شناسهٔ خبر: 37665 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«جیوگی» اظهارنظر اباذری درباره پاشایی را به بحث می گذارد

مستند ترکیبی «جیوگی» شنبه، ۲۱ شهریور با پخش بخش‌هایی از اظهارنظر جامعه شناسانه دکتر یوسف علی اباذری درباره مرحوم مرتضی پاشایی و موسیقی‌اش، «تفاوت فرهنگ‌عامه بافرهنگ روشنفکری» را به بحث می‌گذارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از روابط عمومی شبکه دو، «جیوگی» با رویکردی متفاوت به رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، می‌کوشد موضوعات مبتلابه این حوزه‌ها را به چالش بکشد.

این «Reality show» در "قالبی جدید" با اجرای میلاد دخانچی و حضور چهره‌هایی که نقش تأثیرگذاری در گفتمان فرهنگی ۳۵ سال گذشته ایران داشته‌اند، شنبه تا دوشنبه هر هفته از ساعت ۲۱ پخش می‌شود.

قرار است در هر سری از این مستند ترکیبی بخشی از یک اتفاق فرهنگی مانند فیلم، کتاب، موسیقی و.. انتخاب‌شده و در برنامه‌های شنبه، یکشنبه و دوشنبه به‌صورت به‌هم ‌پیوسته مورد بررسی قرار گیرد.

این برنامه شنبه‌ها، با نمایش فیلم یا سخنرانی و یا ارائه بخش‌هایی از رویدادهای فرهنگی نقطه نظرات مهمانان حاضر در استودیو را درباره موضوع مطرح شده جویا می‌شود.

برنامه روزهای یکشنبه «جیوگی» به چهره‌های ویژه و صاحب‌ نظرانی اختصاص دارد که توانسته‌اند به سهم خود بر فرهنگ‌عامه اثرگذار باشند و قرار است با نگاهی موشکافانه موضوع روز این مستند ترکیبی را بررسی و مورد تحلیل قرار دهند.

این برنامه تلویزیونی دوشنبه‌ها تحت عنوان «رادیکال جیوگی» از منظر مخاطبان به تحلیل، تفسیر و نقد برنامه‌های دو روز گذشته خود می‌پردازد و با کمک آیتم‌های مختلف و جدید انتخابی سردبیر، این نقد و ارزیابی را تکمیل می‌کند.

در قسمت نخست از این سه‌گانه مستند ترکیبی، که شنبه ۲۱ شهریور پخش می‌شود، پس از نمایش بخش‌هایی از اظهار نظر دکتر اباذری درباره مرتضی پاشایی «تفاوت فرهنگ‌عامه با فرهنگ روشنفکری» به بحث گذاشته می‌شود.

اظهارنظر صریح و بی‌پرده یوسف علی اباذری استاد جامعه‌شناسی و دانشیار دانشگاه تهران در نشست «پدیدارشناسی فرهنگی یک مرگ» درباره «مرتضی پاشایی»، خواننده پاپ که به دلیل بیماری سرطان درگذشت، با واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همراه بود.

اباذری در این نشست موسیقی پاشایی و همچنین واکنش‌های گسترده گروهی از مردم به مرگ او را نقد کرد.

«جیوگی» یکشنبه ۲۲ شهریور با حضور مسعود فراستی منتقد فیلم، پخش می‌شود و دخانچی با این دانش‌آموخته رشته فلسفه و نمایش گفتگو خواهد کرد.

مستند ترکیبی «جیوگی» که در گروه خانواده و فرهنگ شبکه دو تولید می‌شود، هر هفته به تحلیل رویدادهای فرهنگی و اجتماعی که خاصیت استعاری دارند، می‌پردازد و قرار است مخاطبان خود را از اقشار مختلف مردم به گفت‌وگو با یکدیگر ترغیب کند.

میلاد دخانچی مجری این مستند ترکیبی، فعال فرهنگی و دانشجوی دکتری مطالعات فرهنگی دانشگاه کوئینز کاناداست، او کارگردانی مستند «نیویورک زیرزمینی» و اجرای برنامه «گره» را نیز کارنامه کاری خود دارد.

نظر شما