شناسهٔ خبر: 37210 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلو چشم قانون کتاب غیرقانونی می‌فروشند

اسدلله امرایی معتقد است که با دادگاه و قانون نمی‌توان جلو دانلود غیرقانونی کتاب‌ها را گرفت، بلکه باید کاری کرد تا فرهنگ «نه به دانلود غیرقانونی کتاب» گسترش یابد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، گفته‌های این مترجم در حالی بیان می‌شود که به تازگی سایت رصد به نشانی Rasad.fidibo.com با شعار «#من_دزد_کتاب_نیستم» و با هدف جلوگیری از دانلود غیرقانونی کتاب در فضای اینترنت فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

امرایی همچنین اظهار کرد: در سال‌های اخیر ما با پدیده دانلود غیرقانونی کتاب در اینترنت مواجه شده‌ایم. این پدیده زشت و مذمومی است که افراد سایت تاسیس می‌کنند و کتاب‌ها را اسکن می‌کنند و به صورت پی دی اف در اختیار دیگران می‌گذارند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. این کار از بین بردن حق مولف داخلی است. حال فارغ از این‌که ما تابع قانون کپی‌رایت باشیم یا نباشیم، حداقل می‌توانیم حقوق هموطن خود را مراعات بکنیم. مترجم یا نویسنده‌ای زحمت کشیده و دستاورد زحمت او در قالب یک کتاب منتشر شده است، کتاب او هم در فروشگاه‌های کتاب موجود است، اما برخی می‌آیند و کتاب را دانلود می‌کنند، که این اقدام نادرست است.

 

او افزود: نکته بسیار جالب این است که درست در جلو چشم قانون کتاب غیرقانونی می‌فروشند. شما می‌توانید به میدان انقلاب بروید و در جلو مقر نیروی انتظامی و دادگاه، کتاب‌هایی را که به صورت غیرقانونی در بازار کتاب تکثیر و افست می‌شوند ببینید. در خیابان 12 فروردین کتاب‌های افست را روی زمین چیده‌اند، در حالی که مترجم و نویسنده کتاب زنده‌اند، در کشور حضور دارند و کتاب‌هایشان طبق قانون «حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان» مجلس شورای اسلامی تا 50 سال نباید تکثیر شود.

 

این مترجم درباره اضافه شدن مدت حمایت از اثر از 30 به 50 سال گفت: آقای علی مطهری که اتفاقا یکی از نمایندگان خوب مجلس است دیدند که 30 سال از فوت پدرشان (آیت‌الله شهید مرتضی مطهری) می‌گذرد و حق پدرشان پامال می‌شود، به همین دلیل کمک کردند و اصلاحیه‌ای به قانون سال 1389 اضافه شد که مدت حمایت از اثر از 30 سال به 50 سال افزایش یابد، بدین ترتیب ایشان علاوه بر گرفتن حق پدرش باعث شد که حق نویسندگان و مترجمان هم پامال نشود که از ایشان ممنونیم.

 

او درباره راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با دانلود غیرقانونی کتاب گفت: برای مقابله با دانلود غیرقانونی کتاب می‌توان سازوکاری را فراهم آورد تا افرادی که به سایت‌های دانلود کتاب مراجعه می‌کنند بپذیرند که به صورت غیرقانونی کتاب دانلود نکنند. یعنی باید فرهنگی ایجاد کرد که افراد نسبت به دانلودغیرقانونی حساسیت داشته باشند.

 

امرایی درباره رعایت کردن حق مولف افزود: برخی می‌خواستند کتاب‌های افست آقای دولت‌آبادی را با قیمت 30 درصد به کتابفروشی‌ها بفروشند، اما آن‌ها قبول نکردند. به هر حال آقای دولت‌آبادی شخصیت شناخته‌شده‌ای است و نگاه منفی به چاپ افست کتاب‌های دولت‌آبادی و نگاه فرهنگی باعث شد تا نسخه افست کتابش در بازار تکثیر نشود. ما باید کاری کنیم که در مورد همه کتاب‌ها این مساله رعایت شود. به طور مثال اگر سایتی کتابی را به رایگان در اختیار کاربران اینترنت قرار دهد، کاربری که از سایت دیدن می‌کند، پیش خود بگوید، که دانلود این کتاب غیرقانونی است، این حق امرایی است. من نباید حق امرایی یا غبرایی (مترجم) را بخورم. غبرایی چشمش درآمده تا این کتاب را منتشر کرده است، امرایی دستانش پینه بسته تا توانسته این کتاب‌ها را ترجمه کند.

 

او با انتقاد از کسانی که کتاب‌ها را به صورت غیرقانونی دانلود می‌کنند گفت: آیا واقعا انصاف است که شما بیایید و کتاب‌های من را دانلود کنید؟ با این کار به ناشر ضرر می‌زنید، به کتابفروش ضرر می‌زنید، به نویسنده ضرر می‌زنید، به توزیع‌کننده و به صنعت نشر کشور ضرر می‌زنید. این مساله نیاز به فرهنگسازی دارد و با قانون و دادگاه نمی‌توان آن را حل کرد، اما به گمانم این مساله حداقل برای اهل فرهنگ شدنی است و می‌توان موضوع «نه به دانلودغیرقانونی کتاب» را رواج داد.

 

برطبق قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی، حقوق معنوی پدیدآورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیرقابل انتقال است و مدت حمایت از اثر، 50 سال بعد از فوت پدیدآورنده خواهد بود. بنابراین دانلود غیرقانونی آثاری که نسخه چاپی آن‌ها در کتابفروشی‌ها موجود است، موجب زیان به پدیدآورنده و ناشر می‌شود.

 

بنا بر اعلام، در همین حال سایت رصد به نشانی Rasad.fidibo.com وظیفه دارد با مدیران سایت‌هایی که نسخه غیرقانونی دانلود کتاب را در سایت خود قرار می‌دهند، وارد گفت‌وگو شود. اهل فرهنگ و علاقه‌مندان به کتاب نیز می‌توانند سایت رصد را در جریان تخلف سایت‌هایی که نسخه غیرقانونی در سایت خود قرار می‌دهند، بگذارند.

نظر شما