شناسهٔ خبر: 37511 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«زبان و ادبیات عامه فارسی» به قلم ذوالفقاری در راه کتابفروشی‌ها

حسن ذوالفقاری کتاب «زبان و ادبیات عامه فارسی» را در دست انتشار دارد. این کتاب که از سوی انتشارات سمت منتشر می‌شود، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته ادبیات عامه و درس اختیاری دو واحدی ادبیات عامه در رشته زبان و ادبیات فارسی نوشته شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ذوالفقاری، پژوهشگر و مدرس دانشگاه عنوان کرد: کتاب «زبان و ادبیات عامه ایران» تا چند روز دیگر از سوی انتشارات سمت راهی بازار کتاب خواهد شد.
 
وی افزود: این کتاب ۶ فصل دارد که به ادبیات روایی و غیر روایی عامه می‌پردازد و در بخش‌هایی ادبیات نمایشی را هم بررسی می‌کند. درباره کلیات کتاب نیز در مقدمه بحث شده است. در واقع برای نوشتن کتاب قصدم این بود که چارچوب‌ها و مبانی نظری و شیوه‌های طبقه‌بندی و تحلیل را در هر کدام از مواد ادبیات عامه اعم از افسانه‌ها، قصه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و ترانه‌ها و لالایی‌ها مورد پژوهش قرار دهم.
 
این مدرس دانشگاه افزود: کتاب «زبان و ادبیات عامه فارسی» به شکل مبسوط درباره زبان و ادبیات عامه بحث می‌کند که رشته‌ای تازه‌ تأسیس در دانشگاه محسوب می‌شود. این کتاب بیش از ۴۰۰ صفحه است و همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها راهی ویترین کتاب‌فروشی‌ها می‌شود.
 
ذوالفقاری اضافه کرد: قبلاً کتابی درباره فرهنگ عامه نداشتیم چرا که به تازگی دو واحد درسی به نام «ادبیات عامه» که جزو دروس اختیاری رشته زبان و ادبیات فارسی است، در واحدهای درسی دانشجویان گنجانده‌اند.
 
حسن ذوالفقاری (متولد ۱۳۴۵ دامغان) داری مدرک دكترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس است. اجرای طرح «دایرة‌المعارف داستان‌های فارسی» با همكاری محمد غلام و با سرپرستی تقی پورنامداریان و نگارش «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی» در سه جلد از فعالیت‌ها و تالیفات ذوالفقاری است. وی همچنین تالیف ۲۵ عنوان كتاب درسی و ۲۰ عنوان اثر پژوهشی را در كارنامه‌ ادبی خود ثبت کرده است.
 

نظر شما