شناسهٔ خبر: 37663 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رابطه حکومت و فرهنگ به روایت رسائل

پیش شماره ماهنامه رسائل؛ اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب اسلامی با موضوعات متنوعی همچون رابطه فلسفه تولید ابزار و حکومت تمدن‌ساز منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ نخستین پیش‌شماره ماهنامه «رسائل؛ اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب اسلامی» با هدف درک نیاز قطعی و فوری در ‎حوزه‌های علمیه برای جلوگیری از سکولار شدن جریانات علمی حوزوی معرفی حوزه تراز انقلاب اسلامی از سوی موسسه رسا منتشر شد.

بنا بر این گزارش، در بخشی از این ماهنامه به قلم سردبیر عنوان شده است: «دولت‌های مدرن، به حق، این حق را برای خود قائل‌اند که با توجه به امکانات جامعه، برای تنظیم جمعیت، در امر موالید و تولیدمثل دخالت و به گونه‌ای پیچ آن را باز و بسته کنند و با این وضعیت که اتاق خواب مردم هم از دخالت حکومت و سیاست مصون نیست، سایر ابعاد فرهنگی و اجتماعی چگونه می‌تواند مستقل از حکومت و سیاست باشد؟

در جهان امروز، برای هر دین‌دار باذکاوت یا سیاستمدار زیرک، پرسش (امکان جدایی دین از سیاست)، موضوعیت نداشته و در شرایط جهان کنونی، سؤالی مهمل و بلاموضوع است که فقط در عالم وهم و خیال قابل بررسی است، سیاست و دولت همه عرصه‌های خصوصی و عمومی را درنوردیده و حیاط خلوتی برای خلوت، فردیت، دین شخصی باقی نگذارده‌اند. حال با این شرایط دو راه بیشتر متصور نیست: یا حذف کامل یکی؛ یا اتحاد عینی هر دو».

این ماهنامه با عناوینی همچون «سراج؛ گروه اخلاق و عرفان»، «برهان؛گروه فلسفه و کلام»، «صراط؛ گروه فقه حکومتی»، «عبرت؛ گروه سیره و تاریخ» و «تسنیم؛ گروه نهاد حوزه» تهیه و تنظیم شده است که هر بخش به صورت تخصصی عناوین یاد شده را بررسی می کند.

 این گزارش می افزاید:در بخش نخست ماهنامه موضوعاتی همچون «تکلیفمان را با لفظ (فرهنگ) و (تربیت) روشن کنیم»، «در امر تربیت، دولت بی‌وظیفه نداریم»، «مداخله در فرایندها و مقدمات، نه در نتیجه!»، «وظیفه الهی؛ آنچه پیامبر را پیر کرد»، «معرفی کتاب (مسئولیت‌های اخلاقی حکومت دینی)»، «بی‌عدالتی، مهم‌ترین وسوسه و توجیه بی‌اخلاقی‌های جامعه»، «حکومت عرفانی پس از کسب معرفت راز هستی»، «معنویت، مسیری تازه یا پلی میان عرفان و اخلاق؟» و «گونه‌شناسی سیاسی فرهنگی عرفا» به چشم می خورد.

همچنین، «رابطه فرهنگ و حکومت از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای»، «رابطه فلسفه تولید ابزار و حکومت تمدن‌ساز»، «فلسفه، حکومت، فرهنگ؛ از چیستی تا ارتباط»، «مسئولیت فرهنگی حکومت در فلسفه سیاسی اسلامی»، «مناقشه بر سر جامعه شناسی، به تغییر کتب درسی دبیرستان کشیده شد»، «از انسان الهی تا خانواده اخلاقی و عرفانی، زیر سایه توحید دین و توحید»، «سیاست مهم‌ترین عامل تولید معرفت»، «حکومت دینی، ورود به عرصه فرهنگ است، نه فقط مدیریت اشک‌ها و لبخندها»، «احکام اسلامی متضمن احکام فرهنگی است»، «خطاب عالمانه، دعوت حکیمانه و ارتباط عاطفی»، «فرهنگ‌سازان، حاکمیت دارند» و «مداخله در ساحت فرهنگ از دولت‌های سکولار تا حکومت اسلامی» از موضوعات بخش دوم این ماهنامه به شمار می‌رود.

سومین بخش ماهنامه که با عنوان صراط مزین شده است دربردارنده موضوعاتی همچون «فهم موقعیت تاریخی ایران اسلامی و تولید فرهنگ»، «دولت مکلف است بستر انجام تکلیف را فراهم کند»، «حق مردم بر حاکمیت؛ آموزش، تأدیب، تعلیم»، «مرزبانی فرهنگی»، «تلازم فرهنگ با سیاست اسلامی»، «حسبه؛ خاستگاه تصدی فرهنگی و زمینه‌ساز حاکمیت سیاسی»،‌ «حمله و دفاع در میدان رسانه» و «ماهیت امور خصوصی تغییر کرده است» است.

در بخش چهارم ماهنامه نیز موضوعاتی از قبیل «اقدامات و اصلاحات فرهنگی امیرمؤمنان»، «دیده‌بان بیدار»،‌ «داعیه ما به عین داعیه کربلا است» و «علما و مجتهدین، اسباب واهمه سکنه اروپایی» به چشم می‌خورد و بخش پایانی ماهنامه نیز موضوعاتی همچون «مقابله فرهنگی، ابزار فرهنگی می‌خواهد»، «به هم تنیده، چون گوشت و استخوان»، «ژورنالیسم حوزوی از آغاز تاکنون»، «مکتب تشیع با تیراژ ۱۵۰۰۰ نسخه در سال ۱۳۳۸» و «بر عهده روحانیت» را مورد بررسی قرار داده است.

بنا به گزارش روابط عمومی طلیعه، این شماره از ماهنامه رسائل نخستین تلاش برای انتشار مجله‌ای است که می‌خواهد دریچه‌ای برای بازتاب اندیشه‌ حوزه علمیه عصر انقلاب اسلامی باشد؛ عصری که امروز در غرب، ناگفته و نانوشته آن را «عصر امام خمینی رحمت‌الله علیه» می‌گویند. این‌که در این عصر دم مسیحایی حضرت روح‌الله چگونه بر پیکره دین، که در سرزمین‌های غربی و عربی رو به موت افتاده بود، جان دمید، خود حدیث مفصل است.

گفتنی است، نخستین پیش‌شماره ماهنامه رسائل ویژه مهرماه، در ۲۴۴ صفحه و به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان به سردبیری رضا مصطفوی از سوی مؤسسه رسا منتشر شد؛ علاقه ‌مندان برای تهیه این ماهنامه می‌توانند با شماره تلفن ۳۲۹۲۰۵۵۱ - ۰۲۵ تماس بگیرند.

نظر شما