شناسهٔ خبر: 37667 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرزاد موتمن: فيلمنامه ضعيف مانع از توليد فيلم‌هاي ويديويي استاندارد مي‌شود

فرزاد موتمن، نبود فيلمنامه با ساختار اصولي را مهمترين ضعف فيلم‌هاي ويديويي خوانده و گفت: البته اين ضعف در كل سينماي ايران وجود دارد و فيلمنامه ضعيف باعث شده كه فيلم‌هاي ويديويي فاقد استاندارد ساخته شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره فیلم یاس، «فرزاد موتمن» كارگردان سينما گفت: در طی دوران کاری خود چندین فیلم ویدیویی و تله فیلم ساخته‌ام اما به دلیل مشکلاتی که در حوزه ساخت، سرمایه گذاری و در نهایت پخش فيلم‌ها وجود داشت دیگر این کار را ادامه ندادم.

 کارگردان « خداحافظی طولانی » با اشاره به اين مطلب كه مهمترین مشکلات این حوزه برای کارگردان‌ها ضعف در نگارش فیلمنامه است، ادامه داد:البته اين مشكل سينماي ايران است و حوزه فيلم‌هاي ويديويي نیز از این قاعده مستثنی نيست. وجود فيلمنامه‌هاي ضعيف با ساختاري نامناسب و موضوعي پيش‌پاافتاده باعث مي‌شود كه كارگردانان با ساخت فيلم‌هاي خوب فاصله داشته باشند.

وي با بيان اين مطلب كه گاهی داستان فقط  روی کاغذ جذاب است  و عملا از نظر تکنیکی هیچ ابزار و فرصت تصویر سازی به کارگردان نمیدهد، يادآور شد:تصور کنید یک کارگردان جوان که حالا باید مشق کارگردانی کند با همچین فیلم‌نامه‌ای روبرو شود. اين فيلمساز هر اندازه كه كار بلد و آگاه به تكنيك فيلم‌سازي در فرمت فيلم ويديويي باشد، باز هم اثرش تحت تاثير فيلمنامه قرار مي‌گيرد.

وي در ادامه تصريح كرد: دومین موضوع این است که بدانیم آیا واقعا قوانین ساخت یک فیلم ویدیویی رعایت می‌شود؟ گاهي آنقدر طرح‌هاي پيشنهادی براي توليد يك فيلم ويديويي ضعيف است كه سرمایه گذار برای تولید یک فیلم ویدیویی دچار تردید مي‌شود.

کارگردان «شب‌های روشن» در ادامه يكي از راهكارهاي كاهش مشكلات در عرصه ساخت فيلم‌هاي ويديويي را برگزاري جشنواره‌هاي تخصصي و ارزيابي آثار ‌خوانده و در توضيح بيشتر گفت: یکی از حسن‌های کشورهایی که سینمای حرفه ای دارند، این است که فرهنگ و شناخت این مقوله در بین  عموم مردم وجود دارد. از نكات مثبت و قابل تامل جشنواره تخصصی فيلم‌هاي ويديويي اين است كه به سمت ساخت فيلم‌هاي ويديويي استاندارد پيش مي‌رود و اين قدم بزرگي در جهت رشد فيلم‌ها در بخش نمايش خانگي است.

وي ادامه داد: به نظرم جامعه و مسئولان باید این فیلمها را جدی بگیرند . وقتی فیلمساز و مردم  نگاه جدی به این فیلم‌ها داشته باشند سرمایه گذار هم  به تولید اين گونه فيلم‌ها  ترغیب می‌شود.

موتمن در پایان تاکید کرد: به فیلمسازان جوان توصیه میکنم حتما برای وارد شدن به کارزار حرفه ای ؛ فیلم ویدیویی بسازند، چرا که اعتقاد دارم ساخت این نوع فیلم کمک بسیاری به آنها  در  رسیدن به یک معیار درست برای ساخت  تولید فیلم می‌کند.

سومين جشنواره بين‌المللي فيلم ويدیويي ياس اول تا  ششم مهر ماه سال جاري در استان مازندران و به دبيري حسين مسافرآستانه برگزار مي‌شود.

نظر شما