شناسهٔ خبر: 37551 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«ماایرانیان» منتشرشد/واکاوی خلقیات ایرانی ها در یک کتاب

کتاب «ماایرانیان» نوشته مقصود فراستخواه با موضوع انسان شناسی در نشر قطره منتشرشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ آیا خلقیات ما ایرانیان ضعف‌هایی دارد؟ در پاسخ به این سؤال ۹۶ درصد از جامعه‌ آماری متشکل از اعضای هیئت علمی و گروهی از نخبه‌های کشور پاسخ مثبت داده‌اند. آن‌ها مشکل را در ضعف فرهنگ کار جمعی، انتقادپذیری، رودربایستی، عدم شفافیت، خودمحوری، غلبه احساسات بر خردورزی، رواج دروغ و رفتارهای غیرقابل‌ پیش‌بینی برشمرده‌اند.
آن‌ها عوامل معرفتی، کاهش سرمایه‌های اجتماعی، ساختار دولت، مناسبات دین و دولت، نوع آموزه‌های دینی، پرحادثه‌بودن تاریخ، مناسبات تولید و ساختار اقتصادی و کشمکش نخبگان را بر خلقیات ایرانی مؤثر دانسته‌اند و برای حل این مشکل آموزش مداوم، برنامه‌های توسعه‌ی فرهنگی و اجتماعی، وضع قوانین خوب، تقویت اجتماعات محلی و نهادهای عمومی، ایجاد رفاه و فقرزدایی، توسعه‌ی سیاسی و اصلاح نهاد دولت را پیشنهاد داده‌اند.
در این کتاب خلقیات ایرانیان، ضعف‌ها و راه‌حل‌های رفع آن با نگاهی علمی مورد واکاوی و مطالعه قرار گرفته است.

مقصود فراستخواه (متولد ۱۳۳۵ در تبریز)جامعه‌شناس ایرانی است. تحصیلات دانشگاهی او در رشته‌های فلسفه،الهیات  و برنامه‌ریزی توسعه اموزش عالی بوده است. او هم‌اکنون در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، آزاد اسلامی تدریس می‌کند.

"سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران"، "زبان قرآن"، "دانشگاه ایرانی و مسئله‌ کیفیت"، "تدبری در آیات قرآنی"،‌"دین، خرد ،دانش: یادداشتهایی بر روند احیاء اصلاح و بازسازی اندیشه"و "سرآغاز نواندیشی معاصر (دینی و غیر دینی)" بعضی از دیگر آثار وی هستند.

کتاب «ماایرانیان» نوشته مقصود فراستخواه در ۲۴۰ صفحه، قطع رقعی و با قیمت ۱۶هزار تومان در نشر قطره منتشر شده است.

نظر شما