شناسهٔ خبر: 37229 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بزرگان جشنواره موسیقی جوان را داوری می‌كنند / آخرین اخبار از نهمین جشنواره موسیقی جوان

جشنواره نهم موسیقی جوان صبح امروز با حضور هومان اسعدی دبیر جشنواره ، علی ترابی دبیر اجرایی ، بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودكی و نیز استادان بخش داوری آواز همچون شهرام ناظری، رامبد صدیف، نصرالله ناصح پور ، علی اصغر شاهزیدی و حمیدرضا نوربخش كار خود را آغاز كرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران: هومان اسعدی دبیر این دوره ضمن خوشامدگویی به اساتید و شركت كنندگان جشنواره گفت: نهمین دوره جشنواره در سه بخش موسیقی دستگاهی، كلاسیك و نواحی از امروز به مدت ۱۲ روز در تالار رودكی برگزار می‌شود به طوری كه اولین روز از این جشنواره به بخش آواز اختصاص دارد كه شركت‌كنندگان در سه رده سنی الف، ب و ج در حضور هیات داوران كه متشكل از اساتید برجسته آواز ایران هستند به رقابت با هم می‌پردازند.

بعد از صحبت‌های هومان اسعدی، امین اخواص، صادق روغنی، مهدی ستایش مهر، معین قربانی شركت‌كنندگان بخش آواز رده سنی الف و نیز امین جمیلی نژاد دزفولی، رضا دریاب، بهادر صحت نائینی، حامد طاهرخانی، پوریا عابدینی، سروش فیروزیان شركت كنندگان رده سنی ب به اجرا پرداختند.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بعد از پایان بخش دوم آواز با حضور در تالار رودكی با داوران این بخش و مسئولین جشنواره به گفتگو پرداخت.

در ادامه رقابت‌های امروز شركت كنندگان رده سنی ج همچون امید آزاك ملایر، سیدعلی حسن دخت، رضا شریعت منش،شمس فندرسكی ، هادی محمدی، سیدشریف حسین میرشریفی و عرفان اصفهان به آواز خوانی در مقابل هیات داوران خواهند پرداخت.

نهمین جشنواره موسیقی جوان از امروز در تالار رودكی به صورت رسمی كار خود را آغاز كرده و تا ۱۹ شهریورماه نیز ادامه می‌یابد. مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره نیز با معرفی نفرات برگزیده ۲۰ شهریورماه در تالار وحدت برگزار می شود.

داوران جشنواره موسیقی جوان مشخص شدند

بزرگان موسیقی ایران در سه شاخه موسیقی دستگاهی، كلاسیك و نواحی، نهمین جشنواره موسیقی جوان را داوری می‌كنند.

 نهمین دوره جشنواره موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی از امروز كار خود را در تالار رودكی آغاز كرده است.

این دوره از جشنواره در سه شاخه موسیقی دستگاهی ایران، كلاسیك و نواحی با تمركز بر دو بخش تك‌نوازی و تك‌خوانی برگزار می‌شود كه در هر شاخه و ساز و آواز اساتید برجسته ایران كه جزء بزرگان موسیقی كشورمان هستند به عنوان داور، حضور دارند به طوری كه در بخش بخش موسیقی كلاسیك ایران و در شاخه ساز ویلنسل داوود جعفری امید، کریم قربانی، محسن تویسرکانی، در شاخه ساز كلارینت و ابوا و ترومپت منوچهر صهبایی، اکبر محمدی و علی نعمتی، در شاخه ساز گیتار سیمون آیوازیان، علیرضا تفقدی و پدرام فلسفی، در شاخه ساز فلوت فیروزه نوایی آذین موحد و مجید سینکی، در شاخه ساز پیانو رافائل میناسکانیان، فریماه قوام صدری، آرپینه ایسرائیلیان، گاگیک بابایان، در شاخه ساز ویلن و ویولا ابراهیم لطفی، سیاوش ظهیرالدینی و مرجان قنبری مهر داوری خواهند كرد.

در بخش موسیقی دستگاهی ایران و در شاخه ساز كمانچه داوود گنجه‌ای، هادی منتظری، اردشیر کامکار، مهدی آذرسینا، علی اکبرشکارچی، در شاخه ساز قانون پریچهر خواجه و مجید کیانی، در شاخه ساز سنتور مینا افتاده، مجید كیانی ، رضا شفیعیان، در شاخه ساز تنبك نوید افقه، کامبیز گنجه‌ای،ارژنگ کامکار ، پژمان حدادی، در شاخه ساز نی حسن ناهید، محمدعلی کیانی‌نژاد، عبدالنقی افشارنیا، محمد موسوی، در شاخه ساز عود حسین علیزاده ، محمد فیروزی، سعید نائب‌محمدی، در شاخه ساز تار حسین علیزاده،هوشنگ ظریف،بهروز همتی، در شاخه ساز سه تارحسین علیزاده ،هوشنگ ظریف، بهداد بابایی، در شاخه آواز رامبد صدیف، نصراله ناصح‌پور، علی‌اصغر شاه‌زیدی،شهرام ناظری داوری اجراها را بر عهده دارند.

در بخش موسیقی نواحی نیز حمیدرضا اردلان و محمدرضا درویشی به عنوان داور در كنار دیگر اساتید هر ساز همچون بیژن کامکار و عبدالرحمن غوثی در شاخه ساز دف، علی‌اکبر مرادی و سید آرش شهریاری در شاخه ساز تنبور، ارسلان طیبی در شاخه ساز لـلـه‌وا، شهریار صدیق در شاخه ساز تار آذری، عاشیق ایمران حیدری در شاخه ساز قوپوز، محمدرضا اسحاقی در شاخه ساز تار مازندران و امیر احمد راست بد در شاخه كمانچه آذری حضور خواهند داشت.

سطح توقع ما در زمینه آواز بیشتر از اینهاست

در بخش آواز ۱۷ نفر در هر سه رده سنی به مرحله نهایی رسیدند که من معتقدم تعداد و کیفیت اجرای این جوانان و نوجوانان باید بالاتر از اینها باشد و واقعا توقع ما بیشتر از اینهاست.

علی اصغر شاهزیدی عضو هیئت انتخاب و داوری بخش آواز نهمین جشنواره موسیقی جوان ضمن بیان این مطلب گفت: از لحاظ کمیت من انتظارم بیشتر از اینها بود؛ حدود هفتاد نفر متقاضی شرکت در بخش آواز نهمین جشنواره موسیقی جوان بودند و این در حالی است که در چنین جشنواره ای که به صورت سراسری برگزار می شود انتظار داشتم حداقل دویست نفر شرکت کننده داشته باشیم.

وی افزود: از نظر کیفی متاسفانه آن چیزی را که من انتظار داشتم فقط چند نفر معدود دارا بودند. همه شرکت کنندگان یک غزل را که یک خواننده ای قبلا اجرا کرده بود می خواندند و همه با یک حالت و به یک شکل ثابت اجرا می کردند. این جای تاسف دارد. من هفته قبل در برنامه ای که درباره آواز داشتم گفتم در مملکتی که اینقدر شور و استعداد وجود دارد پنج خواننده که مثل هم نباشند به معنای واقعی کلمه نداریم.

این استاد آواز همچنین عنوان کرد: سطح توقع ما در زمینه آواز بیشتر از اینهاست. چند نفری در گروه سنی"ج" خوب بودند اما در دو گروه سنی "الف" و "ب" سطح کیفی پایین تری را شاهد بودیم.

علی اصغر شاهزیدی گفت: قبل از کار بازبینی آثار ارسال شده به جشنواره موسیقی جوان جلسه ای با آقایان شجریان، ناظری و ناصح پور داشتیم و نکاتی را تاکید کردم که سطح توانایی جوانان ما را بالا می برد و باید به آنها توجه ویژه شود. ۱۷ نفر در هر سه رده سنی به مرحله نهایی رسیدند که من معتقدم تعداد و کیفیت این جوانان و نوجوانان باید بالاتر از اینها باشد و واقعا توقع ما بیشتر از اینهاست.

این عضو هیئت انتخاب و هیئت داوری نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش آواز ادامه داد: به هر حال فهم درست شعر، آگاهی نسبت به ردیف دستگاهی ، پرهیز از تقلید کورکورانه، اجرا بر اساس یک پایه و اساس مشخص از جمله نکاتی است که می بایست نسل جوان و نوجوان ما به آنها توجه ویژه ای داشته باشند.

وی بیان داشت: این همتی که برای برگزاری چنین جشنواره صرف می شود ارزشمند است و باید جدی تر به نکات تاثیر گذار آن توجه کرد. خدا قوت به دست اندرکاران برگزاری جشنواره موسیقی جوان می گویم و امیدوارم با وسواسی که طی این سالها لحاظ خواهد شد سطح جشنواره دوره به دوره بالاتر برود.

شاه زیدی در خاتمه خاطر نشان كرد: این جشنواره ها هر چه تعدادش بیشتر باشد قطعا تاثیر بهتری خواهد داشت. وقتی یک جوان یا نوجوان در چنین جشنواره ای عنوان کسب می کند باعث انگیزه برای خودش و دیگر دوستانش می شود تا جدی تر کار کنند. این جوان ها باید تشویق شوند و اگر این تشویق ها بیشتر شود جوان ها جدی تر این حوزه را دنبال خواهند کرد و ده سال بعد چشم انداز روشنی در زمینه آواز خواهیم داشت.

جشنواره موسیقی جوان مكانی برای حضور جوانان موزیسین

فرصت برای حضور و ارائه كار موسیقی جوانان ما خیلی كم است و تنها جشنواره موسیقی جوان است كه چنین امكانی را برای جوانان فراهم كرده

محمدرضا ابراهیمی عضو هیئت انتخاب نهمین جشنواره موسیقی جوان گفت:من به همراه دیگر دوستانم در قالب هیئت انتخاب ، بازبینی دوره اول جشنواره را برعهده داشتم . خوشبختانه نوازندگان گروه سنی الف و ج نسبت به رده سنی ب بسیار خوب بودند. به طور كلی می توان گفت روند خوب و قابل توجهی در بخش نوازندگی تار وجود داشت.

وی ادامه داد: فرصت برای حضور و ارائه كار موسیقی جوانان ما خیلی كم است و تنها جشنواره موسیقی جوان است كه چنین امكانی را برای جوانان فراهم كرده و سعی نموده با رعایت عدالت كارها را پیش ببرد.به نظر من با همه كم و كاستی ها بودن چنین جشنواره ای بهتر از نبودنش است .

این نوازنده تار با اشاره به حضور نوازندگانی از شهرهای دور در جشنواره موسیقی جوان گفت: حضور نوازندگان شهرستانی خصوصا از شهرهای خیلی دور كه شاید شرایط آموزش مساعدی ندارند، قابل چشمگیر بود.

عضو هیئت انتخاب نهمین جشنواره موسیقی جوان در خصوص تفاوت كیفیت نوازندگی تارنوازان تهرانی و شهرستانی اظهار داشت: تفاوت چندانی دراین زمینه وجود نداشت و تقریبا كیفیت نوازندگی ها نزدیك به هم بود به طوری كه بسیاری از شركت كنندگان شهرستانی به مرحله نهایی رسیدند.

ابراهیمی در خاتمه خاطر نشان كرد: خوشبختانه جوانان ما راه خود را پیدا كرده اند به طوری كه اگر در شهرستانی معلم خوب برای آموزش موسیقی وجود نداشته باشد برای رسیدن به هدفشان حاضرند به شهرهای بزرگتر بیایند و مقوله ساز زدن خود را زیر نظر اساتید با تجربه ادامه دهند.

نهمین جشنواره موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی ۹ تا ۲۰ شهریورماه در تالار رودكی و وحدت برگزار می شود.

نظر شما