شناسهٔ خبر: 37651 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جوابیه وزارت علوم به ادعای یک مسوول دولت دهم

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در جوابیه ای اعلام کرد: این وزارتخانه با عملکرد شفاف خود، چیزی برای پنهان کردن ندارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ دراین جوابیه آمده است : عطف به مصاحبه منتشر شده در بعضی رسانه­ ها به نقل از یکی از مسئولان دولت سابق با عنوان بورسیه بی سرو صدای ۹۰۰ نفر در دولت یازدهم به منظور تنویر افکار عمومی به استحضار ملت شریف ایران می رساند:
لطف الله فروزنده دهکردی، معاون پارلمانی رییس جمهوری در دولت دهم روز ۱۶ شهریورماه در همایش استکبارستیزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان مدعی شده است که « باخبر هستم که در دولت فعلی به ٩٠٠ نفر، بی سروصدا بورسیه تحصیلی اعطا شده است.»
۱- سیاست اعطای بورس در این دوره کماکان ادامه دارد؛ اما، در «حداقل مورد نیاز» ، با »رعایت قوانین و مقررات» و با در« نظر گرفتن کیفیت علمی لازم».
۲- بورسیه کردن بی ­سروصدای ۹۰۰ نفر ادعایی است که می­توان آن را به تعمیم عملکرد مسئولان سابق به مسئولان فعلی، توسط مصاحبه کننده نسبت داد. وزارت علوم، تحقیقات وفناوری با عملکرد شفاف خود چیزی برای پنهان کردن ندارد.
۳- همان طور که در گزارش عملکردهای سالانه سازمان امور دانشجویان در تاریخ های ۹۲.۱۲.۱۵ و ۹۴.۰۲.۰۷هم آمده است، از ابتدای کار دولت یازدهم تا پایان ۳ ماهه اول سال ۹۴، جمعاً ۹۵۶ نفر حکم بورس داخل را دریافت کرده­اند، بدین­ترتیب که:
الف- تعدادی از این افراد همان بورسیه­های موسوم به «تبدیل به داخل» هستند که صدور حکم برای آنها بر اساس التزام به تعهدات گذشته صورت پذیرفته است.
ب - تعدادی از این افراد نیز بعد از پذیرفته شدن در آزمون دوره های دکترا و موفقیت در مصاحبه های علمی با توجه به سوابق علمی و پژوهشی خود، از مزایای بورس با جایابی در دانشگاه های در حال توسعه استفاده کرده­­اند.
۴- اکثر قریب به اتفاق سهمیه محدود توزیع شده در سال های ۹۳ و ۹۴ هنوز موفق به استفاده از مزایای بورس نشده­اند. ضمن آنکه سنت­هایی نظیر تبدیل بورس خارج به داخل در این دوره کاملاً متوقف شده است.
۵- در حوزه اعزام دانشجو به خارج نیز، ازاوایل دولت یازدهم، اعزام دانشجو در دوره­های دکترا به خارج از کشور، فقط بر اساس «قانون اعزام دانشجو» امکان پذیر بوده و انتخاب متقاضیان از طریق آزمون نیمه متمرکز به همراه کنترل­های دقیق علمی صورت میگیرد.

نظر شما