شناسهٔ خبر: 37421 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تأثیر جریان‌های سیاسی و اجتماعی بر ادبیات داستانی دوره پهلوی

کامران پارسی‌نژاد از آغاز نگارش جلد دوم مجموعه «نقد و بررسی آثار ادبیات داستانی دوره پهلوی اول» خبر داد و گفت: در این اثر به تأثیر جریان سیاسی و اجتماعی روز بر روند ادبیات داستانی خواهم پرداخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ کامران پارسی‌نژاد، داستان‌نویس و منتقد،  با اشاره به آثار جدید در دست تألیف خود، گفت: جلد نخست مجموعه «نقد و بررسی آثار ادبیات داستانی دوره پهلوی اول» به اتمام رسیده و قرار است نگارش جلد دوم این اثر نیز آغاز شود. این مجموعه به بررسی جریانات سیاسی و اجتماعی در ادبیات داستانی در دوره پهلوی می‌پردازد.

وی با بیان اینکه جلد نخست این مجموعه را انتشارات علمی و فرهنگی منتشر خواهد کرد، ادامه داد: تاکنون آثار متعددی در زمینه ادبیات داستانی دوره پهلوی نوشته و منتشر شده است، اما تاکنون به صورت مفصل به تأثیر جریان‌های سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی بر ادبیات داستانی در کتابی پرداخته نشده است.

پارسی‌نژاد یادآور شد: این اولین کتابی‌ست که از این منظر به ادبیات داستانی در دوره معاصر نگاه می‌کند. کتاب به دو بخش عمده تقسیم‌بندی شده است؛ نخست آنکه به وضعیت سیاسی و اجتماعی پرداخته شده و در بخش دوم نویسندگان و آثار آنها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

پارسی‌نژاد به تأثیر کودتا بر ادبیات داستانی اشاره کرد و گفت: در دوره پهلوی شاهد دو کودتا هستیم که هر یک از آنها به نوبه خود گسست تاریخی و ادبی در ایران ایجاد کرد. یک‌بار در کودتایی که در دوره پهلوی اول رخ داد که به سبب آن مشروطه از بین رفت و رضا شاه بر سر قدرت ماند و دیگری، کودتای ۲۸ مردادی بود که توسط محمدرضا شاه رخ داد. در هر دو این موارد ما شاهد یک‌نوع گسست تاریخی و ادبی هستیم. وقتی جریان تندرو سرکوبگری می‌آید که قصد دارد جریان‌های مخالف خود را از بین ببرد، نه در ایران که در همه دنیا این گسست را ایجاد می‌کند و منجر به ایجاد خلأ و سکون در ادبیات می‌شود. در دوره پهلوی اول هم ما شاهد این رویه هستیم. هرچند داستان‌هایی که در آن زمان خلق شدند، از بنیه ادبی برخوردار نبودند، اما به نوعی به ادبیات عامه‌پسند نزدیک بودند و تصویر واضحی از بستر آن جامعه نشان می‌دادند.

وضعیت ادبیات داستانی در دوره‌ پهلوی اول و دوم، سانسور، تأثیر اتفاقاتی مانند کودتا و ... در جریان ادبیات داستانی، کارنامه کاری نویسندگان در سال‌های مختلف این برهه زمانی، تأثیر برخی از نویسندگان در جریان ادبیات داستانی و ... از جمله موضوعاتی است که در این مجموعه مورد بررسی قرار گرفته است.

نظر شما