شناسهٔ خبر: 37677 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعلام آمار کتاب از انقلاب تا امروز وفروش میلیاردی نمایشگاه اصفهان

اعلام آمار عناوین چاپ شده کتاب از ابتدای انقلاب تا امروز و همچنین فروش میلیاردی نمایشگاه کتاب اصفهان از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در هفته ای هستند که گذشت.

 

طرح تزئینی کتاب

 

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مرور اخبار حوزه کتاب این هفته را با خبر مربوط به دیدار سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد با گری گریوف معاون اول آژانس چاپ و نشر و رسانه‌های گروهی روسیه آغاز می کنیم. این دیدار در شهر مسکو و در حاشیه نمایشگاه کتاب مسکو انجام شد.

 

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار اعلام کرد: بعد از انقلاب بیش از یک میلیون عنوان کتاب در ایران چاپ شده است. 

صالحی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه نشر ایران گفت: بعد از انقلاب بیش از یک میلیون کتاب در ایران چاپ شده و سال گذشته بیش از ۷۱ هزار عنوان که ۱۱ هزار عنوان در حوزه ادبیات بوده است منتشر کردیم. این رقم قابل توجه ظرفیت نشر در ایران می‌تواند به مبادلات فرهنگی عمیقی با روسیه منجر شود. مخاطبان ایرانی از قبل توجه خاصی به روسیه و نویسندگان این سرزمین داشتند و در ۳۵ سال گذشته بیش از ۱۷۰۰ عنوان کتاب از زبان روسی به فارسی ترجمه شده است که بخش قابل توجه آن مربوط به حوزه‌های ادبیات است. امروز در ایران بسیاری از کتابخانه‌های حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای و بسیاری از مولفین ایرانی با همتایان خود در روسیه اشنایی کامل دارند و این موضوع فرصت قابل توجهی ایجاد کرده تا فرهنگ دو کشور بر محور کتاب پل مطمئنی در جهت روابط پایه دار فرهنگی ایجاد کند.

فروش بیش از یک میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه اصفهان

نمایشگاه استانی کتاب اصفهان این هفته به کار خود پایان داد. این نمایشگاه به مدت ۶ روز در شهر اصفهان برپا بود و برآورد مالی فروش کتاب در آن، بیش از یک میلیارد تومان ارزیابی شده است.

به این ترتیب، نمایشگاه استانی کتاب اصفهان که روز ۱۱ شهریور آغاز شده بود، پس از ۶ روز و با فروش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی کتاب به کار خود پایان داد. در این نمایشگاه ۴۴۷ ناشر بیش از ۶۰ هزار عنوان کتاب را (۵۲ هزار عنوان کتاب داخلی و ۸ هزار عنوان کتاب خارجی) به نمایش گذاشته بودند. در این نمایشگاه در مدت ۶ روز بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان کتاب به فروش رفت که مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان آن از طریق بن کتاب یارانه‌ای با ۲۰ درصد یارانه بوده است.

معرفی روسیه به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح دیروز چهارشنبه با حضور سید عباس صالحی و اعضاء شورای سیاست‌گذاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و در آن مسائلی از جمله انتخاب مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد. 

علی اکبر اشعری سخنگوی شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه گفت: با توجه به زمان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در تقویم بین‌المللی، مصوب شد تا نمایشگاه بیست و نهم از چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت تا شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار شود. 

وی گفت: موضوع دیگری که مورد بحث و بررسی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه قرار گرفت، بحث مهمان ویژه بود. در این نشست تصمیم گرفته شد تا علاوه بر کشور مهمان در نمایشگاه بیست و نهم «شهر مهمان» نیز حضور داشته باشد. همچنین با توجه به مجموعه شرایط کشور روسیه به عنوان مهمان ویژه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتخاب شد. 

افتتاح مدرسه تابستانی خواندن

آیین افتتاحیه نخستین دوره آموزشی «مدرسه تابستانی خواندن» صبح روز یکشنبه ۱۵ شهریور با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شهر مشهد برگزار شد.

اجرای طرح مدرسه تابستانی خواندن یکی از برنامه‌های «طرح ملی خواندن» است که به همت معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با هدف غنای بیش از پیش کتابخانه‌ها برگزار می‌شود. 

۶۵۷ کتابدار از ۲۱۱ شهرستان سراسر کشور، داوطلب شرکت در نخستین دوره مدرسه تابستانی خواندن به میزبانی مشهد مقدس بودند که بر اساس داوری‌های انجام شده از این تعداد ۵۰ کتابدار زن و ۴۶ کتابدار مرد طی دو مرحله، در نخستین دوره «مدرسه تابستانی خواندن» حضور دارند.

آغاز به کار نمایشگاه کتاب تاجیکستان با حضور ایران

این خبر روز شنبه ۱۴ شهریور منتشر شد و به موجب آن، پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تاجیکستان از روز جمعه ۱۳ شهریور (۴ سپتامبر) به مدت سه روز در سالن هنرهای نمایشی «اوپرا پالت هوس» با مشارکت ۳۰ ناشر از تاجیکستان و ۱۰ ناشر از  کشورهای آمریکا، فرانسه، چین، ترکیه، افغانستان، ایران و... برگزار شد.

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به نمایندگی از نشر جمهوری اسلامی ایران با ۱۰۰ عنوان کتاب در غرفه‌ای به مساحت ۱۲ مترمربع دراین نمایشگاه شرکت کرد. معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دعوت از ناشران بین‌المللی و مذاکره جهت حضور درنمایشگاه کتاب تهران، معرفی ظرفیت‌های چاپ و نشر کشورمان از جمله فعالیت‌های این موسسه درنمایشگاه کتاب تاجیکستان بودند.

علاوه بر موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، انتشارات بین‌المللی الهدی، سوره مهر و انتشارات گلبرگ نیز در این نمایشگاه حضور داشتند.

قرار گرفتن ۲۴۵ کتاب جدید در فهرست خرید وزارت ارشاد

این هفته همچنین اعلام شد که براساس مصوبات جلسه ۵۳۸ هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۲۴۵ عنوان کتاب جدید در فهرست خرید این وزارتخانه قرار گرفت.

به این ترتیب، این هیئت با انتخاب و خرید ۲۴۵ عنوان کتاب در شمارگان ۴۰ هزار و ۸۰۰ نسخه موافقت کرده است. اعتبار مصوبه جدید هیات انتخاب و خرید کتاب تا ۳۰ آذر ۱۳۹۴ است.

تجلیل چهار پیشکسوت صنعت چاپ کشور

روز یکشنبه این هفته ۱۵ شهریور، چهار پیشکسوت صنعت چاپ و بسته بندی کشور طی مراسمی به همت انچمن علمی فناوری چاپ و در شرکت چاپ اُفست مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این مراسم که با حضور چهره هایی مانند سید محسن گلدانساز مدیر عامل شرکت چاپ اُفست، محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی و فناوری چاپ ایران، غلامرضا شجاع مدیر عامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران، بیژن درویش از مدرسین پیشکسوت رشته چاپ، داوود شایسته خصلت، محمد کلاری و محمدلو از پیشکسوتان صنعت چاپ و بسته‌بندی برگزار شد، از چهار پیشکسوت این حوزه با اهدای تندیس، کتاب نفیس و همچنین لوح یادبود، به شرح زیر تقدیر به عمل آمد:

میریونس جعفری موسس چاپ جامی در عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران، حیدرعلی کربندی مدیر کارگاه صحافی ایران مهر و متخصص در حوزه صحافی شومیزی و جلد سخت، احمد وفا مدیر لیتوگرافی وفا و پیشکسوتان حوزه لیتوگرافی و مجید فرشی فرید مدیرعامل شرکت تکنام.

همکاری سوره مهر و انجمن قلم برای چاپ ۱۰۰ اثر از نوقلمان کشور

اواسط این هفته بود که اعلام شد انتشارات سوره مهر مجموعه آثار نویسندگان نوقلم کشور را که به تایید انجمن قلم ایران رسیده است را منتشر می‌کند. راضیه تجار نویسنده و مدیر پروژه مجموعه نوقلمان درباره اهداف این طرح گفت: چند سال پیش با کمک ارشاد طرحی را در انجمن اهل‌قلم پیاده کردیم که قرار شد از نوقلمان و کسانیکه علاقه‌مند بودند تا اولین اثرشان را در قالب شعر و یا داستان به چاپ برسانند حمایت و آثارشان را منتشر کنیم.

وی افزود: لذا بعد از فراخوانی که دادیم طی یک پروسه ۴ ساله نویسنده‌ها از سراسر کشور آثارشان را ارسال کردند و ما آن‌هایی را که از نظر محتوا و ساختار مناسب دیدیم به چاپ رساندیم. با توجه به اینکه این طرح برای نوقلمان برنامه‌ریزی‌شده بود از سختگیرهای خیلی بالایی هم برخوردار نبود ولی معیارهایی را هم در نظر داشتیم و این‌طور نبوده که هر کاری را به چاپ برسانیم. این طرح که با عنوان ۱۰۰ اثر از ۱۰۰ نویسنده نام داشت عملیاتی شد ولی برای چاپ دوم این اثرها دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمکی به ما نکرد ازاین‌رو با سوره مهر وارد صحبت شدیم و در نهایت این طرح در اختیار سوره مهر و چاپ مجدد این آثار نیز به عهده این انتشارات گذاشته شد.

نظر شما