شناسهٔ خبر: 37540 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب جدید «ویکی‌لیکس» گستره وسیعی از داده‌های سرّی امریکا را افشا کرد

سایت «‌ویکی‌لیکس» با انتشار کتاب جدید خود، حجم عظیمی از اطلاعات محرمانه دیپلماتیک در امریکا را برملا ساخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پرونده‌های سایت «ویکی‌لیکس» منتشر شده در این کتاب، تحلیل‌هایی هستند بر ۲.۳ میلیون اطلاعات ردوبدل شده و دیگر پرونده‌های ذخیره شده در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی امریکا.

 
این کتاب افشاگرانه جدید شامل حدود دو میلیارد واژه است که از سوی بنیانگذار «ویکی‌لیکس»، «جولیان آسانژ» به عنوان «ظاهر شگفت‌آور و غیرقابل تغییر» زبان و ادبیات سیاسی دولت امریکا توصیف شده است.
 
پیش از این نیز پرونده‌های منتشر شده روی سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» جنجال‌های بسیاری را میان دولتمردان امریکا بر سر فعالیت‌های این کشور در سرتاسر دنیا برانگیخته بود.
 
در پیشگفتار این کتاب که توسط «آسانژ» نوشته شده، وی به تشریح ساختار به‌اصطلاح امپراتوری امریکا پرداخته است.
 
او در این پیشگفتار توضیح داده است که چگونه آنتن‌های رادیویی و ماهواره‌ای در بسیاری از کشورها رو به آسمان قرار داده شده‌اند تا اطلاعات را بدزدند یا انبوهی از مکالمات تلفن‌های همراه را رهگیری کنند.
 
«آسانژ» که در سه سال گذشته برای فرار از بازداشت، در دفتر خود در سفارت «اکوادور» در لندن به سر برده، نوشته است که وزارت امور خارجه امریکا نقاب دوستانه‌ای را بر چهره این کشور زده است تا مکانیزم واقعی آن را پنهان نگه دارد.
 
این افشاگر استرالیایی می‌گوید: «این کتاب با بیان لزوم تحلیل اندیشمندانه درباره مستندات منتشر شده آغاز می‌شود تا جغرافیای سیاسی جهان را نشان دهد.»
 
وی مدعی شد که در بیانات رسمی مقامات امریکایی و تغییر رویه این کشور در به‌اصطلاح جنگ با تروریسم رشد بی‌سابقه‌ای در پنهان‌کاری دیده می‌شود.
 
پرونده‌های «ویکی‌لیکس» از سوی انتشارات «ورسو»، موسسه انتشاراتی مستقل و رادیکال مستقر در لندن و نیویورک منتشر شده است.

نظر شما