شناسهٔ خبر: 37405 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره آیینی‌ وسنتی ضروری‌ترین جشنواره هر کشوری می‌تواند باشد

هنگامه مفید معتقد است؛ جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بهترین رویدادی است که در ایران برگزار می‌شود و امیدوار است در همه رشته‌های هنری نیز برگزار شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ هنگامه مفید نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر تئاتر در خصوص نگرانی‌هایش از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی  گفت: در این دوره قبل از این که جشنواره آغاز به کار کند همواره با خودم این نگرانی را داشتم که نکند شرایط سخت باعث شود این جشنواره به اجرا نرسد و تا لحظه‌ای که زنگ افتتاحیه آن نواخته شد این نگرانی همراه من بود.

نویسنده نمایشنامه "دختران باغ‌های قالی" ادامه داد: به نظر من بهترین جشنواره‌ای که در ایران برگزار می‌شود، جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی است. جشنواره‌ای که زبان مردم، داستان مردم و مربوط به مردم و تاریخ ملت ایران است و ای کاش این نگرش در دیگر رشته‌های هنری هم اتفاق می‌افتاد.

او افزود: با وجود این مقدار اهمیت، متاسفانه این رویداد ملی به یک جشنواره کم بضاعت تبدیل شده است. در حالی که این جشنواره به لحاظ محتوایی، هنری و ساختاری بسیار پر بار است.

این نویسنده در خصوص ضرورت برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تاکید کرد: امیدوارم مدیران فرهنگی در تمام ارگان‌ها نه فقط وزارت ارشاد کمک کنند تا گره از مشکلات این جشنواره باز شود. چون این جشنواره یکی از بهترین و ضروری‌ترین جشنواره‌هایی است که هر کشوری می‌تواند داشته باشد.

هنگامه مفید افزود: باید بدانیم که این جشنواره تاکنون با همت و پایداری و استقامت تعدادی از هنرمندان دلسوز و متعهد توانسته جایگاه و برنامه‌های اجرایی‌اش را حفظ کند.

و ادامه داد: من برای استاد داوود فتحعلی بیگی و بقیه همکاران‌شان آرزوی سلامتی دارم. این افراد کسایی هستند که هرسال غیرتمند، داوطلبانه و بدون چشم داشت مالی آنچنانی این جشنواره را سرپا نگه داشته‌اند. هنرمندانی که کارشان را هم خوب بلد هستند. کیفیت جشنواره هم مثل همیشه عالی بود.

نویسنده نمایشنامه "ملی" انگیزه گروه‌های اجرایی را اینگونه تشریح کرد: هرسال همین هنرمندان متعهد و همین گروه‌های جوان دوست داشتنی به وسیله انگیزه‌ای که این جشنواره و نمایش‌های ایرانی برایشان ایجاد می‌کند جذب می‌شوند و آثارشان هم همواره پرمخاطب و موفق بوده است.

این پژوهشگر تئاتر گفت: من امسال بخاطر درگیری‌های کاری متاسفانه نتوانستم به جز چند نمایش، اجراهای این دوره را دنبال کنم و بیشتر به بخش قهوه‌خانه و بازی‌های نمایشی سر زدم. البته این بخش هم در دوره پیش از ساعت ۴ شروع می‌شد و امسال معلوم است این قدر دست و بال جشنواره بسته بوده که از این مراسم‌ها هم فقط شمه‌ای را به مردم نشان دادند.

هنگامه مفید در ادامه از ضرورت وجود سالن یا خانه‌ای ثابت برای نمایشگران آیینی و سنتی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بر کسی پوشیده نیست که بخاطر گستردگی این گرایش هنری باید جایگاه ثابت و تشکیلات قوی را به آن اختصاص داد که متاسفانه تاکنون شاهد اتفاقی نبوده‌ایم.

او افزود: امسال آقای مرادخانی قول پیگیری این موضوع را دادند. من امیدوارم دو سال بعد که جشنواره به دبیری استاد داوود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود. جایگاهی ثابت برای تئاتر و جشنواره ملی نمایش های آیینی و سنتی وجود داشته باشد.

نظر شما