شناسهٔ خبر: 37333 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«نظریه عکاسی» با ترجمه اخگر روی پیشخان کتابفروشی‌ها

«نظریه عکاسی: گزیده‌ای از مهم‌ترین متون نظری عکاسی در قرن بیستم» تدوین تدوین و ویرایش لیز ولز با ترجمه مجید اخگر، مترجم و نویسنده پرکار حوزه‌های هنر و فلسفه روی پیشخان کتابفروشی‌ها قرار گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مجید اخگر  اظهار کرد: کتاب‌های «نظریه عکاسی: گزیده‌ای از مهم‌ترین متون نظری عکاسی در قرن بیستم» گردآوری و ویرایش لیز ولز و «علیه تفسیر» سوزان سانتاگ آخرین کتاب‌هایی بودند که با ترجمه من به ترتیب از سوی انتشارات سمت و نشر بیدگل منتشر شدند.

وی افزود: «نظریه عکاسی» شامل گزیده متونی است که در طول سده بیستم درباره عکاسی، اعم از تولید، کاربردها و تأثیرات آن، نوشته شده است. در این کتاب، که مقالاتی از عکاسانی چون ادوارد وستون و لاسلو موهوی ـ نادی تا متفکران تاثیرگذاری چون رولان بارت، والتر بنیامین و سوزان سانتاگ را دربرمی‌گیرد، تحولات اندیشه‌های مربوط به عکاسی و مسائل مختلفی از قبیل هویت، مصرف، نگاه خیره و فناوری دیجیتال بررسی شده است.

اخگر ادامه داد: انتشارات مینوی خرد نیز به تازگی چاپ دوم ترجمه من از کتاب «نظریه هنر آوانگارد» نوشته پیتر بورگر را روانه کتابفروشی‌ها کرده است. چاپ نخست این کتاب در سال ۱۳۸۷ منتشر شده بود.

این مترجم همچنین درباره جدیدترین کتاب‌های در دست تالیف و یا ترجمه خود گفت: در آینده‌ای نزدیک نیز ترجمه من از کتاب «ایدئولوژی، اخلاق و سیاست» نوشته پل ریکور، فیلسوف فقید و اثرگذار فرانسوی از سوی نشر چشمه منتشر می‌شود. همچنین دو کتاب مجموعه مقالات تالیفی نیز در دست کار دارم. یکی از این کتاب‌ها درباره مفهوم و مساله «ژانر» در هنرهای تصویری و تجسمی است و دیگری کتابی درباره مفهوم و سیر تکوین مساله «زیبایی‌شناسی» در سنت فلسفه غرب.

«گرافيک در خدمت يادگيری: دستورالعمل‌هايی علمی برای برنامه‌ريزی، طراحی و ارزيابی نمودهای بصری در مواد آموزشی» روت‌كالوين كلارک و جاپنا لاينز، «هنر و ادراك بصری: روان‌شناسی چشم خلاق» رودولف آرنهايم، «درباره عکاسی» سوزان سانتاگ، «بدن تكه‌تكه شده: قطعه به مثابه استعاره‌ای از مدرنيته» لیندا نالکین، «فيلم و فرهنگ: سينما و بستر اجتماعی آن» ساری توماس، «آنچه سينما هست؛ جستجوی بازن و بار سنگين آن» دادلی اندرو و پژوهش تالیفی «فانی و باقی: درآمدی انتقادی بر مطالعه نقاشی ایرانی» نام شماری از کتاب‌های منتشر شده اخگر است.
 

نظر شما