شناسهٔ خبر: 37259 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همگونی فرم و موضوع/ همکاری با یک کمپانی تئاتر انگلستان

نشست خبری نمایش «دریازدگی» با حضور کارگردان، تهیه کننده و بازیگران این اثر با تاخیر سی دقیقه ای در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ عباس جمالی نویسنده و کارگردان این نمایش ضمن عذرخواهی از خبرنگاران بابت تاخیر در برگزاری این جلسه، درباره بحث اجرای «دریازدگی»گفت: امسال قرار بود نمایش دیگری را به نام «امان» روی صحنه ببرم که وقتی دو نوبت اجرای آن توقیف شد، تصمیم گرفتم یکی دیگر از طرح های نمایشی ام را برای اجرا آماده کنم.

وی افزود: فکر می کنم «دریازدگی» تجربه خوبی برای من باشد زیرا در آن فرمی را تجربه می کنم که دغدغه اش را داشته ام و از لحاظ فرمی همان چیزی است که باید بیان کند. در واقع فرم و موضوع در این نمایش روی هم نشسته و همگون شده.

این دانش آموخته رشته نمایش درباره همکاری با بازیگران مطرح تئاتر گفت: خوشحالم که با گروهی از بازیگران کار می کنم که همواره با پیشنهادهای جذاب سر تمرین حاضر می شوند. چرا که به عنوان یک دانشجو، همیشه کار کارگاهی برایم در اولویت بوده. اینکه سعی کردیم در روند تمرینات به ایده های خودمان شکل بدهیم و کاملا کارگاهی پیش برویم، برای من تجربه خوب و لذت بخشی بود.

وی افزود: این شانس را در انتخاب بازیگران داشتم که تقریباً با انتخاب های اولیه ام به توافق رسیدیم. خوشحالم که با رضا بهبودی، پانته آ بهرام، بهرنگ علوی و ستاره پسیانی کار می کنم زیرا دوست داشتم بازیگرانی در این کار باشند که فهم بالایی داشته باشند چون فضای مد نظرم برای اجرای این کار متکی بر شعور بازیگران بود و در واقع من همه چیز را به نفع حضور بازیگر در اجرا حذف کردم.

جمالی که اخیراً بازی در نمایش «اسم» را تجربه کرده بود، درباره سلیقه اش در بازیگری عنوان کرد: نه فقط به عنوان اجرا کننده که به عنوان مخاطب بازی های مینیمال را بیشتر می پسندم و موافق نیستم که بازیگر در حین اجرای نقش همه چیز را توضیح ندهد و بخشی از نقش را اتفاقاً به جای توضیح، پنهان کند. در نمایش حاضر هم جنس بازی ها را اینطوری دیدم، اگرچه نوشتن به این منظور سخت بود اما می شود گفت که این اجرا با سلیقه ام منطبق است.

جمالی در مورد داستان نمایش هم گفت: وقتی مشاور رسانه ای مان نمایشنامه را خواند، این جمله را به عنوان خلاصه داستان گفت که «انسان هایی در کنار دریا دنبال گذشته خودشان هستند» به نظرم این بهترین خلاصه برای «دریا زدگی» است.

وی افزود: گذشته آدم های نمایش مانع رابطه های امروز آنها می شود. در واقع «دریازدگی» درباره روابط امروزی ما در جامعه است و سعی کردیم بتوانیم به مفاهیم بنیادین در رابطه ها بپردازیم. البته نمی خواستم خیلی در این باره عمیق شویم و تلاش کردیم در عین حال که ساده برخورد می کنیم تاثیر خودمان را هم داشته باشیم.

جمالی ادامه داد: صحبت درباره نمایش برای من سخت است چرا که هربار در تمرینات کار را می بینم به خاطر فضای خاص آن دچار نوعی گنگی می شوم که نمی توانم آن را در قالب کلمات بیان کنم.

وی در مورد تهیه کنندگان نمایش هم گفت: محمد قدس با همکاری کمپانی لوبیای آبی که در انگلستان به ثبت رسیده تهیه کنندگان «دریا زدگی» هستند. این اولین فعالیت این کمپانی در ایران است و امید می رود که گامی برای ادامه فعالیت های آنها در کشور باشد.

دریا برای من آرکی تایپ است

در ادامه این نشست رضا بهبودی با بیان اینکه از چیزی که می ترسیدم سرم آمد و دریا زده شدم، گفت: دریا برای من که بچه شمال هستم و همه کسانی که کنار دریا بزرگ می شوند «آرکی تایپ» بزرگی ست. چرا که از بچگی صدایش را می شنوی، هفته ای چندبار کنار دریا می روی و شادی ها، سرخوشی ها و حتی مرگ عزیزانت را در آن تجربه می کنی. غوطه خوردن در آب دریا از بچگی برای من تجربه غریبی بوده، اگرچه تا مرز خفگی و مرگ در آب هم رفته ام و به معجزه ای در واقع مزاحم این جهان فرسوده باقی ماندم.

بازیگر شناخته شده تئاتر ایران افزود: خواندن این نمایشنامه برای من تجربه شاعرانه‌ و جذابی بود، چرا که اولین تماس با من با جهان اثر لمس مجدد دریا البته در حیطه تخیل و ناخودآگاهی بود و هست.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی های این متن این است که بازیگران باید سهم خودشان را به کار اضافه کنند، اگرچه این اتفاقی ست که باید در همه کارها اتفاق بیفتد.

بهبودی با اشاره به اینکه با خواست قلب وارد این کار شدم گفت: هر تجربه بازی برای من بویژه در تئاتر یک جستجوی تازه است، این جمله کلیشه ای است اما واقعیت دارد و البته قضاوت اینکه چقدر در دل این جستجو، اتفاقات تازه برای خودم و گروه میفتد، با مخاطبان و منتقدان است.

امید به اجرای نمایش در اروپا

در ادامه این نشست محمد قدس تهیه کننده نمایش هم گفت: برای تهیه این نمایش پیش از من با وانا همتی از کمپانی لوبیای آبی صحبت شده بود و قرار شد که بطور مشترک این اثر را آماده کنیم. از آنجا که تجربه های خانم همتی بیشتر در انگلستان بوده و من اکثر تجربه هایم را در ایران داشته ام، فکر می کنم هم پوشانی خوبی داشته باشیم که از این به بعد تولیدات نمایشی در ایران فقط دید داخلی نداشته باشد و بتوانیم بعد از اجرا در داخل کشور آن را در جاهای دیگر نظیر اروپا هم به صحنه ببریم.

قدس افزود: نمایش را با فشردگی به اجرا رساندیم چون تالار حافظ اخیراً به کارگردان خبر هماهنگی اجرا را داده بودند و ما ناچار شدیم که صفر تا صد ماجرا را به سرعت پیش ببریم. خیلی از کارها معمولا از سه، چهار هفته قبل تبلیغات و پیش فروش خود را آغاز می کنند که در مورد «دریا زدگی» این فرصت را از دست دادیم.

تئاتر ما بی نظم است/ هم دوره های بازیگری من رانندگی می کنند

در پایان این جلسه بهرنگ علوی دیگر بازیگر نمایش با بیان اینکه به احترام خبرنگاران به این نشست آمده گفت: به عنوان یک دانش آموخته تئاتر خوشحالم که در کنار دو تن از اساتیدم بازی می کنم، رضا بهبودی و پانته آ بهرام که اولین چیزهایی که به ما آموختند نظم بود اما حالا که بعد از ده سال به تئاتر برگشتم متوجه شدم چیزی که در تئاتر ایران وجود ندارد همین نظم است.

وی افزود: با شوق زیادی از سینما به تئاتر برگشتم اما بی تعارف توی ذوقم خورد و فعالیتم در تئاتر صرفاً برای راضی نگه داشتن خودم است و سعی می کنم فضا را شبیه گذشته که برای آموزش تئاتر پیش این عزیزان می رفتم، تصور کنم.

علوی با گلایه از اوضاع تئاتر مطرح کرد: متاسفانه وقتی فشار اقتصادی بر مردم زیاد می شود اولین چیزی که از سبد خانواده ها خط می خورد تئاتر و بخش فرهنگی است. جوانی که با هزار دغدغه و قرض گرفتن نمایشی را به صحنه می برد، انتظار دارد حداقل برای دلخوشی هم که شده بابت سال هایی که تلاش کرده و درس خوانده حمایت بشود.

وی اضافه کرد: خیلی از هم کلاسی های من که با هم بازیگری را شروع کردیم، الان یا در بنگاه املاک  کار می کنند و یا راننده آژانس هستند و بهرحال در کاری فعالیت می کنند که اصلا در روحیات و مربوط به تحصیلات شان نیست. تئاتر خانه همه بازیگران موفق تلویزیون و سینماست و چه حیف اگر نتوانیم این خانه را سرپا نگه داریم.

نظر شما