شناسهٔ خبر: 37345 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امینی: فیلم کوتاه خط کش سینما است/ جایزه ایسفا به بهرام بیضایی اهدا شد

ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه خانه سینما سه شنبه شب ۱۰ شهریور ماه با حضور «همایون اسعدیان» دبیر هفدهمین جشن خانه سینما، کیانوش عیاری، جعفر پناهی، امین تارخ و جمع کثیری از هنرمندان و سینماگران در تالار ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ جرای این برنامه بر عهده سید شهاب رضویان بود که در ابتدای مراسم درگذشت سیدعلی طباطبایی را تسلیت گفت و از هنرمندانی چون محمدرضا مقدسیان و مرتضی ندایی یاد کرد.

«همایون اسعدیان» دبیر هفدهمین جشن سینمای ایران در این مراسم در سخنانی کوتاه گفت: نباید فراموش کرد که فیلم کوتاه هویت جدا دارد و نمی توانم درک کنم که برخی از سینماگران چرا این نوع از سینما را سکوی پرتابی برای سینمای بلند می دانند. من تنها ۳ فیلم کوتاه ۸ میلیمتری ساخته ام که دیگر وجود خارجی ندارد، این فیلم ها اصلا خوب نبود و باید اعتراف کنم که نمی توانم فیلم کوتاه بسازم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که فیلم های کوتاه خارجی را می بینم با خود فکر می کنم اگر این فیلم های ۵ دقیقه ای سینما است، پس سینمای بلند ما چیست؟ امیدوارم هرچه سریعتر این ذهنیت از سینماگران ما فاصله بگیرد که فیلم کوتاه سکویی برای فیلم بلند است.

امینی تیرانی: فیلم کوتاه خط کش سینما است

«مسعود امینی تیرانی» دبیر هماهنگی ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه نیز گزارشی از فیلمهای این جشن ارائه کرد و گفت: ۳۶۱ فیلم به دبیرخانه این جشن ارسال شد که ۷۰ درصد این آثار توسط بخش خصوصی ساخته شده بود. با برآوردهای انجام شده هزینه ساخت این تعداد فیلم کمتر از ۳ میلیارد تومان تمام شده است، هزینه ای که با آن تنها می توان ۳ فیلم بلند سینمایی را جلوی دوربین برد. یک گروه ۱۳ نفره از ایسفا، ۵۷ فیلم را برای داوری نهایی انتخاب کردند و در نهایت نامزدهای اصلی این بخش توسط ۵۶ داور از ایسفا و ۱۳ داور مهمان انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه داوران می توانستند فیلم های بیشتری را انتخاب کنند، بیان کرد: این انتخاب خواست داوران بود و ما هم به خواست آنها احترام گذاشتیم، این درحالی است که فیلم بلندی‌های ما همیشه در کار هم دخالت می کنند، گاهی دعواهای فیلم بلندی ها آنقدر زیاد است که می توانیم طول دعواهای آنها را با خط کش اندازه بگیریم.

امینی تیرانی تاکید کرد: نباید فراموش کرد که فیلم کوتاه خط کش سینما است که می توان خط های کوچکی را با آن ترسیم کرد تا مسیر سینما را با آن نشان داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این دوره از جشن فیلم های تجربی به دبیرخانه ارائه نشده است. ما دوست داشتیم این جشن را به شکل متفاوتی برگزار کنیم اما هیچ اسپانسری برای ما پیدا نشد، ما خودمان از خودمان حمایت کردیم که البته از همه بهتریم.

دبیر هماهنگی ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه توضیح داد: امشب جشن فیلم کوتاه است و ما گله نمی کنیم، اما از آقای میرکریمی مدیرعامل خانه سینما درخواست می کنیم که از سال آینده یک نماینده از انجمن فیلم کوتاه در شورای سیاستگذاری جشن خانه سینما حضور داشته باشد. مگر جشن فیلم کوتاه یکی از جشن های اصلی خانه سینما نیست؟ به آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی نیز باید بگوییم که فیلم کوتاه به شما نیاز دارد، فیلم کوتاه یکی از مهمترین بخش های سینمای ایران است اما شما هیچ وقت برای فیلم کوتاه وقت ندارید.

اهدای جایزه ایسفا به بهرام بیضایی

بر این اساس، «مجید برزگر» کارگردان سینمای ایران و رییس انجمن فیلم کوتاه نیز در سخنانی گفت: پیش از هر چیز این این شائبه را برطرف کنم که چرا نام جشن فیلم کوتاه، جشن مستقل فیلم کوتاه است. سال ها پیش جوایز فیلم کوتاه در گوشه و کنار جشن بزرگ خانه سینما اهدا می شد، تا اینکه از دوستان در خانه سینما درخواست کردیم تا جشنی را به صورت مستقل برگزار کنیم و این نام مستقل به این دلیل انتخاب شده و هیچ ربطی به سینمای مستقلی که این روزها همه از آن دم می زنند، ندارد.

وی به اهدای نشان «ایسفا» در این مراسم اشاره کرد و توضیح داد: پیش از این نشان «ایسفا» به هنرمندانی چون عباس کیارستمی، رخشان بنی اعتماد، ناصر تقوایی و کیانوش عیاری اهدا شد و بهرام بیضایی همیشه در صدر لیست ما بود، اما این کارگردان از وطن دور بود و ما نمی توانستیم این نشان را به او اهدا کنیم، سال ها منتظر بازگشت این کارگردان بودیم، تا اینکه مدتی پیش با او تماس گرفتیم و از او خواستیم تا این نشان را بپذیرد. او این روزها مشغول تمرین یک تئاتر است، بیضایی در همان تماس به من گفت: تا زمانی که کار جدی نداشته باشم به ایران باز نمی گردم و کار جدی برای بیضایی یعنی فیلمسازی. امیدوارم این فرصت برای بیضایی فراهم شود تا دوباره در ایران فیلم بسازد.

در ادامه نیز، کیانوش عیاری و ایرج رامین فر به صورت نمادین روی صحنه آمدند تا نشان «ایسفا» را تقدیم بیضایی کنند. کیانوش عیاری نیز گفت: دیدن این همه کتاب و فعالیت فرهنگی از سوی یک فرد برای من همیشه جالب است، فیلم کوتاه پشتوانه بسیار خوبی برای فیلمسازی است و بیضایی از چنین پشتوانه ای به خوبی برخوردار است، فیلم های بیضایی برای همه ما خاطره انگیز است و خوشحالم که فرصت قدردانی او فراهم شد.

جعفر پناهی نیز درباره بیضایی گفت: چه خوب است آدم در کشور خود روی سن بیاید و فیلمسازان جوان را از نزدیک ببیند، امیدوارم شرایطی فراهم شود تا آدم هایی مانند بیضایی فیلم بسازند. همه دوستان فیلم می سازند، این دوستان می توانند در هنگام اکران ۱۰۰ یا ۲۰۰ سالن را داشته باشند، اما اجازه دهند افرادی مانند بیضایی هم فیلم بسازند حتی اگر یک سالن برای اکران آن در نظر گرفته شود.

در پایان مراسم نیز از فیلمهای برگزیده تقدیر به عمل آمد.

نظر شما