شناسهٔ خبر: 37393 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کنسرت مشترک شهرام ناظری و حافظ ناظری/جشنواره‌ای از ساز ابداعی در تالار وزارت کشور

کنسرت مشترک شهرام ناظری و حافظ ناظری شب گذشته پنجشنبه 12 شهریورماه در سالن وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ بی‌گمان از تاثیر موسیقی اصیل ایرانی و صدای هنرمندانی نظری استاد ناظری و شجریان بر انس و شناخت مردم از ادبیات فارسی نمی‌شود به سادگی گذشت. چه بسیار اشعار مولانا، حافظ و سعدی و غیره که به واسطه این بزرگان در ذهن مردم ماندگار شده است. این تلاش پر مغز فرزانگان موسیقی ما از چشم جهانیان نیز پنهان نمانده است. تا جایی که جوایز و عناوین گوناگونی از طرف غیر ایرانی‌ها به ایشان تعلق گرفته است. به تمامی اینها، باید کوشش ارزشمند دیگر بزرگان موسیقی که همانا تربیت نسل بعدی و انتقال دانش و هنر را نیز اضافه کنیم. یکی از لذت‌بخش‌ترین اتفاقاتی که می‌تواند در حوزه موسیقی بی‌افتد این است که نمود این تلاش را تحت عنوان کنسرت مشترکی بین این دو نسل دید. اتفاق امیدوار کننده‌ای که ۱۲ شهریورماه در تالار بزرگ کشور با حضور استاد شهرام ناظری و فرزندش حافظ ناظری به خوبی هر چه تمام‌تر رخ داد.

در ابتدای برنامه استاد شهرام ناظری ضمن خوش آمدگویی به حضار و میهمانان بابت تاخیر در اجرا عذر خواهی کرد. قطعه اول با تک‌نوازی ویلنسل آتنا آشتیانی به زیبایی هرچه تمام‌تر آغاز شد. این قطعه که فصل یک آلبوم "ناگفته" به نام "آفرینش" نام داشت با آواز استاد ناظری ادامه یافت و به راستی که طنین صدای او در سالن شور در جان حضار به پا می‌کرد.

آتش،در سازهای جهانی

قطعه دوم که باز هم با ویلنسل آغاز شد بداهه‌نوازی بود که در آن شهرام ناظری "آتش در نیستان" را با ملودی جدیدی اجرا نمود. برای ما که همیشه آن را با همان اجرای قدیمی شنیده بودیم این اجرا آن هم با سازهایی مانند ویلنسل و ویلون بسیار تازگی داشت. هم آوایی الهه حیدری، مهرناز شاه محمدی و شیوا سروش به عنوان گروه کر نیز نشان داد که صدای بانوان تا چه اندازه موسیقی اصیل ایرانی را کامل می‌کند.

قطعه "نهان مکن" نیز با ویلنسل آغاز شد. سپس با همراهی ویلون به نوازندگی پدرام فریوسفی و ویولا به هنرمندی میثم مروستی ادامه یافت. در این قطعه غزل زیبایی از مولانا توسط استاد ناظری و حافظ ناظری اجرا شد. در پایان نیز استاد ناظری نسبت به توضیحی درباره قطعه بعدی به نام مثنوی خوانی ارائه داد. در این اجرا نیز درخشش بابک غسالی با عود، شهریار نظری با دف و سازی ابداعی به نام بم باژ و همچنین فرهاد صفری با زروان و ساز ابداعی دیگری به نام کارنگ خوش درخشیدند به گونه‌ای که در میانه قطعه حضار برای نواختن آنها بی‌اختیار ایشان را تشویق کردند.

غیبت خوب ستارگان جهانی

در ابتدای قطعه آخر حافظ ناظری ضمن کسب اجازه از پدر، به حضار خوش آمد گفت و اضافه کرد که با اینکه به دلایلی ستارگان موسیقی جهانی نتوانستند در این کنسرت حضور داشته باشند اما این موضوع باعث شده تا وی با اعضای فعلی گروه آشنا شود و از این آشنایی بسیار ابراز خرسندی کرد. سپس حضار را به شنیدن قطعه‌ای از آلبوم "ناگفته" به عنوان آخرین قسمت از برنامه دعوت کرد.

جشنواره سازهای ابداعی

از نکات بارز این کنسرت به صدا در آمدن سازهای ابداعی مانند بم باژ و کارنگ بود. اما ساز "حافظ" که از ابداعات حافظ ناظری است دیشب برای اولین بار در ایران رونمایی شد. این ساز که در واقع تکامل یافته سه تار است، دارای شش سیم است که از هفده پرده کروماتیک بهره می‌برد. به این ترتیب این ساز تازه ایرانی که بر پایه سه تار بنا شده قابلیت جهانی شدن نوای موسیقی ایرانی را بیشتر کرده است.

در انتهای کنسرت گروه به همراه استاد و فرزند گرامی‌شان در میان تشویق بی‌امان هوادارانشان ضمن ابراز محبت به حضار در سالن، صحنه را ترک نمودند تا شبی خاطره انگیز را برای آنان که توفیق حضور یافته بودند را رقم زده باشند.

نظر شما