شناسهٔ خبر: 37455 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

˝پله آخر˝ نمایشی برگرفته از ۶۱۸۸ آیه قرآن است

ابراهیم آبادی کارگردان نمایش ˝پله آخر˝ می‌گوید؛ این نمایش که متن آن بر پایه تحقیق بر روی تفضیل خواجه عبدالله انصاری و ˝المیزان˝ نوشته شده است به ظاهر ساده است اما نمایشی است که مخاطب را به فکر وامی دارد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ ابراهیم آبادی کارگردان و بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون که این روزها نمایش "پله آخر" را در تماشاخانه تازه تاسیس تتماج روی صحنه برده است، در رابطه با ایده اولیه این نمایش گفت: نام نمایش در حقیقت برگرفته از آیه ۶۱۸۸ قرآن است. پس از تحقیق و بررسی بر روی تفضیل خواجه عبدالله انصاری و المیزان به این نتیجه رسیدم که در قرآن ۶۶۶۶ آیه داشتیم که بعدها در زمان بعثت پیامبر ۳ آیه به آن اضافه شده است که من نیز بر این اساس این متن را نوشتم.

آبادی با بیان اینکه نمایشنامه "پله آخر" را در اردیبهشت ماه نوشته است، خاطرنشان کرد: بنا بر عادت اغلب سوژه‌هایی که به ذهنم می‌رسد را روی کاغذ پیاده می‌کنم به همین دلیل حتی برخی از سوژه‌ها مربوط به ده سال پیش است.

این هنرمند که پس از ده سال با نمایش "پله آخر" به عرصه تئاتر بازگشته است در رابطه با ویژگی‌های این نمایشنامه نیز توضیح داد: متن این نمایش که از تلاش عاشق برای رسیدن به معشوق که همان خدا است سخن می‌گوید، به ظاهر ساده است اما در عین اینکه مخاطب را می‌خنداند، او را به فکر هم  وا می‌دارد.

او در رابطه با خط داستانی نمایش ادامه داد: عاشق برای رسیدن به معشوق که همان خدا است ۶۱۸۸ پله معنوی را باید طی کند. این درحالی است که معشوق همه جا هست اما گاهی عاشق به کاخ کبریا می رسد اما خدا را نمی‌بیند.

این هنرمند در رابطه با انتخاب سالن نیز متذکر شد: با تشویق و زحمات حمید اصغری مدیر تماشاخانه تازه تاسیس تتماج قرار شد این نمایش به مدت ۳۰ شب در این سالن به اجرا درآید. این سالن بدون هیچ‌گونه کمک از طرف کسی فقط با تلاش حمید اصغری راه‌اندازی شد. البته مجوزی هم گرفته‌ایم تا نمایش را در سالن‌های دیگر چون ایوان شمس به اجرا ببریم، سپس قصد داریم این نمایش را در سطح کشور و در شهرهایی چون قم، مشهد، زنجان و آذربایجان که خواهان تئاتر مذهبی هستند اجرا کنیم.

آبادی در پایان نیز بیان کرد: تئاتر نیازمند حس بازیگری، حرکت و میزانسن است و ما در این نمایش حتی از انگشتان دست بازیگران هم بازی گرفته‌ایم و از همه برای دیدن این نمایش دعوت می‌کنم.

نمایش "پله آخر" به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم آبادی از ۵ تا ۳۱ شهریورماه هر روز ساعت ۱۹ در تماشاخانه تازه تاسیس تتماج روی صحنه می‌رود. اسحاق نوفر، حسین نصری، عاطفه حق شناس و علی آقا زاده بازیگران این نمایش هستند.

نظر شما