شناسهٔ خبر: 37232 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار برای واردات کاغذ هزینه می شود

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار برای واردات انواع کاغذ و مقوا هزینه می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، محمودرضا برازش روز دوشنبه در نشست خبری در آستانه برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ ایران در سرای اهل قلم افزود: باتوجه به این رقم، التهابی برای قیمت کاغذ نداشتیم؛ چون در کشور کاغذی تولید نمی شود.
وی اظهار کرد: براین اساس کمیسیون فرهنگی مجلس کارگروه کاغذ متشکل از نمایندگان وزارتخانه های صنعت و معدن، اقتصاد و دارایی، آموزش و پرورش و ارشاد را تشکیل داده تا بتوانیم از ظرفیت داخلی برای تولید کاغذ با کیفیت و مرغوب استفاده کنیم.
برازش افزود: در حال حاضر کارگروه این قضیه را پیگیری می کند و تامین مواد اولیه کاغذ در کشور جزو اولویت های آن قرار گرفته است. 
وی با بیان این که برای تولید داخلی کاغذ باید کارهای زیادی انجام دهیم، اضافه کرد: در حال حاضر بخش عمده ای از کاغذ کتاب، نشریات و ... وارداتی است و تعدادی از کارخانه هایی که به منظور تولید کاغذ در کشور ایجاد شدند، تعطیل بوده و کار نمی کنند که توجه و رسیدگی به این امر مهم بسیار ضروری است.
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که هموار شدن مسیر تولید کاغذ در کشور بسترهای صادرات را نیز فراهم می کند، گفت: از ابتدای امسال صادرات کاغذ به کشورهای عراق، ترکمنستان و افغانستان روند صعودی داشته است. 
برازش همچنین در ادامه به اتحاد و یکپارچگی اتحادیه های چاپ اشاره کرد و افزود: در تهران تعدادی از اتحادیه های چاپ با هم مشکل داشتند که با برگزاری جلسه ای در وزارت ارشاد از آنها خواسته ایم تا به این مشکلات پایان دهند و مجتمعی را با تمامی امکانات با مجوز چاپ در اختیار آنها قرار داده شود تا به صورت یکپارچه فعالیت کنند.
وی اظهار داشت: ما باید در حوزه چاپ و بسته بندی فعالیت های بسیاری را انجام دهیم تا بتوانیم توانمندی های این صنعت را به کشورهای همسایه ببریم، و در این راستا در نظر داریم در ماه جاری اولین نمایشگاه آثار برتر چاپی را در کشورهای همسایه داشته باشیم.
برازش همچنین با بیان این که در ۱۰ استان کشور نیز نمایشگاه دائمی توانمندی های صنعت چاپ دایر می شود، گفت: محل های مناسبی برای برگزاری این نمایشگاه ها که محل تردد اهالی فرهنگ و مصرف کنندگان کالاهای چاپی است، در نظر گرفته شده و اولین نمایشگاه در استان یزد افتتاح می شود. 
وی به برگزاری پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ که ۲۴ شهریورماه در تالار وحدت برگزار می شود، هم اشاره کرد و افزود: در این ماه ۱۶ استان جشن های حوزه چاپ را برگزار می کنند.
برازش با بیان اینکه در این جشنواره از پیشکسوتان و کارآفرینان برتر در صنعت چاپ تقدیر می شود، اضافه کرد: از ۳۲ استان کشور ، ۲۹ استان اسامی کاندیداهای خود را در این زمینه برای ما ارسال کرده اند. 
وی در ادامه با اشاره به اینکه نهایی شدن نتیجه مذاکرات هسته ای تاثیر بسیاری بر حوزه صنعت چاپ و بسته بندی دارد، اظهار داشت: از نظر اقتصادی در این حوزه انتقال تجهیزات و نقل و انتقال پول نیز آسان خواهد بود، اما از سوی دیگر باعث ورود سهل تر و بیشتر محصولات چاپی است که یک تهدید محسوب می شود. 
مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید ارتقای علمی را افزایش داده و در جهت توسعه تجهیزات در این حوزه گام برداریم. 

نظر شما