شناسهٔ خبر: 37686 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد و بررسی کتاب «مسائل اساسی پدیدار شناسی»

پنجاه و یکمین نشست خانه نقد کتاب به بررسی کتاب «مسائل اساسی پدیدار شناسی» می پردازد.

فرهنگ امروز: پنجاه و یکیمین نشست خانه نقد کتاب

نقد و بررسی کتاب

مسائل اساسی پدیدار شناسی

 

اثر مارتین هایدگر

ترجمه: پرویز ضیاء شهابی

 

با حضور:

پرویز ضیاءشهابی، سیدمحمد رضا حسینی بهشتی، محمد زارع شیرین کندی، شمس الملوک مصطفوی


این کتاب مجموعه درسگفتارهایی است که هایدگر در سال‌های پس از انتشار کتاب «وجود و زمان» در دانشگاه ماربروگ ارائه کرده و مباحث آن به نوعی ادامه مسائل همان کتاب است. هایدگر معتقد بود به‌طورکلی درسگفتارهایش برای فهم دیگر آثار او لازم و ضروری هستند. در این اثر نیز هایدگر در ابتدا گزارشی تفسیری از آراء و نظریات کانت، ارسطو و فیلسوفان قرون وسطی، دکارت و منطق‌دانان درباره وجود می‌دهد.

این درسگفتار در زمان حیات هایدگر به‌صورت کتاب چاپ شد. ۳۰ صفحه آغازین تحت عنوان «درآمد» شامل مباحث مقدماتی برای ورود به بحث از مساله اصلی است. هایدگر در این مقدمه درباره فلسفه، وجود، هستی‌شناسی، پدیدارشناسی و به‌ویژه رابطه آنها با یکدیگر دیدگاه خود را به‌طور واضح و شفاف بیان می‌کند.

کتاب «مسائل اساسی پديدار شناسی» در دو بخش سامان یافته است. هایدگر در بخش نخست کتاب به مشهورترین آراء فیلسوفان بزرگ و نامدار در باب وجود پرداخته است و در بخش دوم نیز دیدگاه خود درباره وجود را توضیح می‌دهد.

نظریات فیلسوفانی همچون افلاطون، ارسطو، افلوطین، آگوستین، دنس اسکوتوس، توماس آکوینی، سوآرز، هابز، دکارت، لایبنیتس، کریستیان ولف، باوم‌گارتن، کانت، فیشته، هگل، جان استوارت میل، ویلهلم دیلتای، هانری برگسون و... در باب وجود در این کتاب بررسی شده است.

پرویز ضیاء شهابی متولد ۱۳۲۲ و دانش‌آموخته فلسفه در دانشگاه‌های تهران و فرایبورگ آلمان است. در کارنامه ضیاء شهابی آثاری چون «درآمدی پدیدارشناسانه بر فلسفه دکارت» و «سر آغاز کار هنری» نوشته مارتین هایدگر دیده می‌شود. از ویژگی‌های ترجمه ضیاءشهابی نثر روان و سلیسی است که در میان علاقه‌مندان به فلسفه شناخته شده است.

کتاب «مسائل اساسی پديدار شناسی» تأليف مارتين هيدگر به ترجمه پرويز ضياءشهابی در ۴۳۳ صفحه به بهای ۳۰۰ هزار ریال در سال ۱۳۹۲ از سوی انتشارات مینوی خرد به چاپ رسیده است.

 

زمان: دوشنبه ۲۳ شهریور ساعت ۱۷

مکان: خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک۲، سرای اهل قلم، طبقه همکف

نظر شما