شناسهٔ خبر: 37230 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آلبوم موسیقی زنده‌یاد منصور نریمان منتشر شد

آلبوم موسیقی ˝ردیف موسیقی ایرانی برای عود˝ زنده‌یاد منصور نریمان توسط مركز موسیقی حوزه هنری منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ به نقل از روابط عمومی حوزه هنری: این آلبوم موسیقایی در حالی از سوی مركز موسیقی حوزه هنری منتشر شده كه پیش از این، كتاب "ردیف موسیقی ایرانی برای عود" توسط مركز موسیقی حوزه هنری و انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است.

این كتاب نخستین كتاب تالیف شده این ساز در ایران است كه روایت استاد از ردیف موسیقی ملی ایران محسوب می شود و از سویی مهم‌ترین كتاب در زمینه آموزش موسیقی ایرانی محسوب می‌شود و استاد در روایت خود از این ردیف با توجه به ویژگی‌های ساز بربط، دستگاه‌ها و آوازها را در محدوده‌ای از ساز اجرا كرده‌اند كه علاوه بر ایجاد فضای هارمونیكی بهتر، به سهولت اجرا در ارائه گوشه‌ها و حفظ توالی آن‌ها در زمان اجرا نیز توجه‌ای خاص شده است.

همچنین بزرگداشت پدر عودنوازی ایران "منصور نریمان" با حضور چندتن از شاگردان و علاقه‌مندان امروز نهم شهریورماه در فرهنگ‌سرای ارسباران ساعت ۱۸ برگزار می‌شود كه سخنرانی پیش‌كسوتان موسیقی، آوازخوانی علی جهاندار با همراهی علی پژوهشگر، عودنواز، پخش فیلم كوتاه از آثار و زندگی استاد نریمان به همراه نقل قول‌هایی از استادان و هنرمندان موسیقی مانند ایرج، گلپا، كوروس سرهنگ‌زاده، محمد موسوی، محمد اسماعیلی و نادر گلچین بخش‌های متفاوت این برنامه را تشكیل می‌دهند.

منصور نریمان ۱۹ اسفند سال ۱۳۱۴ در مشهد متولد شد. وی نوازندگی سه تار را نزد پدر آموخت و با ممارست در سن ۱۴سالگی به عنوان نوازنده رادیو مشهد مشغول به كار شد. وی با تلاش زیاد توانست ساز كهن عود را پس از نیم قرن در میان سازهای موسیقی و سنتی ایرانی جای دهد. شیوه بربط نوازی، ۴۲ قطعه برای عود و ردیف موسیقی ایرانی برای بربط از جمله تالیفات این هنرمند فقید در حوزه موسیقی است. نریمان به دلیل عارضه ریوی ۲۳ تیر ۹۴ در بیمارستان بهمن دارفانی را وداع گفت.

نظر شما