شناسهٔ خبر: 37550 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایدئولوژی اصلاحات(اصلاحات به روایت حلقه‌ی كیان)

کتاب ایدئولوژی اصلاحات(اصلاحات به روایت حلقه‌ی كیان)(تحلیل ایدئولوژی سیاسی ماهنامه‌ی كیان)نوشته حمید رضا اسماعیلی توسط نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار نشر شد.

 به گزارش  فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران به‌تدریج گفتمان لیبرال لائیك و جریان روشنفكری دینی به حاشیه رانده شد و منزوی گردید. اما این جریان‌ها كه خود را متصدی تحقق جامعه لیبرال می‌دانستند در پوشش بحث‌های نظری به فعالیت پرداختند. با‌ آغاز جنگ تحمیلی و شرایط ویژه‌ی كشور آنها نتوانستند مطالبات و خواسته‌های خود را پیگیری كنند، اما دوران سازندگی سرآغاز برهه‌ای شد كه چپ‌گرایان انقلابی و لیبرال‌های دینی و غیردینی به یك ائتلاف وارد شوند؛ به‌طوری‌كه چپ‌های انقلابی تحت تأثیر لیبرال‌ها به یك دگردیسی رسیدند. این جریان‌ها كه در محافلی همانند «كیان» و مركز مطالعات استراتژیك ریاست‌جمهوری جمع شده بودند راه استقرار دموكراسی را در ایران توسعه‌ی سیاسی و اجتماعی و جدایی دین از اجتماع با اجتهاد پویا در اصول و فروع دین می‌دانستند.

مجموعه‌ی پیش‌رو با تعریف جامع از ایدئولوژی و ویژگی‌ها و ابعاد آن وارد بحث شده و پس از بررسی چگونگی شكل‌گیری حلقه‌ی كیان به واكاوی افكار و اندیشه‌های عبدالكریم سروش و سعید حجاریان از نظریه‌پردازان محفل كیان می‌پردازد. نویسنده با مطالعه‌ی تمامی آثار و بررسی زوایا و ابعاد مختلف اندیشه‌ی این جریان، به نقد و ارزیابی آنها پرداخته است.

 اثر حاضر در ۲۸۸ صفحه در تیر ماه سال جاری منتشر شده است.

نظر شما