شناسهٔ خبر: 37309 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شرایط اجرای نمایش در تالار وحدت چیست؟

بنیاد فرهنگی هنری رودکی شرایط اجرای نمایش توسط هنرمندان در بنیاد رودکی را اعلام کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ بنیاد فرهنگی هنری رودکی سیاست‌های کلی آثار نمایشی که در تالار وحدت روی صحنه خواهند رفت را اعلام کرد که بدین شرح است:

بدون تردید تالار وحدت یکی از شاخص‏ترین مکان‏های اجرای نمایش در کشور جمهوری اسلامی ایران است. و برای هنرمندان حوزه نمایش که سال‏های متمادی در این وادی تلاش نموده و کسب تجربه کرده‏اند، غایت آمال و آرزوهایی است که برای اجرای هنر فاخر نمایش مد نظر دارند.

از این رو، بدیهی است که این فرصت استثنایی می‏بایست به درستی و بر اساس شاخص‏های واقعی فرهنگی و هنری و با کم‏ترین ضریب خطا (که در گذشته شاهد بوده‏ایم) در اختیار هنرمندان شایسته قرار گیرد.

در همین راستا، تهیه و تولید نمایش «خاطرات و کابوس‏های یک جامه دار» به کارگردانی آقای دکتر علی رفیعی سرآغازی برای تولیدات فاخر بنیاد رودکی در سال‏های آتی خواهد بود.

بدیهی است که این امر جز در تعامل سازنده با اهل فن و هنرمندان فرهیخته میسر نخواهد بود، لذا بنیاد رودکی از نظرات کارشناسی همه صاحبنظران در بهبود برنامه های خود و اصلاح آنها استقبال می‏نماید.

بر این اساس، آثار اجرایی سال ۱۳۹۵ مطابق با شرایط ذیل در تالار وحدت به روی صحنه خواهند رفت:

الف: معاونت تولید هنر و آموزش بنیاد رودکی در برنامه‏های خود برای سال ۱۳۹۵ به سمت تولید آثار فاخر نمایشی خواهد رفت و با بررسی دقیق و کارشناسانه و مشورت با نخبگان و هنرمندان و برنامه‏ریزی‏های لازم، دو اثر نمایشی را برای دو بازه زمانی ۴۵ تا ۶۰ روزه جهت اجرا در تالار وحدت تهیه و تولید خواهد کرد. در این روش، هیچ پیشنهادی از طرف گروه‏ها و متقاضیان پذیرفته نخواهد شد.

ب: حداکثر ۳ اثر متناسب با مناسبت‏های مذهبی و ملی در بازه‏های زمانی ۱۰ تا ۲۵ نوبت اجرا به شرط دارا بودن کیفیت‏ فنی و محتوایی به روی صحنه خواهند رفت.

ج: به دلیل توجه این بنیاد به نسل جوان و کشف آثار خلاقه و ارزشمند، هنرمندان جوانی که موفق شده‏اند تجربیات خوبی در اجرای آثار نمایشی در سالن‏های دیگر مخصوصاً سالن‏های با ظرفیت مخاطب بالا پشت سر بگذارند، شناسایی شده و فضاهای خالی باقی‏مانده (بازه های زمانی ۱۰ تا ۱۵ اجرا) به این آثار تازه‏تولید یا رپرتواری از اجراهای موفقِ کارگردانان باتجربه اختصاص خواهد یافت.

چه آثاری می‏توانند در تالار وحدت اجرا شوند:

۱. این تالار با ۷۸۰ نفر ظرفیت مخاطب، تجهیزات کامل مکانیکی، نور و صدا و... آثاری را می‏پذیرد که به دلایل فنیِ قابل توجیه، نیازمند امکانات اجرایی تالار وحدت باشد.

۲. به لحاظ محتوای هنری دارای خلاقیت‏ و ویژگی‏های بصری و مفهومی منحصر به فرد و مناسب صحنه بزرگ تالار باشد.

۳. دارای هویت و تشخص هنری بوده و به دور از سطحی‏نگری‏های مرسوم در ایده و اجرا تولید شده باشد.

۴. اثر تولید شده مورد تأیید نسبی صاحب‏نظران و هنرمندان فرهیخته هنر نمایش باشد.

۵. آثاری که با توجه به ریشه‏ها و آیین‏های مذهبی و ملی، دفاع مقدس، خرده‏فرهنگ‏های بومی و طرح مسائل انسان امروز به خصوص بر پایه آثار نمایشی ایرانی طراحی شده باشند، از اولویت ویژه برخوردار خواهند بود.

۶. موضوع نمایش دارای ضرورت اجتماعی، فرهنگی و هنری باشد.

۷. نمایش‏‌ها می‌‏بایست دارای طراحی صحنه با قابلیت جابجایی (پرتابل) باشند. لذا قابلیت جمع‏آوری آسان و نگهداری و مستهلک نشدن آن حائز اهمیت است.

کارگردان‌‏هایی که می‏توانند در تالار وحدت اجرا داشته باشند:

۱. دارا بودن حداقل ۳ تجربه کارگردانی موفق ( از نظر منتقدان، رسانه‏ها، استقبال مخاطبین) در سالن‏های کوچک زیر ۲۰۰ نفر.

۱-۲: یا نگارش یا ترجمه ۵ نمایش‏نامه‏ی منتشر شده و موفق (از نظر منتقدان، رسانه‏ها، استقبال مخاطبین).

۱-۳: یا بازی در نقش اصلی حداقل ۱۰ اجرای موفق (از نظر منتقدان، رسانه‏ها، استقبال مخاطبین).

۱-۴: یا دستیار کارگردان در حداقل ۱۰ اجرای موفق (از نظر منتقدان، رسانه‏ها، استقبال مخاطبین).

۲. دارا بودن حداقل ۱ تجربه کارگردانی موفق (از نظر منتقدان، رسانه‏ها، استقبال مخاطبین) در سالن‏های بزرگ بیش‏تر از ۲۰۰ نفر.

پروپوزال یا پیشنهادنامه توجیهی: (صرفاً مربوط به بندهای ب و ج)

۱. ارائه طرح توجیهی در قالب یک پروپوزال (پیشنهادنامه): تمام گروه‏ها بر اساس ایده اجرایی خود که برای تالار وحدت در نظر گرفته‏اند موظف به ارائه طرح توجیهی تایپ شده در موارد زیر هستند:

۱-۱: انگیزه گروه از انتخاب تالار وحدت برای ایده اجرایی خود.

۱-۲: ضرورت‏ها و چرایی لزوم تولید پروژه از منظر فرهنگی، هنری، اجتماعی.

۱-۳: بررسی و توضیح گروه هدف و مخاطبین پروژه در جهت ایجاد امکان بررسی همه ابعاد یک پروژه به طور حرفه‏ای.

۲. ارائه نمایش‏نامه اثر که مطابق با مقررات عمومی شورای ارزشیابی و نظارت مرکز هنرهای نمایشی باشد. (۲ نسخه پرینت و دو عدد فایلWord و PDF)

۳. ارائه رزومه کارگردان و تهیه‏کننده یا مجری طرح (در آثار غیر تولیدی بنیاد رودکی) به همراه عکس‏های پرتره قابل چاپ در یک لوح فشرده. (در صورت تأیید نهایی پروژه در قالب کتاب سال تالار منتشر خواهد شد.)

۴. ارائه سوابق گروه با ذکر سال و ماه و جزئیات اجرا به همراه پیشینه گرافیکی گروه و نمونه‏هایی (حداقل ۳ نمونه و حداکثر ۵ نمونه) از بروشورها، پوسترها و آثار گرافیکی مربوطه به صورت چاپ شده و فایل تصویری بر روی لوح فشرده. (جهت درج در سوابق گروه و چاپ در کتاب سال تالار).

۵. ارائه آثار قبلی گروه و کارگردان در نسخه‏هایDVD حداکثر ۵ عدد و حداقل ۱ عدد.

۶. ارائه لیست بازیگران قطعی و توضیح ویژگی‏های خاص اجراگران (در صورت وجود).

۷. ارائه عکس‏هایی قابل چاپ از تمرینات بر روی یک لوح فشرده (در صورت وجود).

۸. ارائه پلان و طرح (ترجیحاً سه بعدی) طراحی صحنه و پلان نوری و چیدمان آن متناسب با امکانات تالار وحدت و نشان دادن چگونگی نصب و جداسازی دکور و قابلیت جابجایی آن.

۹. ارائه چارت سازمانی گروه به همراه عکس آن‏ها و توضیح مختصری از سوابق در ۵ خط (جهت درج در سوابق گروه و چاپ در کتاب سال تالار).

۱۰. ارائه طرح توجیهی پروژه در خصوص توانایی جذب مخاطب نسبت به زمان اجرا و تعداد صندلی‏های مورد استفاده و مشخص نمودن گروه مخاطبین اثر.

 فیلم‏‌ها و آثار بصری دریافت شده از گروه‏های متقاضی، در آرشیو تالار وحدت نگهداری می‏شود و ممکن است در برنامه‏های آتی بنیاد برای اعضاء کانون هواداران به نمایش گذاشته شود؛ به همین جهت به گروه‏ها عودت داده نخواهد شد. در صورتی که گروهی تمایل به نمایش آثارش ندارد می‏بایست هنگام ارائه فیلم این موضوع را کتباً اعلام نماید.

۱۱. اعلام امکانات مورد نیاز برای فضاسازی مثل نور، وسایل صوتی، تصویری، مه‏ساز، بالابر، کف‏شو و... (هزینه‏های جانبی خارج از توانایی و امکانات تالار بر عهده گروه خواهد بود.)

۱۲. تخمین زمان احتمالی اجرا و زمان آماده‏سازی صحنه مطابق طراحی.

نظر شما