شناسهٔ خبر: 37606 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توضیح موسوی درباره جایزه شعر شاملو

دبیر جایزه شعر شاملو اظهار کرد: تنها آثار شعر نو چاپ‌شده در سال ۹۳ در اولین دوره جایزه مورد داوری قرار می‌گیرند و علاقه‌مندان باید تا پایان شهریور آثار خود را ارسال کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حافظ موسوی گفت: جایزه شعر شاملو امسال برای اولین‌بار توسط موسسه الف. بامداد برگزار می‌شود. رییس هیئت‌مدیره این موسسه آیدا شاملو و مدیرعامل آن عبدالله سالم است، همچنین اعضای هیئت امنای آن را جمعی از نزدیکان شاملو تشکیل می‌دهند. این موسسه که فعالیت خودش را به تازگی آغاز کرده است، قصد دارد اقدامات جدیدی در زمینه‌های فرهنگی بخصوص شعر انجام دهد؛ کارهایی که انجام آن‌ها توسط متخصصین خواهد بود.

 

او با اشاره به انتشار فراخوان جایزه گفت: با توجه به این‌که مدتی است فراخوان جایزه‌ را داده‌ایم باز برخی می‌گویند خیلی خوب مطلع نشده‌اند.

 

موسوی همچنین درباره نحوه داوری در این جایزه بیان کرد: زمانی که پیشنهاد دبیری این دوره به من داده شد، به احترام شاملو و آیدا و برای اعتلای شعر فارسی آن را پذیرفتم. داوری این جایزه در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول سه داور که شاعر و منتقد هستند، از بین آثار ارسالی، ۳۰ تا ۴۰ عنوان را برمی‌گزینند. این افراد از کسانی انتخاب شده‌اند که به کاردانی و صداقت‌شان اعتماد دارم.

 

دبیر اولین دوره جایزه شعر شاملو در ادامه افزود: در مرحله دوم چند نفر دیگر از چهره‌های شاخص علوم انسانی و هنر به مجموعه داوران اضافه خواهند شد. این کار با این دید انجام شد که گزینش آثار تنها از نظر بلاغت شعری نباشد و از همه‌ جهات به شعر نگاه شود. اگر این ایده تحقق پیدا کند، که ان‌شاءالله تحقق می‌یابد، داوری خوب و عادلانه‌ای انجام می‌شود. امید است نتیجه این دوره و دوره‌های بعد باعث رونق و اعتلای شعر فارسی شود.

 

این شاعر درباره ملاک‌ها انتخاب آثار نیز تشریح کرد: ملاک ثابتی برای انتخاب آثار قرار ندادیم و داوران با توجه به شناخت از شعر و دیدگاه خودشان آثار را داوری می‌کنند. در مرحله دوم سعی می‌شود که در داوری به معیار مشترکی برسیم و در نهایت دقت و بدون حاشیه آثار را داوری کنیم. این دوره می‌تواند به عنوان تجربه برای دوره‌های بعد استفاده شود، اما برنامه‌ای برای دوره‌های بعد ریخته نشده است.

 

موسوی با بیان این‌که آثار قابل پذیرش باید در سال ۹۳ منتشر شده باشند گفت: آثاری برای ما ارسال شدند که مربوط به سال ۹۴ بودند اما در این دوره ما تنها آثاری را که در قالب شعر نو باشند و در سال ۹۳ منتشر شده‌ باشند داوری می‌کنیم. با توجه به این‌که کار داوری آغاز شده است علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان شهریورماه آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. البته امکان تمدید مهلت ارسال آثار تا نیمه مهرماه وجود دارد، اما این اتفاق در صورت تایید هیئت‌مدیره می‌افتد.

 

بنا بر اعلام، علاقه‌مندان برای شرکت در نخستین دوره جایزه شعر شاملو می‌توانند آثار خود را به آدرس تهران، بزرگراه شهید همت غرب، شهرک امید دژبان، مجتمع مسکونی طلوع فجر، ارغوان۲، هشتم غربی، واحد ۲۳ (حافظ موسوی) ارسال کنند.

 

موسسه‌ الف. بامداد پیش‌تر اعلام کرده بود، در نظر دارد به منظور ارج نهادن به شعر امروز فارسی و گرامی‌داشت یاد شاعر معاصر احمد شاملو (ا. بامداد) هرساله در سال‌روز تولد او (۲۱ آذرماه) به بهترین کتاب‌های شعر نو منتشرشده در طول سال قبل جایزه‌ای اعطا کند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۱:۳۸تیرداد 2 0

    فراخوان شعر شاملو؟
    با دبيري "حافظ موسوي"؟
    در اينكه جايزه هاي شعري تا چه حد در فضاي فعلي شعرفارسي بي محتوا، نااميد كننده و در جهت تحكيم وضع موجودند هيچ شبهه اي نيست. حالا شاملو را دست گرفته ند و برايش جايزه ي شعري راه انداخته ند؟احتمالن خود خانم سركيسيان هم باخبر است. اما خب كه چه؟ ايشان هم باخبر باشد اصلن، امضاي كتبي رضايت هم بدهد اصلن، باز هم كه چه؟
    آيا شاملو و شعر و زيست و تمام فيگور و اهميت ش دوباره و دوباره قرار است دستمايه ي يك مشت فرصت طلب براي سالي يكبار خوش گذراندن ادبي شود كه اي واي ببينيد ما جايزه ي شعر شاملو برده ايم؟
    جايزه ي گلشيري چه كرد كه جايزه ي شاملو بكند؟
    اگر فقط و صرفا استفاده از نام و رسم شاملوست كه محتواي اين جايزه را "سنگين" ميكند، فاتحه اش خوانده ست. 
    با دبيري حافظ موسوي؟
    كتابم را از نشر چشمه گرفتم كه دست يزداني خرم و عبدالمكيان نيفتد، كه يكمشت خزعبل نويس و ميرزابنويس مرا از فيلتر خودشان و نشر سراسر مشكل شان رد نكنند كه اين مرزها هميشه باريك است، گور باباي پخش خوبش، حالا اگر خيال كرده اند با تنها آوردن نام شاملو كه ننگ شان باد علنا و جدن، مي خواهند دستگاه فاسد و مضحك و جايزه و سود و نام و رسم دارشان را باور كنم يا بر اعتبار از پيش ساقط ش صحه بگذارم، زكي به همه شان.
    اين چنين جايزه ها دل خوشكنك همان هايي باشد كه كتاب هاي لاغر و چاق شان را در طاقچه رديف مي كنند يا به زودي خواهند كرد و عينا همانند همان جايزه بگيرهاي جايزه ي گلشيري دست آخر يا جذب كارگاه هاي ادبي شوند يا ول معطلي علافگي در ادبيات پيشه كنند.
    جايزه ي شعر شاملو نداريم. چنين اعتباري كاملن جعلي، اشتباهي، و هويت سازانه ست. 
    ما شاملو را با جايزه ها تاخت نمي زنيم.
    و آنهايي كه خيال مي كنند فضاي شعرفارسي مان با جايزه هاي معتبري مثل جايزه ي شعرشاملو "جهاني" و معتبر مي شود، كساني اند كه هرشب سر توي فلان كتاب جايزه ي بوكر و پوليتزر و كافكا گرفته كرده ند و در حسرت ش شب ها سر به بالين مي گذراند يا خيال مي كنند كه لابد ما همه چيزمان به همه چيزمان آمده ست الا يك جايزه ي معتبر ناقابل. 
    حقا كه زكي، خيلي خوش گذشت، شيريني اش را به ما ندهيد، حتا تعارف مان هم نكنيد. خيلي ممنون، صرف نشده و نخواهد شد.
                                

نظر شما