شناسهٔ خبر: 37636 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موضوع «کیفیت چاپ» از دفاتر گرافیکی آغاز و به چاپخانه ختم می‌شود

علی طارمی‌راد گفت: کیفیت موضوعی نیست که تنها به یک عامل برگردد؛ بنابراین پروسه کیفیت از دفتر گرافیست‌ها آغاز و به چاپخانه ختم می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ شرکت چاپ افست بزرگترین چاپخانه در ایران و خاورمیانه است که مساحت آن بالغ بر ۱۲۰ هزار مترمربع است. سالانه حدود ۲۰ هزار تن کاغذ در این چاپخانه مصرف می‌شود که ۴۰ تا ۵۰ درصد از کاغذهای مصرفی مربوط به صنایع چوب و کاغذ مازندران است. بخش دیگر آنها از دیگر کشورها که متغیر هستند، تامین می‌شود. جلد کتاب‌ها همگی از کاغذ خارجی است. در حال حاضر ۵۰۰ کارگر در این چاپخانه فعالیت می‌کنند که نسل سوم کارگران شرکت چاپ افست هستند.

تا پیش از این مدیریت شرکت چاپ افست بر عهده «علی طارمی‌راد» مدیر پیشکسوت عرصه چاپ بود که ۳۲ سال در این عرصه فعالیت داشته است. خبرگزاری شبستان به مناسبت روز ملی صنعت چاپ گفتگویی با وی داشته که در زیر آن را می‌خوانید.

«علی طارمی‌راد» مدیر سابق شرکت چاپ افست درباره فرصت مطالعاتی یا بحث آموزشی برای پرسنل چاپخانه و روزآمد بودن آنها  گفت: برای این کار ما یک سالن آموزش داریم و این بخش آموزش شامل دو قسمت داخلی و خارجی است؛ در بحث خارجی طرف قرارداد با دانشگاه‌های هنر و علمی کاربردی هستیم که بخش نظری در دانشگاه و بخش عملی در چاپخانه طی می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث آموزش داخلی نیز متناسب با تجهیزات و ماشین آلات چاپخانه، آموزش برای پرسنل وجود دارد و هر تجهیزات جدیدی که به سیستم اضافه شود آموزش آن نیز وجود دارد و دانش فنی آن انتقال پیدا می‌کند. در مواردی هم که نیاز باشد در ضمن کار آموزش لازم به پرسنل ارائه می‌شود.

 

 

طارمی‌راد در پاسخ به سوال شبستان درباره تفاوت کیفیت آثار چاپی هر چاپخانه با توجه به دستگاه‌ها و مواد اولیه مشابه، گفت: کیفیت، عاملی نیست که بتوان آن را تنها ناشی از ماشین دانست، کیفیت مجموعه عوامل و مواد از طراحی، صفحه‌بندی و کاغذ گرفته تا مرکب و دستگاه را در بر می‌گیرد. در واقع ما تنها ماشین، مرکب و خروجی کار را می‌بینیم و این در حالی است که قسمت‌های اولیه کار نیز بسیار بر کیفیت تاثیر دارد.

وی در ادامه درباره بهبود کیفیت چاپ و عوامل آن خاطرنشان کرد: در کنفرانس‌هایی که با عنوان «کیفیت» برگزار می‌شود این موضوع بسیار مطرح می‌شود، یعنی کیفیت موضوعی نیست که تنها به یک عامل برگردد؛ بنابراین پروسه کیفیت از دفتر گرافیست‌ها آغاز و به چاپخانه ختم می‌شود.

این مدیر پیشکسوت عرصه چاپ در پایان درباره استفاده از کاغذ برای کتاب درسی و کیفیت آنها در ارتباط با سلامتی کودکان، توضیح داد: به جهت اینکه کتاب های درسی برای کودکان چاپ می‌شود بر کیفیت کاغذهایمان حساسیت داریم و این بحث کیفیت کاغذ پروسه‌ای بود که چندین سال روی آن کار کردیم و در حال حاضر اشکالات عمده این کاغذها برطرف شده اما تنها چند اشکال کوچک دارد، اما در هر حال، اکنون کیفیت کاغذهای کتاب‌های درسی کیفیت خوب و بالایی است. کاغذهایی که ما استفاده می‌کنیم کاغذ مکانیکال است و دستگاه‌ها نیز از کیفیت آنها نمی‌کاهد، به هر حال باید محصولات داخلی نیز مورد حمایت واقع شوند.

گفت‌وگو از آزاده فضلی

نظر شما