شناسهٔ خبر: 37357 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجموعه «سیری در هنر ایران» تکمیل شد

مجموعه 13 جلدی «سیری در هنر ایران» اثر آرتور آپهام پوپ، تاریخنگار و هنرشناس آمریکایی، که در سال 1387 از سوی انتشارات علمی و فرهنگی و به همت جمعی از بهترین مترجمان به فارسی ترجمه و شده بود، با دو مجلد چهاردهم و پانزدهم تکمیل شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ترجمه «سیری در هنر ایران» که در سال ۱۹۳۸ میلادی پس از ۲۰ سال تلاش پروفسور آرتور آپهام پوپ و ۵۶ نفر از هنرشناسان و ایران شناسان منتشر شده بود، ۱۰ سال  طول کشید.

۱۳ جلد این مجموعه در سال ۱۳۸۷ از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. مجلدات چهاردهم و پانزدهم این مجموعه نیز به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

جلد چهاردهم حاوی کتابنامه، واژه نامه، نمایه و جلد پانزدهم شامل پیوست‌ها و تعلیقات است و به منظور رفع نیاز اهل تحقیق به مجموعه سیزده جلدی «سیری در هنر ایران» افزوده شده است.

شایان ذکر است که تهیه  و تدوین این دو مجلد در ضمن ویرایش و ترجمۀ فارسی ضرورت یافته و کارشناسان و خبرگان هر حوزه هنری در صدد تصحیح و تکمیل این مجموعه و به روز کردن برخی از مطالب کهنه و نظریه‌های منسوخ و افزودن یافته‌های تازه بر آمدند.

سیروس پرهام سرویراستار ترجمه فارسی این مجموعه می‌گوید: «سیری در هنر ایران» در بردارنده بررسی تخصصی تمامی هنرهای میهن ما از ازدوران پیش از تاریخ تا به امروز است.»

آرتور آپهام پوپ (درگذشته در سال ۱۳۴۸ شمسی در شیراز) تاریخ‌نگار و پژوهشگر آمریکایی هنر ایرانی که نقش مهمی در معرفی فرهنگ و معماری ایرانی به جهانیان داشت.

پوپ و همسرش فیلیس آکرمن نمایشگاه‌های زیادی در معرفی آثار هنری ایرانی در جهان برپا کردند.

نظر شما