شناسهٔ خبر: 37207 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راه‌اندازی سامانه خدمات رفاهی در دانشگاه علامه طباطبایی

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی از راه اندازی سامانه خدمات رفاهی و وام‌ها در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ رضا مراد صحرایی با اشاره به اینکه اختصاص تسهیلات دانشگاه به دانشجویان بر اساس قوانین صندوق رفاه است، گفت: ‌اعطای عزت مندانه، سریع، صحیح و دقیق تسهیلات و وام‌ها وظیفه معاونت دانشجویی است و در این راستا علاوه بر سامانه تغذیه و سامانه خوابگاهی دانشگاه علامه که قبلا تاسیس شده بود در حال راه اندازی سامانه خدمات رفاهی و وام‌ها هستیم که نسخه آزمایشی آن آماده است و معاونت دانشجویی در تلاش است تا هرچه زودتر آنرا به بهره برداری برساند.

 

صحرایی با بیان اینکه وام شهریه مختص دانشجویان شبانه دانشگاه است گفت: در حالی تمامی وام‌های در نظر گرفته شده برای دانشجویان توسط دانشگاه 100 درصد تخصیص می‌یابد که درصد پوشش وام شهریه در کشور 40 تا 50 درصد است و تا کنون در دانشگاه علامه به تمامی درخواست‌های وام شهریه جواب داده شده است.

 

وی شرایط تخصیص وام شهریه را آسان خواند و ادامه داد: دانشجویان شبانه ترم اول باید با هزینه شخصی خود ثبت نام کنند اما در ترم‌های بعد در صورت نیاز به وام شهریه باید در زمان مقرر درخواست خود را به صندوق رفاه دانشگاه ارائه دهند که در پی آن فرد با سپردن تعهدات محضری لازم، وام خود را دریافت می‌کند.

 

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: دانشجویان به اندازه سنوات مجاز تحصیلی (برای کارشناسی ارشد چهار ترم) می‌توانند از وام شهریه استفاده کنند اما افراد قبل از تحصیل در دوره شبانه دانشگاه باید توانایی خود را برای تامین هزینه‌های شهریه در نظر داشته باشند و اگر شرایط به گونه‌ای پیش رفت که موفق به دریافت وام نشدند از تحصیل باز نمانند.

 

وی ادامه داد: معاونت دانشجویی ضمانت وام شهریه را برعهده می گیرد و تاکنون سابقه نداشته برای دانشجویی به دلیل عدم پرداخت اقساط وام شهریه کارت امتحانی صادر نشود.

 

به گفته صحرایی، تمامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بیمه حوادث هستند و دانشجویان همزمان با ثبت نام با هزینه دانشگاه بیمه حوادث می‌شوند اما بیمه تکمیلی با درخواست و هزینه شخصی دانشجو انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: صندوق رفاه برای جذب دانشجویان به سمت بیمه تکمیلی تلاش می‌کند اما تا به حال در این زمینه با استقبال خوبی از طرف دانشجویان مواجه نشده است و در سال گذشته کمتر از 200 مورد تقاضای ثبت نام بیمه تکمیلی ثبت شده است.

 

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد موارد پرداختی بیمه حوادث در یک سال گذشته با اشاره به اینکه دانشگاه در ارائه بیمه و پرداخت آن بسیار جدی است، گفت: معاونت دانشجویی در پرداخت هزینه‌های درمانی دانشجویان به بیمه بسنده نکرده است اما در سال گذشته زیر 10 مورد پرداختی بیمه حوادث داشتیم و اگر دانشجو اعلام حادثه کند سریعا برای پرداخت مبلغ توسط بیمه گر اقدام می‌کنیم.

 

وی افزود: حتی در مواردی تمام هزینه درمانی دانشجو توسط دانشگاه پرداخت شده و در طرح پایش سال گذشته مواردی از بیماریهای خاص، پوسیدگی دندان و غیره مشاهده شد که به دنبال آن مرکز سلامت دانشگاه راه اندازی شد.

 

 

صدور کارت دانشجویی هوشمند در روز ثبت‌نام

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی از برنامه ریزی سال جدید این دانشگاه برای صدور کارت دانشجویی در روز ثبت نام خبر داد و گفت: از سال 92 به بعد برای دانشجویان این دانشگاه کارت دانشجویی هوشمند صادر می‌شود و تلاش بر این است دانشجویان برای استفاده از کتابخانه، خوابگاه، تغذیه و استخر دانشگاه از کارت هوشمند دانشجویی خود استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر کارت هوشمند برای خوابگاه و تغذیه استفاده می‌شود و به محض افتتاح کتابخانه مرکزی دانشگاه در پردیس دانشگاهی امکان استفاده از کتابخانه هم به موارد ذکر شده اضافه می‌شود.

 

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با گلایه از عدم استقبال دانشجویان از امکانات استخر دانشگاه گفت: با وجود تجهیز استخر به کمدهای الکتریکی و دستبند هوشمند استقبال دانشجویان کم بوده است و اگر دانشجویان از استخر و بوفه استخر دانشگاه استفاده کنند به سرعت این امکان نیز در کنار امکانات دیگر کارت هوشمند قرار خواهد گرفت.

 

وی ادامه داد: دانشگاه علامه درس تربیت بدنی 2 را به صورت تخصصی و در رشته‌های شنا، تیراندازی، کشتی و غیره ارائه می‌دهد که بنا بر اطلاعات موجود، چنین برنامه‌ای در دانشگاه‌های دولتی برای نخستین بار اجرا می‌شود.

 

صحرایی در بخش دیگری از گفت و گوی خود به امحای پرونده‌های انضباطی دانشجویان اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته به بیش از 2000 استعلام از دانشجویان فارغ التحصیل این دانشگاه برای استخدام در سازمان ها و ادارات مختلف، پاسخ دادیم که حتی یک مورد از استعلام‌ها پاسخ منفی نداشتند.

 

وی ادامه داد: اگر دانشجویی مورد انضباطی داشته و پرونده‌اش قابل امحا بوده است، امحا کرده‌ایم و سپس به استعلام پاسخ دادیم زیرا عقیده ما بر این است اگر فرد رفتار ناشایستی ناشی از جوانی در مقطعی از زندگی انجام داده باشد نباید مابقی زندگی او را دچار مشکل کند.

 

صحرایی افزود: پرونده‌های انضباطی و تخلفات جزئی دانشجویی به محیط دانشگاه مربوط است و نباید به بیرون از دانشگاه کشیده شود به جز در موارد خاصی مانند وارد کردن مواد مخدر یا مصرف مشروبات الکی درخوابگاه که قابل گذشت نیست و دانشجویان و مسئولین درخواست دارند به صورت قهری به این موارد رسیدگی شود.

 

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی هزینه تعمیرات خوابگاه‌های این دانشگاه در سال گذشته را 3 میلیارد تومان و هزینه تغذیه دانشجویان را 7 میلیارد تومان اعلام کرد وگفت: با مدیریت خوب بخش مالی، کمبود بودجه نداریم اما اگر هم با این مشکل مواجه شویم سیاست مدیریتی معاونت دانشجویی بر این است تحت هر شرایطی تغذیه دانشجویان کامل رعایت شود و کسری بابت این مورد نباشد. به نحوی که تمام درآمد ژتون دانشگاه‌ در سال گذشته صرف خرید میوه و توزیع آن در خوابگاه‌های دانشجویی شده است.

 

 

اجرای موفق طرح توانمند سازی دانشجویان مشروطی در دانشگاه علامه طباطبایی

مراد صحرایی اجرای طرح توانمند سازی دانشجویان مشروطی را بسیار نتیجه بخش عنوان کرد و گفت: در گام اول این طرح دانشجویان مشروطی شناسایی شدند و در گام دوم دانشجویان مشروطی بر اساس تعداد دسته‌بندی شدند، سپس برای هرکدام از گروه‌ها برنامه عمل نوشتیم و آنها را به مراکز مشاوره ارجاع دادیم و حتی برای برخی از آنها مشاوره فردی طراحی کردیم که بسیار موفق عمل شد و تمامی افراد ترم بعد با معدل خوبی قبول شدند.

 

وی افزود: نکته حائز اهمیت طرح توانمند سازی دانشجویان مشروطی پیدا کردن زمینه مشروطی است و بیشتر وظیفه انسانی به اجرای این طرح حکم می‌کند تا وظیفه قانونی و ما بسیار خوشحال هستیم امین دانشجویان شده‌ایم و اگر شخصی مشروط شود خیلی راحت به ما اعلام می‌کند تا مشاوره شود.

 

مراد صحرایی تقویت خدمات دانشجویی و خوابگاه‌ها را از اولویت‌های امسال دانشگاه علامه طباطبایی برشمرد و گفت: در این راستا امکانات خوابگاه شهید همت با ظرفیت 800 نفر بعد از 20 سال بهتر شد.مشاعات و فضای عمومی آن رنگ‌آمیزی شد. پنجره‌ها دوجداره شدند و موتورخانه نیز بهسازی شد.

 

وی ادامه داد: خوابگاه شهید معینیان نیز که در اختیار دانشجویان دکتری بوده است به دلیل کمبود خوابگاه، به پسران اختصاص یافت و تمام 24 واحد این مجموعه پارتیشن‌بندی شد. سیستم تاسیسات آن کاملا عوض شد و پنجره‌ها نیز به پنجره‌های دو جداره تبدیل شدند.

 

وی افزود: برای تامین خوابگاه دخترانه در پی واگذاری خوابگاه ولیعصر، خوابگاه پسرانه آشتیانی به دانشجویان دختر دانشکده اقتصاد و مدیریت بیمه اکو اختصاص یافت.

 

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی مهم‌ترین تغییر در زمینه بهسازی خوابگاه‌ها را گسترش فضای خوابگاهی شهیدسلامت واقع در سعادت‌آباد خواند و گفت: عمدتا دانشجویان ادبیات و الهیات و تعدادی از دانشجویان علوم اجتماعی در این خوابگاه‌ها حضور دارند که از لحاظ دسترسی به دانشکده‌های خود راحت هستند.

 

وی ادامه داد: اغلب خوابگاه‌ها در مجموعه سلامت تجمیع می‌شوند اما خوابگاه‌های آشتیانی و رحیمی به علت این‌که خوابگاه دانشجویان به دانشکده‌هایشان نزدیک باشد در جای خود باقی می‌مانند.

 

صحرایی همچنین از واگذاری مدیریت مجموعه خوابگاه سلامت به یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه، ساخت رستورانی به وسعت 2800 متر در ضلع شمالی مسجد دانشگاه و ساخت ساختمان جدید خوابگاهی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی خبر داد.

 

 

ارائه غذای 2500 تومانی در خوابگاه‌های دانشجویان شبانه

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دانشجویان خوابگاهی مهمان دانشگاه هستند، از ارائه غذای 2500 تومانی در خوابگاه‌های شبانه این دانشگاه خبر داد و گفت: طبق آئین‌نامه دانشگاه به دانشجویان شبانه 3 روز در هفته ناهار تعلق می‌گیرد اما تلاش ما بر این بوده است آنها بتوانند هر روز در صورت حضور از غذای دانشگاه استفاده کنند.

 

وی با اعلام ظرفیت خوابگاه برای دانشجویان روزانه به تعداد 3 هزار نفر و دانشجویان شبانه به تعداد هزار نفر، گفت: با وجود اینکه در دفترچه اعلام کردیم برای دانشجویان شبانه خوابگاه ارائه نمی‌دهیم اما تا به حال به تمامی افرادی که تقاضای خوابگاه داشتند، خوابگاه تعلق گرفته ‌است و به جز سرویس ایاب و ذهاب تمامی امکاناتی که در خوابگاه‌های روزانه هست ، در خوابگاه‌های شبانه نیز ارائه می‌شود.

 

صحرایی در پایان از ساخت مرکز بهداشت در ساختمان شهید بهشتی در پردیس مرکزی دانشگاه علامه به کمک دانشگاه علوم پزشکی ایران و در راستای طرح پایش سلامت خبر داد و گفت: 75 درصد کار ساختمانی این مرکز تمام شده است و این مرکز پس از افتتاح، خدمات چشم پزشکی، دندان پزشکی ، مامایی و غیره را ارائه می‌کند.

نظر شما