شناسهٔ خبر: 37612 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​«استفن کینگ» مدال ملی هنری و «جومپا لاهیری» مدال ملی علوم انسانی آمریکا را دریافت می‌کنند

«باراک اوباما» رئیس جمهوری امریکا بالاترین نشان هنری، «مدال ملی» این کشور را به «استفن کینگ»، رمان‌نویس پرآوازه معاصر اهدا خواهد کرد.

​«استفن کینگ» مدال ملی هنری و «جومپا لاهیری» مدال ملی علوم انسانی آمریکا را دریافت می‌کنند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  پیش از این، هنگامی که در سال 2003 نام «استفن کینگ» به عنوان یکی از برندگان مدالی به عنوان دارنده سهمی برجسته در ارتقای زبان و ادبیات انگلیسی اعلام شده بود، «هارولد بلوم»، منتقد برجسته ادبی آن را «شاهدی بر حماقت» «جایزه ملی کتاب» امریکا عنوان کرده بود. در 10 سپتامبر سال جاری میلادی، «کینگ» مدال ملی هنر خود را از «باراک اوباما»، رییس جمهوری امریکا دریافت خواهد کرد.

 
این مدال که بالاترین نشان اهدایی دولت امریکا به هنرمندان است، به کسانی تعلق می‌گیرد که «سهم بسیار برجسته‌ و درخور تحسینی در رشد و تعالی، حمایت و پشتیبانی و عمومی کردن هنر» در امریکا ایفا کرده‌اند.
 
این نویسنده برنده مدال ملی هنر تا کنون ده‌ها کتاب پرفروش از جمله «درخشش» (Shining) را به رشته نگارش درآورده و به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرکارترین نویسندگان دوران خود شناخته می‌شود که در داستان‌های خود داستان‌گویی را با انتقاداتی تند و تیز علیه ذات بشری به خوبی درهم آمیخته است.
 
بنیاد ملی هنر امریکا، در بخشی از بیانیه‌ای که توسط «اوباما» در زمان اهدای مدال خوانده خواهد شد، آورده است: « برای دهه‌ها، آثار داستانی پر از تعلیق، ترس، علمی تخیلی و فانتزی او خوانندگان بسیاری را سرتاسر دنیا از طریق دلهره و ترس سرگرم کرده است.»
 
«کینگ» به همراه 10 فرد حقوقی و حقیقی از جمله، «توبیاس ولف»، نویسنده که بنیاد ملی هنر امریکا از او به عنوان «نویسنده و آموزگار» تجلیل کرده است، مدال ملی هنر را دریافت خواهند کرد.
 
این بنیاد درباره «ولف» گفته است که او از طریق داستان‌های خود اخلاقیات و هویت فردی را مدنظر قرار داده و آثارش بازتابی از حقیقت تجربیات بشری است.
 
در این مراسم همچنین مدال ملی علوم انسانی را به «جومپا لاهیری» برای «گسترش داستان‌های انسانی و تصویر کردن تجربیات سرخپوستان امریکایی در زیباترین شیوه روایی»، «لاری مک‌مورتی» که «آثارش تداعی زنده شخصیت و زندگی مردم غرب امریکا به همراه داستان‌هایی دربرگیرنده کیفیات زندگی است» و «دانیل دیلارد» که «در شعر و در نثر ما را وامی‌دارد تا در برابر زیبایی خلاقیت بشری فروتنانه بایستیم» اهدا خواهد کرد.
 
مدال ملی علوم انسانی به اشخاص حقیقی یا حقوقی تعلق می‌گیرید که در راه درک عمیق انسانیت از طریق درگیر کردن مردم با تاریخ، ادبیات، زبان، فلسفه و دیگر موضوعات علوم انسانی تلاش کرده‌اند.
 
پیش از این «ری برادبری»، نویسنده داستان‌های علمی تخیلی، «هارپر لی»، نویسنده «کشتن مرغ مقاد»، «جان آپدایک» نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس امریکایی این مدال را دریافت کرده بودند.

نظر شما