شناسهٔ خبر: 37281 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«خاطرات روی سنگ» نماینده سینمای عراق در اسکار شد

فیلم سینمایی خاطرات روی سنگ به کارگردانی شوکت امین کورکی به عنوان فیلم منتخب کشور عراق، به هشتاد و هشتمین دوره مراسم جوایز سینمایی اسکار 2016 معرفی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا،خاطرات روی سنگ به تهیه کنندگی ممد اکتاش که با فیلمبرداری سینماگر ایرانی سالم صلواتی و با همکاری تعدادی از عوامل سینمای ایران، آلمان و اقلیم کردستان عراق آماده شده است، بعد از نمایش موفقیت آمیز در جشنواره های مختلف از طرف کمیته فرهنگی وزارت فرهنگ و هنر عراق برای معرفی اسکار ۲۰۱۶ برگزیده شد. 
این فیلم تاکنون در جشنواره های مختلف بین المللی فیلم در سطح جهان از جمله در بخش افق ها فیلم کارلووی واری در جمهوری چک، در بخش رقابتی دهمین جشنواره بین المللی فیلم اوراسیا در آلماتی در قزاقستان، در بخش رقابتی نتپک آسیا در بیستمین جشنواره بین المللی فیلم کلکته در هندوستان، در بخش غیررقابتی پنجره ای به سینمای آسیا در نوزدهمین جشنواره بین المللی فیلم پوسان در کره جنوبی روی پرده رفته است.
خاطرات روی سنگ در هفتادمین سال تأسیس سازمان جهانی یونسکو و همچنین دهمین سال کنوانسیون حفظ و ترویج تنوع مظاهر فرهنگی در مقر سازمان جهانی یونسکو در شهر پاریس در فرانسه و همچنین در اکران عمومی خود در سینماهای شهرهای مختلف سوئیس از جمله زوریخ، برن، بادین، باسیل، هور، سورسی، توسیس و کشورهای مختلف دیگری روی پرده رفته و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است.
این فیلم همچنین با حضور در جشنواره های جهانی چندین جایزه معتبر بین المللی را از آن خود کرده است که از جمله آن می توان به جایزه نقدی ۵۰ هزار دلاری و تندیس مروارید سیاه بهترین فیلم جهان عرب از هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ابوظبی در امارات، جایزه بهترین کارگردانی بخش رقابتی اصلی سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سینه دایز در کشور مقدونیه، جایزه ویژه یونسکو برای مشارکت چشمگیر در توسعه و حفظ تنوع فرهنگی در هشتمین دوره جوایز اسکرین آسیا پسیفیک در کشور استرالیا اشاره کرد.
فیلمنامه این اثر که توسط شوکت امین و ممد اکتاش نوشته شده است، قبل از آغاز مرحله فیلمبرداری، جایزه بهترین فیلمنامه را از آکادمی جوایز اسکرین آسیا پسیفیک استرالیا، جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره بین المللی فیلم گوتنبرگ سوئد و همچنین جایزه بهترین فیلمنامه از شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم پوسان کره جنوبی را دریافت کرده بود.
حسین حسن، نظمی کریک، شیما ملایی، سعاد اُستا، ریکیش شهباز، بنگین علی، هوشیار زیرو، بروژ آکره یی، صلاح شیخ احمدی، مازچین عزیز، الله مراد رشتیانی، طاهر عبدالله و دیمن زند از جمله هنرمندانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

نظر شما