شناسهٔ خبر: 37228 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شعرهایی منتشر نشده از بیژن الهی در ˝هنگام˝

شماره 14 و 15 ماهنامه ادبی- هنری ˝هنگام˝ منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ ین شماره مجله هنگام با چهره خوانی شعر آغاز می‌شود. چهره خوانی این شماره اختصاص دارد به چهره پیشرو شعر مدرن فارسی، بیژن الهی.

بیژن الهی تا بود به هزار و یک دلیل نخواست که نام و چهره‌اش هرکجا باشد، اما شاید مهم‌ترین دلیل این کناره‌گیری خود ادبیات بود، خود شعر. او همه‌چیز از جمله زندگی خود را به نفع شعر وانهاده بود. چاپ مجموعه اشعار و ترجمه‌هایش بعد از مرگ به سرعت او را در ردیف بزرگان شعر فارسی قرار داد. اکنون نبود او طنین‌اندازتر از هر بودنی است. هنگام بعد از گذشت ۵ سال از مرگ شاعر، ویژه‌نامه‌ای تدارک دیده شامل اشعاری منتشرنشده از او به لطف محمود شجاعی، به همراه گفته‌هایی منتشرنشده از بیژن الهی در مورد شعرهای هادی محیط و نوشته‌هایی از: هادی محیط، غلامرضا صراف، علی سطوتی قلعه، مهدی گنجوی، امید شمس، حمید عرفان، صابر محمدی و بریده گفتارهایی از آیدین آغداشلو، منصور ملکی، قاسم هاشمی نژاد، هوشنگ چالنگی و بابک احمدی در وصف زندگی و کار بیژن الهی. این ویژه‌نامه که بخش اصلی مجله را شامل می‌شود همراه شده با تعدادی از نقاشی‌های بیژن الهی و هم چنین عکس‌های منتشرنشده‌ای از او.

اما بخش "چهره‌خوانی داستان ایرانی" اختصاص دارد به سینا دادخواه. ابتدا زندگی خودنوشت او را می‌خوانید بعد گفت‌وگوی هنگام با این نویسنده جوان و در ادامه یادداشت‌های پراکنده سینا دادخواه به چاپ رسیده است. در بخش داستان خوانی، علی خدایی دبیر داستان هنگام دو داستان را برگزیده؛ اولی داستان "گذر ناهید" نوشته مرجان بصیری و دومی "عافیت" نوشته کسری صدیق.
در بخش " مقاله خوانی" دو مقاله از احمد خلفانی به چاپ رسیده، یکی داستایوفسکی در ویسبادن که کنجکاوی و روایت مسندی ست از اقامت داستایوفسکی در شهر ویسبادن آلمان به همراه عکس‌های جالبی از محل اقامت او و دیگری مقاله‌ی مارسل پروست و آواز لحظه‌های خاموشی.

بخش "هنرخوانی" با بخش ویژه "نقادی وضیعت هنر امروز ایران"آغاز می‌شود با نوشته‌ها و مقالاتی از مهسا فرهادی کیا، وحید حکیم، علی گلستانه، بهرنگ صمدزادگان و جواد حسنجانی.

"مونه متأخر" نوشته کلمنت گرینبرگ به ترجمه خسرو ریگی و هادی محیط، روایت ادراک مقاله‎ای است از علی جمشیدی درباره نقاشی‌های فرانسیس بیکن و آلیس نیل و میراثش به ترجمه‌ شیوا قنبریان، پازولینی نقاش به ترجمه مهدی فتوحی و ابزار فنی و هنر معاصر به ترجمه امیر نادر الهی از دیگر مقالات این شماره هستند.

هنگام یک نشریه تمام‌رنگی است که تلاش دارد علاوه بر چاپ متن‌های معتبر، عکس‌ها و نقاشی‌های مهم معاصر را در چاپی پاکیزه به خوانندگان خود عرضه دارد.

این نشریه با صاحب‌امتیازی محمد عسلی و سردبیری هادی محیط در ۱۵۲ صفحه به قیمت ۸۰۰۰ تومان، از کیوسک‌ها و کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور قابل تهیه است.

نظر شما