شناسهٔ خبر: 37434 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دیدگاه عبدالله شهبازی درباره «دین و دولت در اندیشه سیاسی»

دیدگاه عبدالله شهبازی درباره «دین و دولت در اندیشه سیاسی»به همت انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، این کتاب به زعم نویسنده، نقدی بر آراء و اندیشه‌های «آرامش دوستدار»،‌ خصوصاً در نظریات او در کتاب «درخشش‌های تیره» است.

  در مقدمه کتاب اینگونه آمده است: «آنچه مرا به بررسی و نقد دیدگاه‌های آرامش دوستدار برانگیخت، احساسی بود که پس از مطالعه درخشش‌های تیره و سایر نوشته‌های آرامش دوستدار در من پدید شد. این نوشته‌ها حاوی احکام کلی و فراروایت‌هایی بود مبتنی بر بنیان‌های نادرست نظری ـ تحقیقی؛ ولی به ‌گونه و در جامه‌ای عرضه شده بود که می‌توانست در خواننده تأثیرات ژرف بر جای نهد و در او بدبینی و بیزاری عمیقی نسبت به تمامیت فرهنگ ایرانی در تمامی دوران‌های تاریخی آن پدید سازد. به عبارت دیگر، پیام درخشش‌های تیره نفی تمدن و فرهنگ ایرانی در تمامی ابعاد و ادوار آن، از دوران باستان تا به امروز، بود.»

شهبازی درباره کتاب جدیدش گفت: در زمینه دولت، این انگاره عنوان می‌شود که دولت در ایران از آغاز پیدایش دولت متمرکز قاهر بوده و این قاهریت و تمرکز دولت سراسر تاریخ تمدن ایرانی را رقم زده است.

این نویسنده در ادامه به نتایج چنین تفکری اشاره کرد و اظهار داشت:« نتیجه‌ای که از این دو تفکر گرفته می‌شود این است که تمدن ایرانی از آغاز بر دو پایه نقش مطلقه دین و دولت بنا شده و این امر سبب شده که جامعه ایران از «استبداد» گریزی نداشته باشد.

گفتنی‌است توسط سوره مهر از این مورخ، کتاب «نظریه توطئه و فقر روش‌شناسی در تاریخ‌نگاری معاصر» منتشر شده است.

نظر شما