شناسهٔ خبر: 37554 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گسترش زبان پارسی در جهان از نخستین کارهای هر دولتمرد است

استاد کزازی در نمایشگاه کتاب مسکو گفت: اگر مسئولان کشورمان برای آموزش و گسترش زبان پارسی در جهان هزینه کافی نکنند نشان آن است که ارزش آن را به درستی نمی دانند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از  روابط عمومی بنیاد سعدی، میرجلال‌الدین کزازی، استاد زبان و ادبیات فارسی، نویسنده‌،‌ مترجم و پژوهشگر ادبی که در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو شرکت کرده بود، با حضور در غرفه بنیاد سعدی  اظهار کرد: ما با هر انگیزه، هر دیدگاه و هر شیوه ای در اندیشه بخواهیم به علت گسترش زبان پارسی پاسخ بدهیم، ناچاریم بگوییم که پرداختن به زبان پارسی یکی از نخستین کارها برای هر کارگزار، برنامه ریز و دولت مرد است.

وی توضیح داد: ما حتی اگر بخواهیم در زمینه ای در کشورهای جهان پیشرفت داشته باشیم، باید زبان پارسی را در آن کشور شناسانده و گسترده کنیم، زیرا زبان پارسی زبان فرهنگ ، ادب، اندیشه و تاریخ ایران پس از اسلام است. هر کسی که در تاریخ پژوهشی انجام داده است می داند که آیین اسلام بر دوش زبان پارسی به بسیاری از کشورهایی که مسلمان دارند، از جمله هند، پاکستان، چین، راه برده است.

این استاد زبان فارسی با اشاره به سفری که سالهای قبل به کشور چین داشته است، گفت : کتاب آیین دین مسلمانان چین که هنوز آن را می خوانند ، به زبان پارسی نوشته شده است برای نمونه نام نمازهای پنچگانه، نام های کهن است. نماز بامداد، نماز پیشین، نماز پسین یا دیگر، نماز شام و نماز خفتن. چند سال پیش که به پکن رفته بودم بانویی ایران شناس این کتاب را به من داد که دیدم در هر صفحه ابتدا متن پارسی و در زیر آن آوا نوشت متن بر پایه آوا شناسی زبان چینی آورده شده بود و در رج سوم، برگردان آن به زبان چینی.

وی با طرح این سوال که « چرا مسلمان چینی این رنج را به خود می نهد که این متن را در زبان پارسی به چاپ برساند»، گفت: پاسخ روشن است چون این متن در چشم او، متنی ارزشمند و آیینی است. این ارزش و والایی زبان پارسی است. اگر از دید اسلامی هم بنگریم این زبان را باید با هرشیوه ای که می توانیم و با هر هزینه ای که می باید، در کشورهایی که این زبان به گونه ای آموخته شده است هم پاس بداریم و هم اینکه در کشورهای دیگر گسترش دهیم.

وی با اشاره به دوره ای که در اسپانیا به تدریس زبان فارسی می پرداخت، نیز گفت: از شاگردانم پرسیدم چرا این زبان را می آموزید در حالی که می دانید آموختن آن برای شما موجب کسب درآمدی نخواهد شد؟ گفتند ما این زبان را نمی آموزیم که با آن به نان و نوایی برسیم، بلکه می خواهیم با جهان ایران آشنا شویم و شاهکارهای ادب ایران را بخواهیم.

وی تصریح کرد: بنابراین ما در جهان کدامین زبان را داریم که چنین انگیزه ای برای آموختن آن داشته باشد که افراد از کیسه خود هزینه کنند؟.

وی در پایان گفت: بی گمان اگر مسئولان ما برای آموزش و گسترش زبان پارسی در جهان هزینه کافی نکنند، نشان آن دارد که ارزش آن را به درستی نمی دانند.

نظر شما