شناسهٔ خبر: 37462 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قضاوت درباره کتاب بیشتر از روی جلد است تا محتوی

با وجود این‌که به همگی ما از کودکی گفته شده است که از روی جلد درباره کتاب قضاوت نکنید (یا کتاب را از روی جلدش نمی‌خوانند)، نتایج پژوهشی غیررسمی عکس این موضوع را نشان می‌دهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشریه «ایندیپندنت» انگلستان نوشته، دو دوست به نام‌های «دین کاسالنا» و «نیت گاگنن» برای نشان دادن این‌که در صورتی که قضاوت درباره کتاب از روی جلد آن انجام شود، واقعا چه اتفاقی رخ می‌دهد، بازیی در شبکه اینترنتی با نام «جاجی» (Judgey) راه‌اندازی کردند.
 
در این بازی اینترنتی ردیفی از جلدهای کتاب‌ها به شرکت‌کنندگان این بازی اینترنتی نشان داده و از آن‌ها خواسته می‌شود به هر کدام از ۱ تا ۵ امتیاز دهند. نکته مثبت در این امتیازدهی این است که اگر چنان‌چه شرکت‌کننده‌ای بخواهد خیلی دقیق‌تر باشد  می‌تواند از امتیازدهی اعشاری (به عنوان مثال ۳.۶ ستاره) استفاده کند.
 
از ابتکارات این بازی – پژوهش این بود که در هر مرتبه قضاوت، میزان امتیاز در سایت «گودریدز» در زیر امتیازدهی کسانی که کتاب را خوانده بودند قرار می‌گرفت؛ و بدین گونه هر کس می‌توانست دریابد که محتوای کتاب مربوطه، با قضاوت شرکت‌کننده از روی جلد یکسان است یا خیر و در پایان، شرکت‌کنندگان درباره این که تا چه حد قضاوت درستی داشته‌اند، مورد ارزیابی قرار گرفتند.
 
در طور یک هفته نخست «دین کاسالنا» نموداری کاملی را از نتایج به دست آمده بر مبنای ۷۰۰ هزار قضاوت آخر از مجموع سه میلیون قضاوت ترسیم کرد.
 
هر چند، این پژوهش غیررسمی بوده و مبنای مطالعات علمی ندارد و نمی‌توان از روی آن نتیجه گرفت که یک کتاب تا چه اندازه معروف و بنابراین تاثیرگذار است، با وجود این، نمودار نهایی به طور کامل نشان می‌دهد که کیفیت روی جلد و نوع طراحی آن در انتخاب کتاب بسیار تاثیرگذار است.

نظر شما