شناسهٔ خبر: 37658 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محسنیان‌راد: منتقد باید متخصص و هم‌قد نویسنده باشد

مهدی محسنیان‌راد، استاد علوم ارتباطات اجتماعی معتقد است: منتقد کتاب باید متخصص و هم‌قد نویسنده باشد تا بتواند نقد درستی درباره کتابی که نقد می‌کند داشته باشد. به گفته وی گروهی با تلاش فصلنامه‌های تخصصی «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» و «علوم اجتماعی» را منتشر می‌کنند که کار خوبی است اما کار در این حوزه‌ها کافی نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهدی محسنیان‌راد، استاد علوم ارتباطات اجتماعی درباره وضعیت نقد کتاب در کشور عنوان کرد: اصولاً در ایران زمینه نقد وجود ندارد که این را می‌توان به حوزه کتاب هم تعمیم داد. در واقع من در ایران نقد کتاب به معنای واقعی آن سراغ ندارم و معتقدم سوژه مرده‌ای است.

وی ادامه داد: بررسی دلایل این موضوع نیز نیازمند برگزاری نشست‌های کارشناسی و تخصصی با حضور صاحبنظران است اما برای اینکه مصداقی از وضعیت مطلوب نقد کتاب را بیان کنم، خاطره‌ای درباره نقد کتابم با عنوان «ایران در چهار کهکشان ارتباطی» بیان می‌کنم.

وی در همین باره افزود: قرار بود خانمی این کتاب من را نقد کند. زمانی که ایشان به دانشکده برای نقد و بررسی کتاب من آمد، گفت که طی ۴۸ ساعت این کتاب را کامل خوانده است. چون ایشان در قالب یک منتقد به مباحث کتاب تسلط داشت، من به عنوان یک مولف توانستم از این جلسه استفاده کنم.
 
محسنیان‌راد تاکید کرد: با وجود اینکه من تاکنون ۱۵ کتاب منتشر کردم اما فقط درباره این کتابم نقد درست و مطلوب دیدم بنابراین به صورت کلی شرایط نقد کتاب در ایران وجود ندارد.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه نقد کتاب کار سنگینی است یادآور شد: منتقد کتاب باید متخصص و هم قد نویسنده باشد تا بتواند نقد درستی نسبت به کتابی که نقد می‌کند ارائه دهد، این در حالی است که ما می‌بینیم گاهی منتقدان کتاب به لحاظ سواد و اطلاعات از مولف پایین‌تر هستند اما می‌خواهند نقدهای سازنده نسبت به اثر داشته باشند.
 
وی تاکید کرد: اگر قرار است منتقد، کتابی را که ترجمه شده نقد کند، باید حتماً نسخه اصلی آن را به زبان مبدأ مطالعه کرده باشد و نسبت به آن مسلط باشد و برای مطالعه اثر وقت بگذارد.

محسنیان‌راد درباره فصلنامه‌های تخصصی «نقد کتاب» که توسط موسسه خانه کتاب منتشر می‌شود نیز عنوان کرد: این فصلنامه‌ها را در حوزه «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» و «علوم اجتماعی» مشاهده کردم. گروهی با تلاش این فصلنامه‌ها را تدوین می‌کنند که کار خوبی است اما کافی نیست و باید در این حوزه تلاش بیشتری داشته باشیم.

مهدی محسنیان‌راد، جامعه‌شناس ایرانی‌ است و آثار او عمدتاً در حوزه ارتباطات است. وی بیش از ده‌ها کتاب با موضوع ارتباطات را در کارنامه کاری خود دارد. محسنیان‌راد در سال ۱۳۷۴ به عضویت هیات علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق درآمد و در سال ۱۳۹۱ درجه استادی را دریافت کرد. در سال ۱۳۸۸ از کتاب سه جلدی «ایران در چهار کهکشان ارتباطی» او یک مجموعه ۱۳ قسمتی تلویزیونی با عنوان ارتباط ایرانی با اجرای اسماعیل میرفخرایی تهیه و از شبکه ۴ سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

نظر شما