شناسهٔ خبر: 37512 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«زمان مهر شده» آندری تارکوفسکی در راه کتابفروشی‌ها

«زمان مهر شده» نوشته آندری تارکوفسکی، فیلمساز اثرگذار روسی با ترجمه‌ای از عظیم جابری منتشر می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ عظیم جابری گفت: «زمان مهر شده» نوشته آندری تارکوفسکی، فیلمساز مشهور روسی و خالق آثاری چون «کودکی ایوان»، «ایثار» و «آندری روبلف» را در دست ترجمه دارم. این کتاب شامل دیدگاه‌های تارکوفسکی درباره سینما و عناصر آن است.

وی افزود: متن مورد استفاده من برای ترجمه فارسی، برگردان فرانسوی این کتاب است که از سوی انتشارات «کایه‌ دو سینما» منتشر شد. همچنین پس از اتمام ترجمه آن را با متن انگلیسی کتاب مقابله خواهم کرد.

جابری ادامه داد: این کتاب در حدود ۱۵ سال پیش با عنوان «زمان ممهور» و با ترجمه قباد ویسی در دسترس مخاطبان قرار گرفت. به نظر من این ترجمه چندان مناسب نبوده و کتاب باید حتما دوباره ترجمه می‌شد.

با ترجمه جابری پیشتر کتاب‌هایی چون «سینما و فلسفه» و «اخلاق، قانون و سیاست» منتشر شده‌اند.

درباره تارکوفسکی
آندری تارکوفسکی (۱۹۸۶ ــ ۱۹۳۲) فیلمساز شهیر روسی و یکی از کارگردانان برتر تاریخ سینماست. «کودکی ایوان»، «آندری روبلف»، «سولاریس»، «آینه»، «ایثار»، «نوستالگیا» و «استاکر» نام هفت فیلم بلندی است که تارکوفسکی در زندگی حرفه‌ای خود کارگردانی کرد.

«زمان و نامیرایی در سینمای تارکوفسکی» نوشته محمد صنعتی، «امید بازیافته» نوشته بابک احمدی و «هملت به روایت تارکوفسکی» نوشته محمود صباحی نام سه کتابی است که منتقدان ایرانی درباره فیلم‌های تارکوفسکی نوشته‌اند.

همچنین «گفت‌وگو با آندری تارکوفسکی» جان جانویتو، «عناصر سینمای آندری تارکوفسکی» رابرت برد، «آندری تارکوفسکی» شان مارتین و «پولارویدهای تارکوفسکی» نام شماری از کتاب‌ها و پژوهش‌های ترجمه شده به زبان فارسی درباره زندگی و این فیلمساز صاحب‌نام روسی است.

نظر شما