شناسهٔ خبر: 37453 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضعف نظارت بر پژوهش‌های علوم انسانی

رئیس پارک علم و فناوری قم با بیان اینکه نظارت بر پروژه های پژوهشی علوم انسانی ضعیف است، گفت: تحقیقات در این حوز نیازمند ناظران قوی و آشنا با موضوع و متدولوژی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین اخوان افزود: نظارت بر پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی علوم انسانی نیازمند ناظران قوی و مسلط به موضوع و متدولوژی است تا بتوانند ارتباط مفیدی با محققان برقرار کنند.

وی اضافه کرد: در بسیاری موارد نظارت بر پژوهش های مرتبط با حوزه علوم انسانی چندماه یک بار صورت می گیرد و گاهی نیز همگرایی میان ناظر و پژوهشگر ایجاد می شود که این مسائل زمینه اجرای تحقیق مفید را کاهش می دهد.

رئیس پارک علم و فناوری قم تبدیل پروژه های تحقیقاتی در حوزه علوم انسانی به گزارش جمع بندی را یکی دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: برخی فعالان پژوهش علوم انسانی پروژه های بسیار خوبی را در این زمینه پیگیری می کنند اما نمی توانند گزارش جمع بندی برای آنها تدوین کنند که این امر یک مشکل بشمار می رود.

اخوان تصریح کرد: اگر پژوهشگران نتوانند گزارش خوبی را برای پژوهش ها و تحقیقات خود تولید و ارائه کنند به طور حتم نتیجه و کاربرد تحقیق انجام شده زیر سوال خواهد رفت و به این دلیل است که بسیاری از تحقیقات مربوط به علوم انسانی به کتابخانه ها ختم می شود.

تولید فناوری نرم و هویت ساز از علوم انسانی

وی با اشاره به برنامه های پارک علم و فناوری قم درخصوص کاربردی سازی پژوهش های علوم انسانی گفت: در این پارک برنامه داریم با کمک حوزه های علمیه و دانشگاه ها نتایج تحقیقات علوم انسانی را به فناوری های نرم و هویت ساز تبدیل کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری قم خاطرنشان کرد: در این راستا باید وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با این پارک همکاری نزدیکی داشته باشند.

اخوان تاکید کرد: طی سال های اخیر در حوزه تولید فناوری از تحقیقات علوم انسانی بسیار کم کار شده بنابراین باید با برنامه ریزی و سیاستگذاری این مشکل برطرف شود.

نیاز سنجی و نیاز شناسی راه حل توسعه پژوهش علوم انسانی

وی با اشاره به جایگاه مهم موضوع شناسی در تحقیقات گفت: برای استفاده کاربردی از نتایج تحقیقات باید موضوع شناسی به درستی دنبال شود تا براساس آن عناوین دقیق و صحیحی برای تحقیق انتخاب شود.

رئیس پارک علم و فناوری قم تاکید کرد: نیازسنجی و نیازشناسی در تحقیقات علوم انسانی با ضعف مواجه است که بخشی از این مشکل از طریق آشنایی مدیران با موضوع نیاز سنجی برطرف خواهد شد.

اخوان با بیان اینکه چارچوب و کاربرگ قرارداد به صورت واحد برای موضوع پژوهش در کشور وجود ندارد، گفت: قراردادهای پژوهشی براساس کاربرگ های متفاوت در نهادهای مختلف منعقد می شود و عدم نبود رویه ثابت مشکلات حقوقی را برای محققان و پژوهشگران فراهم می کند.

لزوم تدوین مدل برای اولویت بندی طرح های تحقیقاتی

وی با بیان اینکه اولویت بندی طرح های تحقیقاتی در حوزه های مختلف از جمله حوزه علوم انسانی بسیار حائز اهمیت است، افزود: باید مدل واحد برای اولویت بندی تحقیقات در کشور تدوین شود تا پژوهشگران بدانند در چه موضوعات و حوزه هایی باید فعالیت کنند.

اخوان انتخاب محققان متناسب با طرح های تحقیقاتی را یکی دیگر از مشکلات پژوهش در کشور عنوان کرد و گفت: انتخاب پژوهشگر و محقق متناسب با طرح های تحقیقاتی یک مهارت است و ما در این حوزه با ضعف مواجه هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری قم تولید، ذخیره سازی و دریافت آمار و اطلاعات را از دیگر مشکلات پژوهشگران عنوان کرد و افزود: ما در کشور به لحاظ نظام های آماری با مشکل مواجه هستیم و محققان در بسیاری از موارد باید آمار مورد نیاز را از طریق پرسشنامه ها استخراج کنند.

نظر شما