شناسهٔ خبر: 37591 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توضیح مدیر شبکه مستند از مراسمی که همه مستندسازانش تجلیل نشدند

مدیر شبکه مستند درباره اینکه چرا برخی اسامی از قبل اعلام شده برای تجلیل در مراسم «میم مثل مستند» در مراسم حاضر نبودند و از آنها در فیلم پخش‌شده نیز تجلیل نشد، توضیح داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ روابط عمومی شبکه مستند چندی پیش در خبری اعلام کرد که «میم مثل مستند» شب نکوداشت بزرگان و رونمایی از گنجینه های سینمای مستند ایران، ۱۶ شهریور توسط شبکه مستند در مرکز همایش های صداوسیما برگزار می شود. در این مراسم قرار است از مستندسازان پیشکسوت از جمله ناصر تقوایی، خسرو سینایی، محمدرضا اصلانی، منوچهر طیاب، حسین ترابی، محمدعلی فارسی و تعدادی دیگر از هنرمندان تجلیل شود. ضمن اینکه از خانواده شهید آوینی، زنده یاد محمدرضا مقدسیان و زنده یاد مرتضی ندایی تجلیل خواهد شد.

اما با برگزاری این مراسم در تاریخ ۱۶ شهریور آنچه انتظار می‌رفت رخ نداد و در مراسم فیلمی پخش شد که نشان می‌داد مدیر شبکه مستند با حضور نزد افراد از آنها تجلیل می‌کند یعنی مراسم تجلیل‌ها به صورت زنده در مراسم اجرا نشد. البته در همان فیلم هم تکلیف تجلیل از برخی نام‌های از قبل اعلام شده به طور کامل مشخص و شفاف نشد.

امیر تاجیک مدیر شبکه مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نکوداشت مستندسازان که در قالب یک فیلم برگزار شد و مستندسازانی که در این فیلم تجلیل نشدند، گفت: تجلیل از مستندسازان در قالب یک فیلم برای ما تجربه متفاوتی بود و سعی کردیم به شیوه های گوناگون از افراد تجلیل کنیم البته بعضی هم باقی ماندند که حتما در فرصت های بعدی از آنها هم تجلیل خواهیم کرد.

حال تقوایی خوب نبود

وی با اشاره به ناصر تقوایی که از جمله این افراد بود، توضیح داد: ما پیش از اینکه برای تجلیل به منزل تقوایی برویم دو حلسه با وی دیدار داشتیم و اتفاقا یکی از جملات وی این بود که تلویزیون به او کمک زیادی کرده است اما زمانیکه قرار بود برای تجلیل وی برویم همسرش گفت که به دلیل فشار روحی حال خوبی ندارد و حتی یک روز هم در بیمارستان بستری شده بود. ظاهرا او سناریویی نوشته بوده است که پیگیری‌ برای ساخته شدن آن باعث شده فشار او بالا رود.

مدیر شبکه مستند ادامه داد: منوچهر طیاب دیگر مستندسازی بود که نامش آورده شد تا از او تجلیل شود اما به دلیل یک بیماری خونی به خارج از کشور رفته بود تا معالجه شود. مستندسازی چون پرویز کیمیاوی نیز در خارج از کشور زندگی می کند.

تاجیک در پاسخ به خبرنگار مهر که مگر شما هنگام اعلام اسامی نمی‌دانستید که منوچهر طیاب و پرویز کیمیاوی در ایران نیستند؟ بیان کرد: هدف ما این بود در مراسمی که از «گنجینه» مجموعه آثار مستند دهه ۴۰ تا ۶۰ رونمایی می شود حداقل از این مستندسازان یادی شود و ما نامی این بزرگان را آوردیم.

تاجیک همچنین با اشاره به تجلیلی که قرار بود از شهید آوینی، زنده یاد محمدرضا مقدسیان و زنده یاد مرتضی ندایی صورت بگیرد، عنوان کرد: رابط ما با خانواده شهید آوینی آقای حسین معززی نیا داماد خانواده آوینی بود که با وجود بیماری لطف بسیاری به ما داشت اما متاسفانه هنگام تصویربرداری در سفر بودند و این سفر به طول انجامید اما در فیلمی که در مراسم به نمایش درآمد ما تصاویری از آقای مقدسیان و ندایی هم نشان دادیم و همسران این مستندسازان در مراسم نیز حضور یافتند.

وی ادامه داد: بخش هایی مهمی از مستندهایی که در «گنجینه» آماده شده است به مستندهای دهه ۶۰ و دوران دفاع مقدس مربوط می شود که بیشتر آنها کاری از شهید آوینی است که در فیلم هم بخش هایی از مستند او نمایش داده شد و همچنین ناصر طهماسب در فیلم از وی و زنده یاد ندایی و مقدسیان یاد کرد.

مدیر شبکه مستند تصریح کرد: جنس تجلیل ما از مستندسازان با هم تفاوت هایی داشت و از طرفی ما نمی توانستیم در یک فیلم از همه آنها تقدیر کنیم و باید وقت و حوصله مخاطب هم در نظر گرفته می شد. فیلمی که در مراسم به نمایش درآمد ۶۹ دقیقه بود که نسحه اصلی آن ۲ ساعت است و بعدا با جزییات بیشتر نشان داده خواهد شد.

تاجیک در پایان بیان کرد: تجربه برگزاری این مراسم به صورت یک فیلم برای ما اهمیت زیادی داشت و این برای ما مهم بود که کل این مراسم به یک فیلم تبدیل شود تا باقی بماند و امیدواریم این نحوه برگزاری توسط دیگران هم اتفاق بیفتد. ما همچنین از حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی دعوت کرده بود ولی او در مراسم حضور نیافت.

نظر شما