات می کنید که دینداران دچار بیماری نمی شوند؟ ایا این مساله ترفندی جز تخریب چهره دین نیست که با کمی تعقل و تفکر می توان به توخالی بودن و غیرمنطقی بودن آنها پی برد؟ به راستی چه ارتباطی میان بیماری و ساخت دین وجود دارد.

وی تاکید کرد: در راستای روشنگری و آگاهی بخشی به افراد جامعه به ویژه جوانان و مقابله با ترویج شبهه افکنی و خرافه گرایی، دانشگاه ها، حوزه ها، رسانه ها، مراکز فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای ذیربط مسوولند و اگر چه راه دور و درازی در این راستا در پیش داریم اما باید برخی امور را اورژانسی مطرح و حل و فصل کرد.

عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران هنر را ابزاری مهم در پاکسازی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از شبهات و خرافات و مقابله با آنها دانست و بیان کرد: یکی از فسادهای صهیونیزم بین المللی آن است که ریشه دین را با خرافات و جدا کردن عقلانیت از ایمان و دین و دور کردن فاصله میان وحی و علم بزند و دین را تهی از عقلانیت نشان دهد در صورتی که به قول مرحوم شهید مطهری قرآن ما و دین ما با واقع و عقلانیت جورِ جور است.

حجت الاسلام کبیر در پایان یادآور شد: بنابراین، از کید و نیرنگ صهیونیزم نباید غافل شد و نباید فراموش کرد امروز اینترنت و سوپراینترنت و خبرگزاری های بزرگ جهان و فیلم های هالیوود، در دست صهیونیزم است و آنها با این ابزارها و به طرق مختلف دست به دین زدایی از اذهان کاربران می زنند.

نظر شما