شناسهٔ خبر: 37366 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دعوت از رئیس جمهور برای حضور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما پیشنهاد کردیم که رئیس جمهور برنامه ای برای بازگشایی دانشگاه ها داشته باشد و در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها امسال نیز مانند سال گذشته شرکت کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر سیدحسن هاشمی امروز در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی گفت: رئیس جمهور باید دوم مهر به نیویورک برود اینکه واقعا روز اول مهر برنامه ها بتواند به نحوی تنظیم شود که ایشان در مراسم آغاز سال تحصیلی حضور پیدا کند، هنوز قطعی نشده است.

وی افزود: امیدواریم قبل از سفر به نیویورک برنامه ها به گونه ای تنظیم شود که مراسم آغاز سال تحصیلی با حضور دکتر روحانی برگزار شود در غیر اینصورت این مراسم پس از سفر رئیس جمهور برگزار شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه آیا میزبان مراسم آغاز سال تحصیلی امسال نیز یکی از دانشگاه های علوم پزشکی خواهند بود یا خیر، گفت: فرقی نمی کند. ستاد باید تصمیم بگیرد. هیچ سهمیه بندی نکردیم. 

وی گفت: آموزش عالی یکپارچه است و تفاوتی میان دانشگاه های وزارت بهداشت و وزارت علوم نیست. مهم اتفاقی است که می افتد و آن هم حمایت بالاترین مقام اجرایی کشور از دانشگاه ها است.

وی همچنین درباره رشد علمی کشور گفت: بر خلاف آنچه گفته می شود اگر مشابه گذشته تعداد مقاله ملاک رده بندی بین المللی باشد در دو سال پیش رده ما ۱۸ بود و الان رده ۱۶ را داریم. این در حالی است که ما تعداد مقالات را به عنوان مبنا قبول نداریم. ترکیه هم که رقیب اصلی ما بوده در منطقه همین مسیر را رفته و از نظر تعداد مقالات رشد نزولی داشته. این به این معنا است که هم ما و هم ترکیه به کیفیت رو آورده ایم.

هاشمی افزود: به جای اینکه به تعداد مقاله دلخوش کنیم باید توجه خود را به تعداد مراجعی که از این مقالات استفاده کرده اند جلب کنیم و فناوری که حاصل شده مهم است. ما در بخش تولید فناوری از دانش رتبه خوبی نداریم. به دلیل هدفگذاری کمی که شده بود، ما از نظر کیفی رشد نداشتیم.

وی یادآور شد: سرعت رشد انتشار مقالات کاهش یافته و کار خوبی بوده است چرا که برخی از این مقالات در مجلات بی ارزش چاپ شده که یک مورد هم به آنها ارجاع نداشته است.

وی افزود: در کل در حوزه علوم پزشکی رشد مقالات کاهش نداشته است. اما اینکه فقط ستون تعداد مقالات را در تولید علم و رشد علمی مد نظر قرار دهیم درست نیست. کشورهایی هستند که تعداد مقاله کمتری دارند اما از نظر رتبه فناوری بالاتر هستند.

وی افزود: معتقدیم فرصت پساتحریم فرصتی است که توانیم هم از فناوری استفاده کنیم هم در جهت استقلال علمی و فنی قدم های موثری برداریم.

نظر شما