شناسهٔ خبر: 37572 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مرجانه گلچین: بازیگر در برابر مخاطبان مسئول است / مردم نیاز به خندیدن و شاد بودن دارند

مرجانه گلچین بازیگر سینما و تلویزیون این روزها مشغول بازی در مجموعه ˝نفس گرم˝ به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور است. گلچین در این مجموعه یکی از نقش‌های اصلی را برعهده دارد و برخلاف نقش‌هایی که در سال‌های اخیر بازی کرده ، کاراکتری جدی را به تماشا می‌گذارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ مرجانه گلچین اگرچه سال گذشته به دلیل بدقولی‌های مالی بعضی از تهیه‌کنندگان سازمان صدا و سیما، دلگیر بود اما با تغییر مدیریت و پیشنهاد یک نقش مناسب، بار دیگر در مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است. او مدتی از عرصه بازیگری در تلویزیون دور بود اما با مجموعه "شاهگوش" و دیگر سریال‌های مناسبتی، دوباره تبدیل به چهره‌ای آشنا برای بینندگان تلویزیون شد. حضور این بازیگر توانمند در فیلم "شب بیست و نهم" که در ژانر وحشت به ایفای نقش پرداخته بود، یکی از ماندگارترین بازی‌های او در عرصه سینما به شمار می‌رود. با او درباره فعالیت‌های اخیرش در تلویزیون به صحبت پرداخته‌ایم که در زیر می‌خوانیم.

این روزها همچنان مشغول مجموعه "نفس گرم" هستید؟

بله، مجموعه "نفس گرم" به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور است که طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، تصویربرداری این مجموعه تا اواخر مهر ادامه دارد و من هم تا لحظه‌های پایانی در این مجموعه حضور دارم.

در این مجموعه هم به ایفای نقشی کمدی پرداخته‌اید؟

درباره نقشی که در این مجموعه بازی کرده‌ام، نمی‌توانم توضیحی بدهم. فقط اینکه بر خلاف نقش‌های قبلی‌ام، در این مجموعه بسیار جدی هستم و نقشی متفاوت را ایفا کرده‌ام. من در این فیلم نقش یک زن میانسال به نام ملیحه را ایفا می‌کنم. 

وقتی صحبت از نقشی متفاوت می‌شود، این تفاوت را باید در نوع و سبک بازی بازیگر دید یا خیر؟

در واقع این کارگردان و فیلمنامه است که باعث متفاوت بودن یک نقش و غیرتکراری بودن آن نسبت به نقش‌هایی که تاکنون ایفا کرده است، می‌شود. گاهی هم این متفاوت بودن نقش‌ها، نوع آوری و خلاقیت را برای بازیگر به وجود می‌آورد. حالا می‌خواهد نقشی طنز باشد و یا نقشی جدی بر عهده یک بازیگر گذاشته شود. در کنار همه این‌ها مخاطبان باید از بازی بازیگران در یک مجموعه تلویزیونی رضایت داشته باشند. چرا که این مخاطب تلویزیون است که بازیگران را انتخاب می‌کند و معیار خوب و بد را برای آن‌ها تعیین می‌کند. من به عنوان یک بازیگر در برابر مخاطبان تلویزیون مسئول هستم. ارائه بازی مناسب کمک می‌کند تا مخاطبان در مجموعه‌های بعدی که بازی می‌کنیم، از دست ندهیم.

نقش‌های متفاوت بر کارنامه بازیگری شما چه تاثیری دارد؟ صرفاً به دنبال بازی در مجموعه‌های طنز هستید؟

از دوره‌ای که به خاطر می‌آورم و بازیگری را در دهه ۶۰ آغاز کردم به دنبال نقش‌های متفاوت بودم. برایم مهم بود که در فیلم‌های سینمایی و یا نقش‌هایی حضور داشته باشم، که شبیه کارهای قبلی‌ام نبوده‌اند. مجموعه‌های طنز را دوست دارم اما همیشه هم این طور نبوده که فقط بخواهم در مجموعه‌های طنز به ایفای نقش بپردازم. به هر حال شرایطی حاکم می‌شود که فیلمنامه و کار را می‌پسندم و وارد مذاکره برای ایفای نقش طنز می‌شوم. این را هم می دانم که مردم نیاز به خندیدن و شاد بودن، دارند.

گاهی مجموعه‌های تلویزیونی رو به تکرار می‌روند و از ساختاری ضعیف برخوردارند. در این باره چه نظری دارید؟

من فکر می‌کنم عجله در ساخت یک مجموعه تلویزیونی باعث می‌شود تا کارها به خوبی پیش نرود. اکثر مجموعه‌های تلویزیونی با مشکل زمان بندی و فرصت کافی برای کار روبرو هستند. به خصوص مجموعه‌های مناسبتی که همیشه با سرعتی غیرقابل باور پیش می‌روند و روانه آنتن تلویزیون می‌شوند. این روند قطعاً تأثیر منفی می‌گذارد و به نوعی کار بازیگر هم تحت تأثیر زمان محدود قرار می‌گیرد. اما باید این موضوع را بگویم که اتفاقاً ما در مضمون‌پردازی برای ساخت سریال‌هایمان، سوژه کم نداریم و توانایی پرداختن به خیلی از مشکلات جامعه را من در همکاران کارگردان و فیلمنامه‌نویسم می‌بینم، پس با تنوع سوژه روبرو هستیم. اما برای کار کردن هر سوژه‌ای سقفی تعیین می‌شود که گاهی همان موارد ارزیابی شده برای یک مجموعه مشکلاتی را به وجود می‌آورد. این روزها مضمون‌های تکراری بیشتر مورد تأیید مدیران تلویزیونی است.

سال گذشته از رسانه ملی به دلیل بدقولی‌های پرداخت قسط‌های کار، دلخور بودید. امسال این دلخوری‌ها کم شده است؟

به هر حال یک سری از مطالبات ما از تهیه‌کنندگان پرداخت شد و الباقی هم در حال پیگیری است. اما شرایط رو به بهبودی پیش می‌رود و امیدوارم تهیه‌کنندگان نسبت به تعهدات خود بیشتر مسئول باشند.

نظر شما