شناسهٔ خبر: 37514 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ماجرای دزدی از انبار معاونت هنری از زبان علی مرادخانی

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ماجرای دزدیده شدن برخی از آثار هنریِ موجود در انبارِ معاونت هنری را شرح داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ در روزهای گذشته خبرِ دزدیده شدن یا به تعبیری خروجِ چند تابلوی با ارزش از انبارِ مرکز هنرهای تجسمی نگرانی‌های بسیاری درباره وضعیتِ آثار هنری به وجود آورد. دزد یا همان خارج کننده این آثار از انبارِ معاونت هنری، شخصِ غریبه‌ای نبوده و همان امینِ اموال، اقدام به دزدیدنِ آثار کرده است.

مسئولان معاونت هنری در این باره معتقدند که این رخداد، دزدی نیست. چرا که کسی از بیرون این کار را نکرده است. به هر روی برای مشخص شدنِ ماجرا ترجیح دادیم شرح واقعه را از زبانِ علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بشنویم.

مرادخانی در این باره گفت: این ماجرا در انباری رخ داده که در کنار مرکز موسیقی وجود دارد. سازمان بازرسی براساس قانون ما را موظف کرده بود که آثار موجود در این انبار را به کارمند رسمی آن مجموعه تحویل دهیم. تا پیش از آن آثارِ این انبار در اختیار انجمن هنرهای تجسمی وابسته به موسسه توسعه هنرهای معاصر بود. اما براساس تکلیف سازمان بازرسی، این آثار به کارمند رسمی انبار تحویل داده شد.

وی ادامه داد:‌ چندی پیش مجید ملانوروزی (مدیر کل انجمن هنرهای تجسمی) به من تلفن زد و گفت که اتفاق‌هایی در آن انبار افتاده است. من هم به او گفتم که معطل نکنید و سریع موضوع را به اداره آگاهی اطلاع دهید و پیگیر باشید.

مرادخانی گفت: ماجرا این بود که از میان آثاری که در انبار بود، حدود ۲۶ اثر در قابش نبود. امین اموال و کارپرداز را خواستیم تا در این باره توضیح دهد که آثار کجاست. او هم گفته بود که آثار را فرستاده‌ام تا قابش را عوض کنند. گفتیم که برای عوض کردن قاب باید اجازه بگیرید و هماهنگ کنید.

معاون هنری وزیر ارشاد تاکید کرد: چند اثر از خانم لاشایی و چند اثر از محصص و آثاری دیگر، در قابشان نبودند. همان روز که امین اموال را خواستیم چند اثر پیدا شد. به نظر می‌رسید که امین اموال احساس خطر کرده بود و برخی از آثار را بازگردانده بود. بلافاصله ماموران آگاهی آمدند و ماجرا را پیگیری کردند.

مرادخانی ادامه داد:‌ ما به امین اموال گفتیم که چرا این کار را کردی و فکر نمی‌کردی که بالاخره دستت رو می‌شود؟ او می‌گفت که ۳۰ سال سابقه کار در اینجا را دارد و فکر نمی‌کرده کسی پیگیر این آثار باشد.  بلافاصله این شخص را از آنجا بیرون کردیم و فرستادیمش به قسمت تخلفات اداری. به احتمال زیاد حکم سنگینی هم برایش دربرداشته باشد.

وی درباره نقش حراست در خروج این اموال و این که آیا ممکن است، کسان دیگری هم با او همدست باشند، گفت: به نظر نمی‌آید که حراست دخیل باشد. البته باید بررسی شود. هم اکنون هم در حال بررسی است و پیش از بررسی‌های دقیق نمی‌توان نظری در این باره داد. خوشبختانه با کمک همه دوستان و مسئولان و کسانی که در جریانِ کار قرار گرفته بودند همه آثار بازگردانده شد و الان هم نمایشگاه آثار را گذاشته‌اند.

معاون هنری وزیر ارشاد تاکید کرد: درست در آغاز ورودم به معاونت هنری بود که گفتم تا از همه آثار موجود در انبارها عکاسی شود و فهرستی از آثار در دست باشد. همان عکس‌ها ثابت کرد که آثار در انبار بوده و برداشته شده‌اند.

وی ادامه داد: البته ما مشکلات دیگری هم داریم. در تالار وحدت معضل ورود و خروج‌های زیاد وجود دارد. افراد بسیاری برای دیدن کنسرت به تالار می‌آیند. از طرف دیگر ما کسی را در انبار داشته‌ایم که خودش مسئول حفاظت از آثار بوده و خودش اقدام به خروج آثار کرده است.

مرادخانی تاکید کرد: گفت چه کنم خانگی است غمازم؟ کسی را گذاشته‌ایم که امین اموال باشد. حال این که خود او آثار را می‌برد. آن هم کارمندی که ۳۰ سال سابقه کار دارد.

نظر شما