شناسهٔ خبر: 37263 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شهرام ناظری: آواز تدریس می‌کنند و نمی‌دانند صدا چگونه از دهان خارج می‌شود

شهرام ناظری از داورانِ بخش آواز در نهمین جشنواره موسیقی جوان است. ناظری پس از دیدنِ اجرای شرکت‌کنندگان در این بخش، از اوضاعِ کنونی آموزشِ آواز در کشور گلایه کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ درست یک سال پیش بود که در حاشیه هشتمین جشنواره موسیقی جوان، از شهرام ناظری جویای کیفیتِ کارِ هنرجویان و شرکت‌کنندگان در بخشِ آوازِ جشنواره شدیم. آن زمان این استاد آواز ایران گلایه‌هایی را درباره مشکلِ سیستمِ آموزش آواز در میان جوانان و نوجوانان بیان کرد.

ناظری سال گذشته به مسئولان هنری و فرهنگی کشور گوشزد کرد که آواز ایرانی به سیستمی برای آموزش نیاز دارد تا بتواند به پویایی برسد.

اکنون در نخستین روز از نهمین جشنواره موسیقی جوان و پس از داوریِ بخش آواز، باز هم نظر شهرام ناظری را درباره کیفیتِ اجرای جوانان و نوجوانانِ آواز خوان جویا شدیم.

ناظری در این باره می‌گوید: محیط ما به گونه‌ای نیست که هنرجویان ما بتوانند انتظارات را برآورده کنند. متاسفانه کیفیتِ اجرایِ شرکت‌کنندگان در جشنواره موسیقی جوان به هیچ وجه برآورده کننده‌ی انتظارات نیست.

وی با مقایسه‌ی کیفیتِ اجراهای امسال نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: امسال کیفیت آموزش نسبت به گذشته خیلی تغییر نکرده و ضعف‌های بسیاری در هنرجویان و شرکت‌کنندگان دیده می‌شود. بهتر شدنِ اوضاع آواز نیاز به تحولات و برنامه‌ریزی‌های ریشه‌ای دارد که در مملکت ما چندان مرسوم نیست.

شهرام ناظری که خود در آوازخوانی صاحب سبک است و از استادانِ مسلمِ این هنر محسوب می‌شود، می‌گوید: خط مشی کلی برای نوجوانان و جوانان باید تدوین شود تا آموزشِ آواز از کودکستان و مدرسه برای کودکان و نوجوانان آغاز شود. تا چنین خط مشی ریشه‌ای از سوی مراکز فرهنگی اعمال نشود نمی‌توان چندان انتظاری از هنرجویان داشت. ضعفی که در حال حاضر در کارِ شرکت کنندگان دیده می‌شود تقصیر آنان نیست و مردم و هنرجویان در این باره گناهی ندارند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی متولی و مسئول تدوینِ چنین خط‌ مشی و شیوه‌ی آموزشی است، اظهار می‌کند: واحدهای فرهنگی باید این کار را بکنند.

ناظری در پایان با اشاره به ضعف‌هایی که در مدرسانِ آواز دیده می‌شود، می‌گود: الان بیشتر کسانی که در کلاس‌های آموزشی مشغول تدریس هستند، خودشان نمی‌دانند که چگونه باید صدا را از دهان خارج کرد، یا این که صدا چگونه باید گردش کند. خب با این شرایط شاگرد چه می‌تواند یاد بگیرد؟

شهرام ناظری از داورانِ بخش آواز در نهمین جشنواره موسیقی جوان است. این جشنواره از ۹ تا ۲۰ شهریور در تهران و در تالار رودکی برگزار در حال برگزاری است.

نظر شما